Rozhodně je lepší jet na okruh, než zkoušet limity svého auta na veřejné silnici - zejména když tak nějak podvědomě víte, že nejste zrovna Colin McRay. Jenže...
Fotografie je ilustrační
V Čechách je jen velmi málo okruhů a volné jízdy jsou na nich jen velmi zřídka. Důsledkem je, že se tam při volných jízdách vyrojí všechna možná auta a za jejich volanty všechna možná individua - a tak tam radši vůbec nejezdím. K jízdě po okruhu využívám amatérských závodů a dalších soukromých akcí - sice je to dražší, ale většina lidí tam aspoň ví, co dělá.
Na rozdíl tady od Ferryho. Jedničkovej Superb fdehtu, držení volantu á-la tuner-šimpanz, odpovídající protisluncové brýle a účes na mokrého ježuru, o závodní stopě pravděpodobně nikdy ani neslyšel. Bohužel, jako jediný ze své partičky ostrých borců měl aspoň dost rozumu a vzal auto na okruh. A borečky jako spolujezdce.
Chlapci zjevně na okruhu nikdy nebyli - to poznáte podle obdivných oooch a uaaach a tyvoleeee v první (špatně najeté) zatáčce. Jistě, žádný učený z nebe nespadl, Ferry nemůže hned od začátku stříhat apexy, ale... všechno má prostě svoje meze. Aspoň poloha za volantem a jeho držení, to prostě patří k elementárním věcem, které by člověk měl vědět, než na okruh vyrazí.
Je smutné, že ti chlapci při svém prvním okruhovém dni nezažili pořádnou jízdu. Takhle sice obdivně hekají a tyvolují a znalecky komentují všechno okolo, ale zároveň nemají ani ponětí, že se s tím autem dá jet ještě výrazně rychleji. A se správným autem o polovinu. Ale jak dokazuje Porsche, které se tam párkrát mihne, o autě to opravdu není, je to především o rukách. Řidič Superbu ale musí mít fakt odvahu, protože při tomhle držení volantu nad ním nemá téměř žádnou kontrolu. Pochopím to někde v koloně, ale na okruhu??? Prostě smutek, zoufalost a tak dál...
Jak ale říkám, žádný učený z nebe nespadl - je ovšem nesmysl mít pocit, že vyjedu na okruh a on mi to pánbu tak nějak nadělí shůry. Nenadělí - je třeba sehnat někoho, kdo mi to ukáže, poradí mi, naučí mě. Jenže aby tohle člověk zvládl, musí nejdřív odhodit nabubřelou hrdost a přesvědčení, že on už přece řídí pomalu jak Ayrton Senna, navíc má nejnačipovanější tédéíčko ve vsi s nejhlasitější muzikou a navíc tudle v Brně zesměšnil porše, takže co mu nějakej moula má co radit, jak se drží volant...
Až když má člověk nadřené ty naprosté základy, může teprve jezdit na okruhy a postupně se zlepšovat a zlepšovat... a to mu většinou vydrží až do důchodu. Kurzy sportovní jízdy se pořádají na mosteckém okruhu, možná i v tom Brně, určitě i na menších okruzích... pokud chce člověk řídit opravdu dobře, musí investovat nejen do auta, ale hlavně do sebe.
hk
Naprostá pravda Honzo,
OdpovědětVymazatlidi by si měli uvědomit že jak řízení v provozu tak i na okruhu má své pravidla poud se nebudou dodržovat může dojit k vážným úrazům. Asi tyhle řidiče už nikdo neodnaučí jejich styl řízení, ale docela by se hodilo zavést pravidlo, pokud někdo chce jezdit na okruhu, tak musí podstoupit školení, po jehož absolvovaní dostane tzv. "řidičák na okruhy". bohatě by stačilo, probrat vlajky co která znamená, jak správně držet volant, a projet se s instruktorem par kol po okruhu.
Ale vím je to nereálné přání. :-)
PS: pěkný článek
Hmm, pravá ruka patří na volant jen tehdy, chci-li změnit jednu hudební sra.ku na jinou.. :D
OdpovědětVymazatJinak je to celkem smutná podívaná :(
Petr D.
chudák Colin...
OdpovědětVymazatNevím zda bych to projel líp, ale to držení volantu vypadalo až moc na pohodu než na nějaký vzrůšo na okruhu.
OdpovědětVymazatHm, bida, ale tak nejak se to k sobe holt hodi, zpusob jizdy, mluvy, hudebni "styl", vonka na zrcatku (jeste s takovym coklem), auto. Jednotlive noproblemo, ale ta kombinace je smrtici :) Obvykle nestesti to pak potkat na silnici.
OdpovědětVymazatAsi tak tenhle klouček ještě k tomu z vypůjčeným autem, zaznělo tam -- sjedeš bráchovy gumy --, nemá ani v nejmenším páru jak řídit silnější auto a to je na první pohled vidět, o tom frajerském stylu držení volantu ani nemluvím, a to ani nechci vědět jak by to dopadlo když se mu utrhne zadek ouuuuuu. No a pak tohle potkáte na silnici jednu ruku na volantu. náklon celého těla nepřirozeně, hlavně nesmyslně,ale je to cool!!!! No pak je to vidět na stromech v zatáčkách jak jsou tihle borci cool, ale to už je většinou konec a hlavně pozdě.
OdpovědětVymazatNo "moderní" mládež, co by jsme chtěli.
OdpovědětVymazatKoukám, jak se tady všichni stotožňujou, ale držet volant oběma rukama vidím jenom holky, nebo autoškolu.... A) suberb v tdi na tom okruhu možná ani obě ruce nepotřebuje, kor 1.9, za B) zadek se mu neutrhl, kor v bráchově autě, takže je Fery minimálně lepší než drajvr v Porsche :)
OdpovědětVymazatTak když jedu sportovnější jízdou tak logicky vždycky držím volant oběma rukama, je v tom lepší cit. A to že se neutrhl zadek Superbu? Ještě aby, když je auto naložené a navíc je to ne moc výkonná předokolka.
VymazatJa rad ridim,, drzim to stejne, ale, tipek na videu neridi spatne,, jen mel obycejne pneumatiky :D:D ..(ta jeho veleva ruka na prave strane ,, omg :D:D a prava nikde ,, asi si drve celou dobu koule ci co .. ). leva ruka na levou horni cast volantu a prava ruka na pravou dolni cast volantu,, popripade opacne pokud vas pak boli rameno ,, podle toho jak tocil volantem bylo v tech rychlostech vydet jakou mistrovskou praci udelali inzeniri ve skodovce ,, accerman s tou sbihavosti a ty tlumice ,, proste auto na 170 po nemecku srz na skrz .. a korat to jednou jak to tam pustil , protoze by to rukama neuridil ,, brrr ,, to si muze dovolit v plnem meste kde jede maximalni moznou rychlosti ;-) ;-) .. hudba v zavode ?? .. 150kilo zivi vahy v zavode ?? ten mel urcite i plnej popelnik po celim aute :D .. ale jinak co nekoho mohlo z toho videa ohrozit byl ten mobil na kterej to nahraval ,,, takovej mobil pri vlastni rotaci v rotujicim se objektu udela neplechu ,,
OdpovědětVymazatty vole klucí vy ste podle těch keců co tady vedete jeli v tom oplu vedle, ne? :-D
OdpovědětVymazattakový gumáci vůkol dokola kol... první superb je neštěstí samo o sobě, no i s benzínovou jedna šestkou (proboha v jiném autě) by tam bylo asi víc srandy, ale sporťáky nikdo poránu nesereme tak bych se mu nesmál ani za favorita. Ale ty silácký kecy "dyť to znáááám, to mam v sedanu" .. "vohul tu muziku".... ale jo od toho volný jízdy sou, abys vyvez ženu a děti po stadionu a nechal vadnout brzdy před schwantzovkou... brno je legendární a parádní okruh a rád bych se na něm svezl třeba i s tim superbem, i když asi z pětky nevyřadíš... nebo to má už šestku? :-D
když sem si chtěl zkusit sportovní jízdu, našetřil jsem nějaký prachy, pučil si auto s klecí, mitfáru, a vyrazil zkusit vytvořit rozpis někam na volnej pohár. srandy kopec dva dny v kuse, respekt a od tý doby pravidelně.
Duševně slabšími se to na dnech otevřených dveří jenom hemží ;-)
OdpovědětVymazathttps://www.youtube.com/watch?v=cHqWfaOctr4
No jo, to se dá bohužel vidět každý den. Ale ještě horší je, že se to dá vidět i v motoristických pořadech a filmech v TV. Nezapomenu jak v TV ukazovali rozdíl mezi novými a použitými tlumiči, testovali to žurnalisti z různých auto-moto časopisů a jeden držel volant stejně jak tady ten a snažil se to tam divoce ukočírovat, no.... to je vzor! Nevím jestli klesá kvalita výuky v autoškolách, nebo stoupá sebevědomí a pohrdání řidičů, ale na silnicích je to hrůza. Tolik řidičů kteří nevědí že mají blinkry, neumějí si najet při odbočování vlevo, neumějí se trefit do chlívku na parkovišti,.... atd, atd....
OdpovědětVymazatKdyž řídím, tak držím volant oběma rukama, pokud neřadím. Budu muset navštívit doktora, ať zjistí, jestli nejsem holka.
OdpovědětVymazatJe pravda, že čím dál více vidím řídit ženské jednou rukou, ve druhé drží mobil. Ne, že by tuhle disciplínu nedělali i chlapi.
Dnes mě málem přizabil řidič autobusu, který vyjížděl z vedlejší cesty. Když mě uviděl tak zastavil na stopce, ale pak asi usoudil že jedu moc pomalu. Než to však jeho mozeček zpracoval a rozjel se, byl jsem už o desítky metrů blíže autobusu. Brzdil jsem i očima. Zdůrazňuji že za mnou nikdo nejel. Když pominu ohrožení, nemusel mě ani omezovat... mohl pustit rychlé auto a když za mnou nikdo nejel tak potom s pomalým autobusem v klidu akcelerovat. AUTO JE POTENCIONÁLNÍ ZBRAŇ. Být dobrým řidičem, to vám neosvědčí profesňák ani roky řízení. JEN MOZEK, RESPEKT A ZKUŠENOSTI (jiné zkušenosti než jízda rovně do 130 km a zatáčení v zatáčkách).
OdpovědětVymazatHonzo Koubku! Máš správný přístup a perfektní články a reportáže!! A více takových příznivců aut jako ty. Konzervatismus. Manuál a atmosférický motor s nízkou váhou v rámci své kategorie! Kdyby raději přestali dávat řidičáky čemukoliv s rukama a nohama jak na běžícím pásu!
(PS neodsuzuju automat, sám ho mám. Ale ten patří do vašich cestovních korábů, ne do auta které máte pro zábavu. Kdo zažil ten rozdíl pochopí. Jde tam o víc než o samé "kvedlání")
No ... předně .... omlouvat se nikomu nehodlám a napíši to tak, jak to cítím. Proč by nemohl mít řidičák každý !!!!!! žijeme přece v zemi, kde má právo volit i člověk bez znalosti jakýchkoliv politických a ekonomických znalostí a schopnosti předpokládat míru důsledků své volby , tak proč nedat ,, letečák , řidičák , zbroják každému, kdo si o to zažádá ??? !!! Nakonec souložit smí a také souloží každý , i ten každý jeden z nás, komu by se kdejaký průměrný pornoherec profesionál vysmál . Vše je jenom o úhlu pohledu. Nakonec i Senna se utnul . Vím o čem pánové píšete a proč to píšete , vaše pohledy jsou často pochopitelné ale ............. ruku na srdce !!! odevzdáte dobrovolně v padesáti papíry jen proto, že se mladším ,,PROFÍKŮM,, bude zdát, že za volant nepatříte ??? ..... krásný den všem. Cieslar Zlín
OdpovědětVymazatZajímalo by mě kolik řidičů (procentuálně) auta zajímají a vědí o svých autech dostatek informací (a o řízení). Mimochodem. Nevím moc na co předchozí příspěvek reaguje. Nicméně zařadit do argumentace volební právo, řidičák, zbroják a pak soulož v jednotném argumentačním směru, to je velmi chybný úsudek. Naučme se ovládat nejen svá auta, ale i svou mysl. https://www.kosmas.cz/knihy/103497/zaklady-stupidologie-zivot-s-deprivanty-ii/
OdpovědětVymazatpane anonymní myslíte, že Senna , Belof , Ratzenberger a jiní páni ŘIDIČI měli o svých vozech takové technické znalosti jako ti, kteří ty auta uměli stavět, ale bohužel neuměli řídit ?? A pokud jste nepochopil můj názor a odkazujete kohokoliv k základům stupidologie - života - s- deprivanty , pak se vám za svůj názor ze srdce omlouvám a přeji krásný den.
OdpovědětVymazatNo nejhorší je pak takovou partičku potkat na okresce při projížďce. Začnou závodit a už na první pohled je vidět, že je lepší zpomalit, protože jim to plave v zatáčkách, nedokáží udržet stopu, natož v nepřehledném úseku na své polovině a na svědomí je fakt mít nechci.
OdpovědětVymazatKurzů jsem prošel pár a i tak když na amatérských závodech vidím kolik mi chybí do těch nejlepších tak s úctou srazím paty a raději uberu plyn.
No co 4 kluci pod 20 na okruhu . Nikoho nenabourali . Vy jste se asi nikdy nebavily :) Ve škodovce v naftě a ve 4 lidech co by jste asi chtěli půjčeným autem pilu nepojedete ( = 4násobná vražda ) . Těhle bych se na silnici nebál aspon ne tolik jako černých audi , fábií a bmw . Největší nebezbečí představujou řidiči bez blinkrů :) M
OdpovědětVymazat