Člověk, který vypustil před vypršením embarga fotky nového Superba, by si měl především dát pár facek. Komplikuje spoustě normálních novinářů práci.
![]() |
Tuto fotografii automobilka oficiálně zveřejnila s předstihem ;) |
Víte, automobilová novinařina není to samé co investigativní novinařina, při které se snažíte odhalovat zákulisí politických jednání a informace vypustit co nejdřív do světa, abyste měli exkluzivitu. Prostě se snažíte lidem přinést informace o autech někdy lehce nekorektní, jindy čistě informativní formou. Ale děláte to především s respektem k automobilkám samotným.
Nechci nikomu lézt do zadnice,
ale ony nám dávají k posouzení své
produkty a ví, že kritika se dobře čte a dobře píše.
Tím spíš, pokud se jedná o produkt významného
hráče na trhu, v tomto případě domácí
automobilky Škoda. Jen si vzpomeňte na povyk kolem nové
Octavie, která měla docela špatně nastavený
podvozek.
Chci mluvit o novém Superbu,
respektive o tom, že někdo vypustil celou tiskovou zprávu
před vypršením informačního embarga. Nebudu říkat,
kdo. Ani kdy to oficiální informační embargo
vyprší. Ale když děláte v téhle branži,
snažíte se mít s lidmi korektní a profesionální
vztah.
S některými automobilkami to
jde lépe, s některými trochu hůře, ale zpravidla se
vždycky nějak domluvíme nebo se navzájem bereme.
Postupem času si s lidmi v každé značce vytvoříte
nějaký vztah a z něj plyne vzájemně výhodná
spolupráce. Vy o nich napíšete, oni vám vyjdou
vstříc. Není to vzájemné olizování
řítí, je to prostě spolupráce.
Postupně se tak dostanete i k
informacím, které by se neměly dostat na veřejnost,
nebo aspoň ne před určitým datem. Ano, jde o oficiální
premiéru nového auta. Automobilka má přesně
naplánované, kdy vypustí jaké informace,
kdy se co pošle do světa, kdy kdo auto uvidí a co o něm smí
vědět. Všechno má nějaký smysl a důvod a pak
přijde diletant, který všechno automobilce lidově řečeno
posere.
Jen se vžijte do role automobilky.
Připravujete odhalení nového modelu, na které
pozvete desítky nebo stovky lidí. Oni mají být
první, kdo to auto uvidí. Místo toho někdo
fotky a informace vypustí do světa veřejnosti, která
se válí doma u počítače. A tihle pozvaní
lidé jsou spíše poslední, kdo se k autu
dostane. K popukání, viďte?
Člověk by si řekl, že si maximálně
někdo automobilku rozhádal, ale ve výsledku to dopadne
na všechny novináře. Někdo má se značkou třeba
trochu lepší vztah (ne nutně postavený na tom, že
chválí všechny její produkty, kudy chodí)
a dostane k dispozici sadu fotek a technických informací
předem, aby si mohl připravit kvalitní článek. A ten
zveřejnit v určitou chvíli.
Takhle ale automobilka prostě přestane
všem novinářům informace posílat předem, aby si
každý korektní novinář mohl připravit
informační materiál. Všichni tak akorát máme
do budoucna zkomplikovanou práci. Kvůli tomu, že si nějaký
tralalák potřebuje na stránce nahnat kliky.
Nevím, co si myslí
ostatní novináři, ale já z předčasného
úniku fotek Superba radost nemám. Ne, nejsem na
výplatní listině škodovky, ani jsem neměl fotky a
informace dopředu. Dokonce jsem nebyl ani pozván na
představení nového Superba. Nedělám z toho ale
aféru, protože to respektuji. Ale když prostě vím,
že se má auto představit třeba v osm hodin večer, tak
počkám, až se představí. Je to přece nová
škodovka a lidi na to budou klikat tak jako tak.
Dalibor Žák
Dalibor Žák
Naprostej souhlas! ;)
OdpovědětVymazatNaprostej souhlas. :-)
OdpovědětVymazatTohle u nás bohužel nefunguje... Je tu pár procent lidí, kteří si myslí, že - vlastně nevím co - že jsou víc než ostatní, že slovo se nemusí držet, že co není na papíře zakázané, je přímo dovolené atp...
OdpovědětVymazatMyslím, že jediné, co se s tím dá dělat, je dělat to "správně a slušně" a věřit, že to většina ocení. Já se o to ve své práci také snažím a ctím i nenapsané slovo jako zákon. A připadá mi, že lidi to vidí a dokáží to ocenit...
Občas to ale hold stojí za bačkoru, vám přeji, ať to vydržíte a zůstanete na správné straně! Já si počkám, až budou fotky zde a na test také :-).
Z Kolína vás zdraví
Petr Pilný
Palec nahoru.!
OdpovědětVymazatJá na články o škodovkách ani neklikám, abych zamezil šíření článků o této značce. Přijde mi, že jsou všude a v šíleném množství. Jen si Škoda "uprdne", už je o tom někde článek (to samé platí v tištěných periodikách). A je pravda, že mi škodovky nic neříkají, takže mě to množství článků spíš obtěžuje.
OdpovědětVymazatCo se týče fotek nového Superbu, tak jsem vlastně ani žádné nezaznamenal.
Jan Junghans
Osobně se tedy vůbec nedivím, že jim to "uteklo". Ostatně sami dávají fotky různých detailů, aby se o novém modelu mluvilo a aby se co největšímu počtu lidí do hlavy dostalo, že bude nový super model. Když si vzpomenu na tu šaškárnu kolem fabie, kdy 3 měsíce dopředu každý týden nechali uniknout jednu fotku nějakého nesmyslu, jako práh předního kola, kousek světlometu, zakončení zadního sloupku atd atd atd.
OdpovědětVymazatPardón, ale za tohle si můžou automobilky sami. Nechají si vědomě nafotit sérii fotek vozu. Ty fotky vědomě rozešlou, aby novináři semtam dali jednu z fotek do oběhu mezi lidi. O voze se mluví ještě před vydáním a lidi jsou na vůz natěšení, anebo alespoň zvědaví.
Je to jedna z nejefektivnějších reklam, ale tentokrát to Škoda auto přehnala a dala do nesprávných rukou víc, než měla.
Vám snad tyto uniklé fotografie přijdou jako nějaké potajmu udělané fotky nějakého diletanta, co je honem šel zveřejnit? Za tohle si může marketing jen a jen sám. Já když budu chtít něco premiérově předvést, tak nepustím před tím předvedením jedinou fotku ven. Když budu chtít fotit dopředu, abych měl fota nachystána, tak sepíšu smlouvu s profi fotografem, který se zaručí, že fota dříve nezveřejní.
No a když zhodnotím vizáž nového Superbu. Čekal někdo, že to bude vypdat jinak, než starý superb převlečený do nového škodováckého looku? Vždyť to vypadá jen jako větší fabia/rapid/octavia. Opravdu je taková škoda, že to uniklo? Popravdě kdyby to kolem mne projelo cestou z práce, ani si nevšimnu, že je to nějaký nový model.
Naprosto souhlasím s úplně celým příspěvkem!
VymazatŠkodovka pořád pouští nějaké "špionážní" fotografie do oběhu a každej blbec na to hned klikne, aby viděl konkrétní detail co nejdřív a tak 95% z nich si vůbec neuvědomuje, že svým kliknutím sypou do kasičky daného bulváru a tuto hloupou reklamu jen a jen podporují.
Jan Junghans
Ale vy jste to vůbec nepochopil. Samozřejmě, že jsou to oficiální fotografie z automobilky. Dostali je VŠICHNI relevantní novináři, včetně nás. Zároveň jim ale bylo jasně sděleno, že informační embargo je do včerejší dvacáté hodiny. Prakticky všichni se zachovali slušně, protože jim záleží na zachování dobrých vztahů (nejen se škodovkou, ale s automobilkami obecně), jenom jeden trouba to ostatním prostě podělal.
VymazatAno, čtenáře to skutečně nemusí zajímat, zejména když je (jako třeba vás) Superb nezajímá. Ale nám v branži to do budoucna způsobilo problém a přidělalo práci.
No a je to chyba koho, že dali fotky kde komu? Kdyby nechtěli zaplnit titulní strany každého plátku a webu novými fotkami za každou cenu, tak si mohli protřídit ty důvěryhodné od nedůvěryhodných. Pardon, ale tohle se dalo čekat, když rozešlou fotografie každému joudovi, jen aby se o nic psalo co nejvíc.
VymazatNaprostý souhlas. Jako trest bych pro toho Nedočkavce viděl odsouzení k přípravě představení nového vozu. Ale pěkně od začátku. Aby na vlastní kůži zažil jaké to je martýrium /a to že je/. Potom by teprve pochopil, co způsobil.
OdpovědětVymazatVčera pre premiérou aj mňa hneval tento istý problém. Človek normálne čaká, kedy to všetko vypukne, ale už dve hodiny predtým nejaký blbeček vypustí všetko do éteru a je po prekvapení.
OdpovědětVymazatToto podle mě opravdu nebylo relevantní, pokud mi někdo dá podklady abych se připravil a řekne mi, že s tím mám jít ven až po premiéře, tak je to hnus. Samozřejmě bych to příště už neudělal a žádné podklady do premiéry neposkytl. Na druhou stranu, jste novináři, tak si musíte podklady sehnat umět sami a nečekat, že Vám přijdou e-mailem. ...o tom novinařina je, být ten, kdo vyjde s kartami dříve, takže to je vlastně výzva do budoucna ;-)
OdpovědětVymazatK Superbu asi toto, je to povedená Škodovka, kdo od toho čekal prémiový vůz, tak je blázen, Škoda nikdy nechtěla (i dle slov p. Kabaňe) útočit na okruh náročných řidičů, chtějí dělat cenově dostupná konkurenceschopná auta pro širokou veřejnost a to se dle mého daří. Navíc design Superbu vystupuje od zbytku modelů Škodovek a za to mu děkuji!