12. února 2015

Které auto bude Autem Roku?

Byla oznámena finálová desítka letošní ankety Auto Roku. Té celosvětové.


U nás už lokální anketa proběhla a vyhrála Škoda Fabia. Samozřejmě jsou všichni podplacení, škodovka nemohla nevyhrát protože jsme přece v Čechách a navíc jsou všichni podplacení. A dostali úplatek. Pokud je škodovka rovnou nemá na pravidelné výplatní listině. V tomto momentě mi jen dovolte připomenout, že v loňském roce Octavia nevyhrála... Jestli ono to třeba nebude tím, že trojková Octavia je oproti té dvojkové v mnohých oblastech krokem zpět (nebo aspoň stranou), zatímco trojková Fabia se zkrátka a dobře opravdu povedla... ale nechme ranty o škodovkách a pojďme na ty světové finalisty.
Zde jsou v abecedním pořádku:

1. BMW řady 2 Active Tourer
2. Citroën C4 Cactus
3. Ford Mustang
4. Hyundai Genesis
5. Jeep Renegade
6. Mazda2
7. Mercedes-Benz třídy C
8. Mini 5door
9. Nissan Qashqai
10. Volkswagen Passat

Pokud by bylo na mě, nejprve bych vyřadil auta, která sice překvapila, ale spíš svou prostou existencí v rámci dané automobilky, než kdovíjak převratnou technikou. Tedy BMW Aktivní Turista (prostě bavorák s tříválcem pohánějícím přední kola by vyhrát neměl a navíc první auta se kterými jsem jezdil, povážlivě vrzala) a Citroën C4 Cactus, který je sice tvarově opravdu zajímavý, ale svou jinakost místy až přehání (cože, bez otáčkoměru?) a když se oprostíte od designových orgií a podíváte se na něj střízlivě, pod kabátem je to ne-zas-tak-úplně-dobré auto.

Něco podobného se dá říct o Jeepu Renegade, což je napůl Fiat a jeho design skutečně zdaleka nesedí každému (abych to řekl jemně). Pětidveřové Mini nemá důvod vyhrát, neb je to stejné jako normální Mini, akorát vypadá uměle protaženě a opticky za sebou "tahá" zadní nápravu jak přesezenou nohu.

Hyundai Genesis jsem měl nedávno v testu. Zajímavé auto, bráno izolovaným pohledem na něm najdete jen několik málo nepříliš podstatných chyb, ale jakmile se podíváte na konkurenci, vlastně nenajdete důvod, proč byste si ho měli koupit (pokud nejste manažer Hyundaie a nedostanete ho jako služebák), čili není ani důvod, proč by mělo vyhrát titul.

Nissan Qashqai už je bezesporu zajímavější propozice, je to veskrze použitelný crossover a lidi ho mají rádi. Mám ale trochu problém s nabídkou motorů a celkově postrádám něco převratného, co by mě donutilo pro něj hlasovat.

Což nám nechává Mustanga, malou Mazdu, Céčko a Passat. Ačkoli bych byl rád, aby zvítězil Mustang (má celkem zajímavou techniku), obávám se, že to z ideologických důvodů není možné. Má sice downsizeovaný čtyřválec, což je v atmosféře všeobecného ekošílenství plus, ale zároveň je to auto, které nebezpečně zavání zábavou a kromě toho může pořád mít i ten zločinecký vidlicový osmiválec, který zabíjí lední medvídky v kočárcích matek na přechodu. Pokud přesto vyhraje, uspořádám oslavu.

Céčkový Mercedes je velmi zajímavé auto, ale nelíbil se mi jeho podvozek, přišel mi méně komfortní a zároveň méně jistý, než u minulé generace, která se mi víc líbila i designově. Jenže tvary imitující zmenšenou S-klasse, která přiznává snahu zalíbit se na asijských trzích, může mít svou váhu. Navíc je to technicky skutečně dobře odvedené auto.

Volkswagen Passat je tak sveřepě dokonalý, až je hrozně nudný - jenže opět jen z mého pohledu. Spousta lidí touží po autě, které nebude vyčnívat a bude dělat přesně to, co se od něj čeká. Volkswagen tenhle recept poslední dobou dotahuje k až strašidelně nelidské (čti "typicky germánské") dokonalosti. Mám pocit, že Passatu po technické stránce není co vytknout, ale emoce mi tam prostě schází.

A tím se dostáváme k Mazdě 2, se kterou jsem před necelým týdnem jezdil v okolí Barcelony a která, jak jste možná viděli v mém videu, se mi dost líbila - i přesto, že jsem měl horečku a ucpanou hlavu. Má atmosférický motor, který má reálně (nikoliv jen papírově) nízkou spotřebu, velmi pěkně naladěný podvozek a zajímavé, neotřelé a hlavně nenudné tvary. Trochu méně kvalitní interiér bych jí za to rád odpustil, ale nevím, jak to uvidí panel odborníků. U mě by to asi vyhrála - i když prostě jen z důvodu že z ní cítím závan staré školy. Auto, které by nemělo mít žádné sportovní ambice ve skutečnosti spolupracuje s řidičem a je zábava ho řídit - i se slabšími motory.

Uznávám ale, že měřítka zarytého petrolheada nejsou pro tuhle anketu úplně směrodatná. Sluší se dodat, že WCOTY má ještě podkategorie Luxusní auto roku a Sportovní auto roku, kde už se bude volit asi trochu jinak. Ale v případě "hlavní soutěže" bude odborná porota, ve které zasedají vážení kolegové z celého světa (i my tam máme jednoho zástupce), asi rozhodovat podle kapku jiných měřítek. Výsledky se dozvíme v Ženevě, tedy začátkem března.

hk

11 komentářů:

  1. osobně si myslím že to je všeobecně "feeling" japonských vozů které je radost řídit snad všechny ... takže za mně mazda též ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Mazda nebo Mustang nic jineho nebrat :D

    OdpovědětVymazat
  3. Mám rád auta, takže taky buď Mazda, nebo Mustang. Ale jestli to budou vybírat pseudoumělci, tak to bude kaktus a jestli lidi, co auta používají jen pro to, že musí, tak Passat.
    Ale jinak se mi i líbí ten Jeepofiat. Pokud bych z nějakého podivného důvodu chtěl SUV, tak pro mě jsou tyhle Renegady/Freemonty za ty peníze asi nejpoužitelnější. Když jsem porovnával s Yetim, tak jsem nějak nenašel důvod, proč něco od koncernu WV.

    OdpovědětVymazat
  4. Nepochopím čo vám prekáža na Mazda interiéroch. Stále vychvaľujete do sveta VW, že aké úžasné má interiéry, ale keď sa pozerám na ich dizajn, tak si hovorím, že Hitler musel vstať z mŕtvych a teraz pracuje ako dizajnér... http://www.vw.sk/media/Model_Gallery_Images_Preview_Large_Image_Component/18743-images-101160-large-image/default/a6e224cd203224299d568d3134b023f5/1414661329/stage_960x455_polo_09.jpg
    Špatnejší interiér má snáď iba Ford, ale aj vo Forde chápu, že display má byť v zornom poli a nie schovaný dole v palubnej doske. A pri pohľade na Audi by si nejeden myslel, že to chápe aj VW, ale ergonómia je u VW asi exkluzivita, za ktorú si musí zákazník mastne priplatiť a teda kúpiť Audi.

    A Fábiu snáď nemá zmysel ani komentovať. Jazdil som na mnohých verziách všetkých predošlých generácií a v každom prípade som bol z toho auta vždy iba príšerne zhnusený. A pri pohľade na tú novú mi je hneď jasné, že to je zase iba ďalší facelift...krabica z vonka i z vnútra.

    Videl som mnoho zahraničných recenzií a všade vychvaľujú interiér nových Mázd a bežne sa opakujú, že ich intriér pôsobí oveľa drahšie než čomu nasvedčuje cena v ceníkoch. A pri pohľade na nové Demio sa mi nechce veriť, že toto má byť konkurencia pre Fábiu a nie pre Audi A1.

    A že má Mazda v sebe množstvo rozličných materiálov? No tak takéto vyjadrenie som teda ešte nazažil a predpokladám, že ste museli dlho špekulovať kým ste dačo také vymysleli. Však čo by to bola za recenzia bez dostatočného množstva negatív :) Také BMW i3 má oveľa šialenejšie kombinácie materiálov a pritom je to tak krásny futuristický interiér. Ak sú nejaké interiéry špatné, tak tú so tie kde je celý interiér vyrobený z jedného a toho istého plastu či také dizajnové šialenosti ako robí Honda či Ford. Pri uvedení Mazdy 3 mi bolo okamžite jasné, že tu sa niekto veľmi silno inšpiroval u BMW a BMW je z pohľadu ergonómie interiéru jednoznačnou jednotkou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přestože nevěřím, že bych vám vaše skálopevné přesvědčení dokázal vyvrátit, pokusím se položit několik argumentů.
      Jistě, každý člověk má jiný vkus a někomu se prostě německá designová strohost Volkswagenů a Škodovek líbit nemusí, to vám rozhodně neberu, ale ohánět se Hitlerem je kapku dětinské. Já z ní také nejsem nadšený, ale když se oprostíme od designu, nedá se popřít, že ergonomie, kvalita materiálů a především dílenské zpracování jsou všechny na extrémně vysoké úrovni. Ano, ve starších modelech jsou displeje někdy dost nízko, také za to ode mě sklidili kritiku.
      Plně také chápu, že se vám nelíbily Fabie, ve kterých jste jezdil, ale jestli jste tu novou zatím viděl jen na fotkách, nechal bych si řeči o "dalším faceliftu" radši od cesty. Dokud to auto nevyzkoušíte na vlastní kůži, nemůžete vědět jaké opravdu je. Jistě, nedá se čekat revoluce, ale o to ani nejde.
      Když se vrátím k interiéru Mazdy 2, je třeba především upozornit, že ve většině recenzí se věnují interiéru špičkově vybaveného modelu - pouze tyto záběry byly původně k dispozici. Tam samozřejmě najdete kůži, lepší plasty a spoustu dalšího. Pro zajímavost jsem krátce sestříhal pár záběrů z modelu střední výbavy, kde už chybí navigace a plasty jsou výrazně jiné. A opět - dokud to neuvidíte na vlastní oči a nesáhnete si na to vlastníma rukama, nedá se dost dobře hodnotit, jak to je a nebo není kvalitní interiér. Čtyři různé textury plastu v těsném sousedství jsou asijská specialita, teď zrovna jezdím Hondou Civic a tam je to velmi podobné - čili nikoliv jak píšete, z jednoho a toho samého plastu.
      Srovnávat Mazdu a BMW i3 je skutečně hodně mimo mísu. V BMW je pravé dřevo a pravá kůže, design je velmi futuristický a v autech do té doby nevídaný. Líbí se mi velmi, ovšem s Mazdou nesnese srovnání ani designově a už vůbec ne kvalitou materiálů. Inspiraci designem BMW u Mazdy nevidím, ať se snažím sebevíc.
      Aby bylo jasno: rozhodně neříkám, že interiér Mazdy je šmejd. To už je dneska ve skutečně málokterém autě, i ty relativně nejhorší jsou pořád ještě celkem slušné. A Mazda mezi nejhoršími rozhodně není - jen při porovnání s přímými soupeři, kteří navíc budou pravděpodobně znatelně levnější (Fabia) materiálově zkrátka pokulhává. Nebavím se o designu, ten mi v Mazdě vyhovuje. Ale fakt, že se středová konzola pohne při pouhém opření nohy a některé plasty nelícují tak jak by měly, prostě jako profesionál přehlédnout nemohu.
      Na závěr jen musím říct, že mě velmi pobavila věta, že bez dostatečného množství negativ by to asi nebyla pořádná recenze... vždyť moje video je veskrze pozitivní a interiér byl vlastně jediný drobný nedostatek, který jsem zmínil! A v tomhle sloupku dokonce docházím k závěru, že by Demio mělo vyhrát Auto Roku... Některým lidem se prostě zavděčit nejde :)
      Slíbené video:
      http://youtu.be/rCR0O3i_OjY

      Vymazat
    2. Další, kdo ví o autě první poslední, aniž by se vůbec uráčil do něj sednout! Koukám, že tenhle přistup není oblíbenej jenom v Česku...

      Vymazat
    3. S tým "z jedného plastu" som nemyslel v súvyslosti s Hondou, to bolo myslené len vo všeobecnosti, že v tomto prípade považujem menej materiálov za horšie, než viac. Interiér bežných "Hónd" mi príde až nepríjemne šialený a nepohodlný.

      Porovnanie s i3jkou som myslel len v zmysle rozličnosti materiálov v interiéry. Teda kombináciu krásneho dreva a koži s rôznymi plastami až po ten špeciálne recyklovaný. Inak i3 patrí rozhodne medzi moje najobľúbenejšie autá a obzvlášť jej interiér, a v takom Nórsku je to neskutočne lacné a výhodné auto.

      Inšpiráciu Mazdy u BMW myslím konkrétne v oblasti iDrive vs HMI včetne displayu, pod ktorým sa nachádzajú hranaté výduchy klímy a pod nimi jednoduché ergonomické ovládanie klímy, teda v podstate celá stredová konzola - http://www.mazda.sk/assets/master/cars/all-new-mazda3/hatchback/interior/gallery/30/interior-gallery-02.jpg

      Pamätám si, že ste kritizovali materiály aj v predošlej generácii Demia a podľa fotiek sa mi tiež nejak nepáčili, ale v reáli som zistil, že všetko perfektne lícuje, nič nevŕzga ani po dlhšom čase a kožený volant i s prevodovkou je jednoducho perfektný. A mám skúsenosti i s prvým už 13 rokov starým Demiom a to i po toľkých rokoch je 100% spoľahlivé do posledného tlačidla či ledky bez akéhokoľvek vŕzgania.

      Pozeral som cenník Fábie a fakt netuším čo myslíte tým "levnější", pretože s plnohodnotnou výbavou sa nie je problém dostať aj cez 20 tisíc euro a dať za Fábiu toľko čo za základnú Mazdu 6 mi rozhodne nepríde ako výhodná kúpa. A jazdiť v základnej výbave s tým plastovým volantom je ako za trest a je to extrém ktorému sa nevyrovnajú ani kórejci mnoho rokov dozadu (nebyť mojich skúseností s fábiami, tak nechápem k čomu sú v obchodoch tie príšerné "obaly" na volanty či ako sa tomu hovorí).

      Ja nehovorím, že vaša recenzia bola negatívna, ale takto riadne skritizovať interiér mi prišlo trošku až silené, keďže spravil taký obrovský pokrok od minulých generácii. A ja som mal vždy rád mazdy pre ich zábavné jazdné vlastnosti a dokonalú spoľahlivosť, ale od uvedenia aktuálnej Mazda3 nemám jedinú výhradu ani voči interiéru a čo sa týka Kodo dizajnu, tak to nemám slóv... A z vašich recenzií usudzujem, že najkvalitnejší interiér na trhu je ten vo VW, teda ten šedý čo som naň dal vyššie link a keby som aj mal vyberať podľa interiéru, tak by som dal rozhodne prednosť tomu v Mazde. Ale povedzme, že to je vec názoru. A možno ešte toho, že ste testovali jedno z prvých áut, ktoré prešlo rukami všelijakých novinárov.

      A k tej pohliblivej stredovej konzole - vravíte, že ste jazdili na rôznych verziách. V každej sa tá stredová konzola takto hýbala alebo iba v tomto jedinom aute?

      Každopádne moju kritiku si neberte zase tak osobne. To, že kritizujem neznamená, že by sa mi vaša recenzia nepáčila. Podrobne ste opísali vaše jazdné pocity a to je to čo ma hlavne zaujíma. Aj keď mrzí ma, že sa už s autami nezabávate tak ako dakedy. Ono by bolo fakt super, keby ste v recenzii ukázali ako sa to auto správa na hrane. Aký zvuk má keď sa vytočí na plné otáčky, či ako sa chová v ostrých zákrutách na plný plyn. Spomínali ste, že by si to auto rado zašlo aj cez 6.5k otáčok, ale vo videu také nič bohužiaľ nebolo. (len tak mimochodom v novej Miate ten istý motor točí s radosťou až do 7.5k).

      A mimochodom mňa nové Demio sklamalo v dvoch ohľadoch - chýbajúci adaptívny tempomat a výroba auta v Mexiku. Adaptívny tempomat je na nudné dialničné cesty či jazdy v kolónach úžasne pohodlná vec (držať plynový pedál v tej istej polohe po niekoľko hodín je pre mňa jediná nepríjemná a bolestivá vec na dlhých cestách). A čo sa týka tej výroby v Mexiku, tak to sa zistí asi až časom, ale obávam sa aby to nemalo dopad na spoľahlivosť či kvalitu spracovania.

      Vymazat
    4. Na všech fórech se najdou lidi, kteří nekriticky obhajují "svou" značku, protože ji mají schovanou jako desetiletou v garáži :)) a na víc se nezmůžou. Nehledě na to, že musí za každou cenu obhajovat i pro normálně myslícího člověka už neobhajitelné a furt dokola upřesňovat co vlastně myslel a že tam a tam jsou ty auta jinak hodnocena,...... prostě folklór.

      Vymazat
  5. Dobrý den, díky za Vaši práci, i když jsou Vaše názory často přísné, myslím - a právě proto, mají vypovídající hodnotu. mohu - li, ocenil bych v některých případech možná malinko puntičkářštější obsah. Míněno takto. jsem uživatelem Subaru Outback, které využívám na jeho jízdních limitech. Takže je přínosné třeba u nových modelů Mazdy vědět, jakou mají světlost, jaký druh pohonu 4x4 mají, jestli je tam asistent rozjezdu do kopce, či jiný trakční pomocník, jestli má redukci, jak je na tom pevnost spojky pro tažení těžkých nákladů apod. taky samonivelační podvozek, jestli to má víceprvek...Taky jsem zvědav na hmotnost, brzdy, odezvu do volantu, odolnost stabilizátorů vůči skřížení, samosvornost čehokoliv z trakčního ústrojí. V neposlední řadě i odpověď, jaká je životnost motorů (posledních mohykánů) s velkou kompresí? Děkuji a těším se na další díly. David Holiš

    OdpovědětVymazat
  6. Kupte si Toyotu a máte to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A máme co? Všiml jste si, že se do finále AR vůbec nedostala?

      Vymazat