Se škodovkami je to těžké. Zatímco se některým nikdy nezavděčíte, pro většinu lidí je to zbytečně dobré auto, jehož skutečné kvality nikdy neocení.
Se škodovkami jezdím moc rád. Ale nerad je testuju. Dokonce o nich i nerad píšu. Jenže škodovky jsou na motoristickém webu něco jako Vondráčková, Gott nebo Michal David v silvestrovské televizní zábavě. Když to tam nedáte, nebude se na vás koukat široká masa lidí, kterým důstojná zábava na vysoké intelektuální výši nic neříká.
Jenže se škodovkami se to má i
jinak. Žádné jiné auto nedokáže
rozdělit českou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory
tak, jako právě produkty mladoboleslavské automobilky.
Stejně jako vím, že někteří z vás napíšou
do komentářů, že je Octavia 2.0 TDI super, plno z vás
napíše, že je to krám, že byste si škodovku nikdy
nekoupili a že jsme podplacení a já nevím, co
ještě.
Ale jak už jsem zmínil před
časem, kdybych si měl brát osobně všechny narážky
od čtenářů, pravděpodobně bych se někdy od roku 2008
houpal na nějaké větvi. Takže: tady máte test Octavie
Combi 2.0 TDI 4x4.
Abych se vrátil k té
televizní zábavě, s Octavií Combi to naštěstí
není tak strašné jako s průměrnou televizní
estrádou na Nově. Zatímco ani ve stádiu
nejtěžší opilosti Davida a Vondráčkovou minutu před
silvestrovskou půlnocí nesnesete, Octavii Combi snesete
vlastně pořád. Je to totiž dobré auto.
Problém ale je, že nějak
nedokážu vymyslet nic jiného, co by se o něm dalo
napsat. Dalo by se napsat, že je červené, že má pod
kapotou naftový dvoulitr a že má velký kufr.
Ale to je každému jasné, když se podívá
na fotky. To je právě další z problémů
škodovek. Není s nimi zábava, jsou to auta dělaná
tak, aby vyhrávala tabulková srovnání a
statistiky. Nikoli, aby bavila řidiče a měla charakter.

Spousta jiných aut je také nudná jako Octavia Combi, jenže spousta těchto aut je také špatná a k té nudě přidávají mizerný podvozek, tupé řízení, laciný interiér, nefunkční výbavu nebo zmatečnou ergonomii. Ničeho takového se ale člověk za volantem naftové Octavie v kombíku nedočká.
Já vážně nevím,
o čem se mám rozepisovat u tohohle auta. Jak jezdí
dvoulitrové tédéíčko, to víme
pravděpodobně všichni. Že má Octavia 4x4 pohon zadní
nápravy řešený mezinápravovou spojkou Haldex,
to víme také. A že má velký kufr, to je
jasné rovněž každému.
Stejně si ale nemůžu pomoct a mám
tohle auto rád. Prostě dělá svou práci a dělá
ji dobře. Možná bych mohl mít výhrady ke
kultuře chodu a akustice motoru 2.0 TDI, který v rámci
koncernové politiky nemá v běžných Octaviích
vyvažovací hřídele. Jenže sedněte si do jakéhokoli
starého čtyřválcového dieselu s vylágrovaným
dvouhmoťákem a bude vám tenhle motor připadat stejně
kultivovaný jako dvanáctiválec značky
Rolls-Royce.
Proti dynamice se nedá říci
křivého slova. Výkon 150 koní není žádná
sláva, ale pořád je to víc než čím
disponuje většina silničního plevelu na našich cestách.
Sice v dálničním stoupání nevyhrajete
nad načipovaným Golfem, ale i když se usadíte na
tempomat nastavený na 110 km/h v pravém dálničním
pruhu, stejně vám bude překážet spousta lidí
a určitě dojedete i někoho, kdo jede v levém pruhu
devadesát.
Aspoň já takových
expertů potkal mraky. To víte, o Vánocích se na
silnicích dočkáte zvýšené koncentrace exotů, podle kterých jsou všichni „püráťy
fčerných luxusních béenvé mámo“
a všem musí vnucovat svou představu o bezpečnosti a
plynulosti silničního provozu. Ideálně celodenně
rozsvícenými dálkovými světly a jízdou
dva milimetry od středové dělící čáry
rychlostí minimálně o 20 km/h nižší než jaký
je zákonný limit. Ale to by bylo na jiný
článek...

Testovaná Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 mne překvapila na okreskách. Nezaskočila mne dynamikou, ale spíše svou ochotou spolupracovat. Dvoulitrové tédéíčko docela nadšeně reaguje na plyn a podvozek je příjemně vyvážený s rozumným kompromisem mezi tuhostí a komfortem. Auto se nekýve ze strany na stranu, ale zároveň na každé díře netluče a nesnaží se vám vytrhnout řízení z ruky.
Horší je to na velmi špatném
povrchu a příčných nerovnostech, ale podle mne by
stačilo dát na auto o palec menší ráfky s
pneumatikou s vyšším profilem a byl by klid. A například
řízení teď umí Volkswagen (potažmo Škoda)
skutečně dobře naladit. Auto reaguje pohotově, volant jde lehce a
v řízení necítíte ten podivně umělý
tuhý odpor jako třeba v moderních BMW (ale i u spousty
jiných značek). Dokonce se dozvíte i nějaký
ten náznak zpětné vazby a když uprostřed rychle
najeté zatáčky zavřete plyn, krásně v řízení
cítíte, jak auto utahuje stopu a jak se stáčí
zpátky k vnitřku zatáčky.
Jasně, není to jako v jakékoli
novodobé Mazdě, ale vodit „oktáfku ftédéíčku
fkombíku fštyrkolce“ po zakroucené okresce vyšším
než slušným tempem je radost. Až si člověk říká,
že takhle dobře nastavené šasi by sneslo mnohem vyšší
výkon.
Když vás pak v autě celý
týden uklidňuje perfektní ergonomie, dobré
sedačky (pravda, s trochu krátkým podsedákem) a
slušné sladění a odezva všech ovládacích
prvků, zjistíte, že vlastně nemáte tomuhle autu co
vytknout. Škoda Octavia v kombíku a s dieselem si sice vaše
srdce nezíská charakterem, ale nic nedělá
špatně. Vlastně dělá všechno dobře nebo spíše
výborně. Já se zkrátka pořád nemůžu
ubránit dojmu, že je vzhledem ke své potenciální
klientele zbytečně moc dobrá.
Jasně, není to jako házet
perly sviním, ale je to jako pustit ožralému publiku
na silvestra v televizi Gilmoura nebo Bonamassu. Je to skvělá
muzika, ale zlitý plebs to neocení. Hlavně ale, že
tím odvezou paštiky do Chorvatska za pět litrů na sto.
Jenže na to jim můžete dát o polovinu horší auto a
stejně vám pořád utrhnou ruce, ať už v showroomu
nebo za pět let v bazaru. Škoda Octavia je zkrátka zbytečně
moc dobré auto.
Dalibor Žák





















Dalibor Žák





















Dalibore a myslíš si, že je to dobře, že místo článku o autě, jsi napsal článek o tom, jaký jsme my obyčejní řidiči debilové bez hudebního vkusu?
OdpovědětVymazatBerete si to moc osobně, Petře. Tuhle stránku (a vlastně cokoliv na internetu, kromě blesku cz a možná novinek) totiž ta hlavní masa, co kupuje škodovky (ale i spoustu jinejch aut) vůbec nečte. Ti skuteční Pepíci, co do oktávky naložej konzervy, založej cédéčko s tetou Helenou a jedou na dovču do Chorvatska, tady na meziplynu nejsou. A možná se všichni shodnem, že pro takový lidi, který si většinou neumí ani pořádně nastavit sedačku a válí se za volantem jak po mozkové obrně, je oktávka opravdu zbytečně dobrá...
VymazatŠkoda Otavia je obyčejné, ve všech směrech průměrné auto s otřesně mlátícím podvozkem na větších nerovnostech. TDI může být nadšené max do 4500 potom zvadne jako růže s prvním sněhem :-) Otestujte něco pořádnýho chlapy!!!
OdpovědětVymazatale nejdřív se nauč česki
VymazatVíš houby truhlíku:
VymazatV koncovkách podstatných jmen vzoru pán se píše měkké i v 1. a 5. p. č. mn.: lvi, holubi, orli, chlapi, psi, plazi; měkké i je také v koncovce 3. a 6. p. č. j. -ovi: chlapovi, psovi. Tvrdé y se píše ve 4. a 7. p. č. mn.: lvy, holuby, orly, chlapy, psy, plazy.
Ano, máš pravdu. Jenže věta: "Otestujte něco pořádnýho, chlapi!", je větou, kde slovo chlapi je v pátém pádě. Jedná se o oslovení. To znamená, že truhlík jseš ty.
VymazatČili má být správně chlapi, jelikož se jedná o 5.pád :) A hlavně se jedná o vzor - páni.
OdpovědětVymazatJen menší postřeh....
OdpovědětVymazatKoncem roku 2016 jsem si nechal nacenit konfiguraci Škoda Octavia Scout 2,0 TDI,poté VW Passat Alltrack 2,0TDI ve srovnatelné konfiguraci. K mému překvapení Alltrack byl jen zhruba o30tis. Kč dražší. Kvalita výbavy obou aut byla značně rozdílná ,co se týče jak zpracování ,tak i použitých materiálů. Jizdní vlastnostmi Alltrack je o několik levelů přeci jen výše než Scout.
No a ještě jedna perlička na závěr. Přístup prodejců. U VW byli prodejci příjemní, vstřícní a i profesně na výši, což bohužel u dealerů Škody se mi nestalo.
Je to moje poznání ale jedno vím určitě, u Škody mě po té zkušenosti už nikdo neuvidí.....
PS.: nejsem fanda VW, jezdím BMW a Kia -:)
sám jsem ty auta vybíral tedy Scouta vs Alltracka a 30000,- je při stejné výbavě totální nonsence :)) a další vtipná poznámka o několika levlech :) Zkuste se v těch autech projet a takový blábol tu nemůžete napsat.
OdpovědětVymazatJo a vybral jsem kupodivu Scouta. 2,0 TDI 184Hp DSG - jen golf Alltrack je min. o 50000,- Kč dražší a vy mi chcete tvrdit, že Passat bude tedy o 20000,- Kč levnější než Golf ? No nevím nevím.....
Do autokosmetiky investuji každoročně alespoň 7 tisíc korunek. Podle mě bychom se o naše vozidlo měli starat více než jen jednou za čas s ním jet na STK a dodávat do nádrže kvalitní palivo. To prostě nestačí. Proto sahám po kvalitách a u filsonstore.cz objevuji každoročně ty nejlepší produkty.
OdpovědětVymazatProstorné, úsporné a s pohonem všech kol ideální i na horší cesty. Když se o ni člověk dobře stará, zvládne spolehlivě sloužit dlouhé roky. Nicméně aby tomu tak bylo, tak se člověk musí starat nejen o pravidelnou údržba motoru a podvozku, ale i o vzhled vozu. Kvalitní autochemie a kosmetika z obautodily pomůže udržet lak i interiér v perfektním stavu.
OdpovědětVymazat