Dneska určitě najdete reálně rychlejší auto, ale klasické ostré Subaru má pořád nezaměnitelné kouzlo. A díky němu přežívá v rychle se měnící době.
Ještě nedávno mělo Subaru s označením WRX STI naprosto logický a jasný význam - byl to prostě homologační závodní speciál. Nabízí se tak otázka, proč pořád automobilka tohle auto vyrábí, když už světový šampionát od roku 2008 na tovární úrovni nejezdí. Vždyť i takové Mitsubishi Evo skončilo v propadlišti dějin a k totožně zaměřenému Subaru by seděl naprosto stejný osud.
Jenže na rozdíl od Mitsubishi
dokázalo Subaru pro svůj model najít zákazníky
i jinde než mezi závodníky, kteří si auta
předělávají k obrazu svému. Prostě je pořád
prodává a evidentně dobře. Díky tomu si tak
můžeme pořád připomínat dávno minulé
dekadentní časy, kdy se rychlá auta musela řídit
pořádně.
Vždyť z dnešního "pokrokového
a moderního" europohledu je Subaru WRX STI skutečný
"kapitalistický a buržoasní přežitek", se
kterým je třeba pomocí levicových euronorem a
euronařízení zatočit, pěkně po bolševicku. Ale i
přes všechno hrození budovatelskou ocelovou pěstí
tohle WRX STI přežívá. Trochu to vypadá jako
takový samizdat, který se šíří jen mezi
úzkou skupinou zasvěcených. Ale právě i v tom
má tohle auto své kouzlo.
Někdy mám pocit, že majitelé
těchto aut jsou velmi specifická uzavřená skupina,
která k sobě jen tak někoho nepustí, aby jí
nerozkládal zevnitř řečmi o spotřebě paliva jako nějaký
tajný agent provokatér. Zkrátka, zatímco
se ze všech rychlých aut stala taková podivná
unifikovaná normovaná eurokrabice, která má
stejné parametry a liší se jenom znáčkem na
kapotě, Subaru si pořád razí svou cestu.
Je to dobře. V téhle době
působí WRX STI skutečně odlišným dojmem. Úplně
jinak jezdí a právě proto se musí úplně
jinak řídit. Když do něj přesednete z jakéhokoli
moderního rychlého auta, přijde vám pomalé,
neohrabané, náročné, divné, nepohodlné
a rozežrané. Optikou Volkswagenu Golf R nebo Mercedesu A45
AMG se na něj dívat nemůžete.
Jenže na rozdíl od výše
zmíněných bezpohlavních eurokrabic můžete
Subaru WRX STI vzít na oblíbenou silnici nebo okruh a
začít se učit řídit. Díky němu se můžete
stát lepším řidičem. Pokud totiž neumíte
řídit, nebude se vám tohle auto líbit.
Teprve s narůstajícím
tempem se začne skutečně něco dít. Naučíte se číst
všechny zásadní informace, které vám
volant posílá do dlaní, sedačka do zad a motor
do uší. Je to jako sedět v baru se třemi kamarádkami,
které neustále melou jedna přes druhou, hádají
se, "kdo s kým co jak a proč" a dokud se nenaučíte
téhle jejich řeči rozumět, nevyznáte se v tom. Proto
musí řidič do tajů Subaru WRX STI pronikat velmi dlouho a
naučit se mu rozumět. Těch informací, které dostává,
je fakt moc a musí se je naučit filtrovat a vybírat
ty, které potřebuje. Jenže to je na tom právě to
kouzelné a krásné.
Mě se tohle auto naštěstí
dostalo pod kůži koncem loňského roku, kdy jsem ho
protáhnul po brněnském okruhu a kdy mě s ním
učil jezdit Tomáš Enge. Díky tomu jsem si
teď mohl na místních okreskách dovolit víc
a už jsem tak nějak počítal s tím, co bude STI
dělat. Jsem sice založením spíše zadokolkář
a příznivec velkoobjemových víceválcových
atmosférických motorů, ale stačí se rychle
přivyknout na svéráznou charakteristiku plochého
čtyřválce v Subaru s turbodírou velkou jako vrata od
stodoly a už se dá udržovat velmi neslušné tempo, o
kterém masmédia hovoří jako "pirát
v luxusním a drahém voze s kmotrovskou SPZ".
Nebudu si vymýšlet, jak jsem
posílal Subaru ve sto sedmdesáti do vraceček
skandinávským flikem do driftu. Ani nebudu popisovat,
jak jsem s ním skákal přes horizont. Zaprvé by
mi pak u Subaru už nikdy nepůjčili ani tužku a zadruhé
jsem nic takového nedělal, protože na to nemám
potřebně veliké koule (a sedm miliard dolarů).
Není to moje auto, takže ho
neznám za hranou možností stejně dobře jako svojí
emtrojku. Vlastně jsem zjistil, že mě pořád Subaru WRX STI
v každodenním provozu vytáčí svou turbodírou,
rachotícím tuhým podvozkem a příšernou
ergonomií multimediálního systému. Jenže
to bylo právě tím, že neumím tohle auto řídit
tak rychle, aby fungovalo na sto procent. Zvláště s paketem originálních továrních tuningových
dílů podvozku, které byly na toto testovací STI
přivezené přímo z Japonska a které zvedly,
včetně speciálního výfuku a karbonového
křídla, cenu o nějakých tři sta tísic korun.
Jestli jsem se s touhle výbavou dostal na okreskách tak
na dvě třetiny potenciálu? Kdo ví, jestli vůbec na
půlku...
Když si ale vzpomenu na svezení
po okruhu, kde jsem se přeci jen odvážil aspoň trochu
přiblížit k limitům tohoto auta, fungovalo naprosto
báječně. Kam jsem nasměroval volant, tam se Subaru ochotně
stočilo a nechávalo se při tom řídit plynem. Bylo
vždycky krásně cítit, jak se skrze volant dozvídám
o náznaku nedotáčivosti, která po ubrání
plynu v oblouku přejde do mírné a naprosto přirozeně
kontrolovatelné přetáčivosti, a jak se po přidání
plynu za apexem síla přesouvá na kolo s největší
trakcí a pomáhá auto tlačit ven ze zatáčky
na konec další rovinky.
Trochu se bojím toho, jaké
bude nové Subaru WRX STI.
Pod kapotou má prakticky totožnou techniku, ale domnívám
se, že aby Subaru udrželo krok s moderní dobou, bude muset
auto více zpřístupnit wannabe frikulínům,
kterým půjde hlavně o to, jak mají velké...
ehm, přítlačné křídlo. Možná se stane
něco, co udělal Renault s Cliem RS - postavil diametrálně
odlišné auto, které je sice rychlé, ale ne
takovým tím mechanickým způsobem.
Se vším v podstatě souhlasím (WRX STI bych si koupil, kdybych takové auto chtěl a věděl, co od něj mám čekat), ale s tím motorem by už konečně mohli něco dělat. Před pár lety bylo třista koní z toho objemu super a každý to bral tak, že ta turbodíra tam musí být, protože prostě se to "musí nafoukat", ale právě zmíněný Golf R nebo A45 AMG ukazují, že to jde i bez ní.
OdpovědětVymazatTo Subaru zvládlo už pradávo ked pred 11-12 rokmi zacali notovat twinscroll turbá a turbo motorom co točí cez 8000 rpm . Bohužial z nejakého dovodu si tie sti držia len pre domaci trh a sem sa mosí len taký poloprodukt.
OdpovědětVymazatPolitické přiřovnávání je ve článku o autu trapné... Nemuselo by nutně být. Ale toto je.
OdpovědětVymazatTo politické přirovnání je naprosto adekvátní a nemohu jinak než souhlasit..
OdpovědětVymazatSrovnavat motor VAG nebo MB s STI muze jen clovek ktery s tim nikdy nejel.
OdpovědětVymazatPlati tam uplne jine filosofie naladeni a realneho pouzivani. Motor STI nikdy nebyl pruzny a nikdy by ani pruzny byt nemel.
Impreza Sti Spec C je uplně jiné kafe...tohle je vše polotovar...to dobrý japonci jsem nepustí,a pro Evo to platí také...
Vymazat