Dnes už není vlastnictví
poctivého atmosférického osmiválce ani
tak otázkou dynamiky jako spíše prostého
principu.
Už ze samotné podstaty číslice
osm je to prostě víc než šestka a čtyřka nebo nedej bože
dokonce trojka, která v souvislosti s novými auty
poslední dobou nabývá na významu více,
než by se nám líbilo. Vždyť přece pokaždé, když
otevřete ledničku a vidíte v ní místo tří
lahváčů hned osm, je to prostě lepší. Stejně tak
je lepší, když vám finanční úřad
vrátí přeplatek na daních osm tisíc a ne
jen ušmudlané tři tisíce.
Osmička je prostě hezčí
číslo, ať už se bavíme o čemkoli. A když přijde
řeč na auta, určitě se nikdo nebude hádat, že pod kapotou
poctivého sedanu je osmiválec v naprostém
pořádku. Protože se se mnou české zastoupení
BMW nebaví, domluvil jsem si spolupráci se společností
Auto ESA, která mi vyšla vstříc a půjčila jedno z
aut, na která se zrovna v bazarech fronty nestojí, ale
které má své kouzlo.
A je k tomu důvod. Osmiválcové
BMW 535i už ze samotné podstaty věci nebude jezdit
vocpodatykrávozapětlitrů, jako to prý umí
ikonická a legendární tédéíčka,
která v našich končinách nabyla skoro až bájného
statusu uctívaného božstva. A právě proto jsem
odmítl zápůjčku celkem obvyklé motorizace 530d
a sáhl po autě, které nikdo nechce - po krásné
stříbrné 535i s poctivými 255 000 km na
tachometru a nevkusným šedivým interiérem s
hnědým dřevem. Ach ten počátek minulé
dekády...
Ještě než si začnete klepat na čelo
a tvrdit, že tohle auto je přeci v dnešní době nesmysl,
nezapomeňte, že ne každému jde primárně o spotřebu.
Někdo třeba kouká i na styl, charakter a pohodlí.
Někdo třeba jen nechce naftu. A někdo má prostě jen rád
osmiválce. Jako třeba já.
Model BMW 535i generace E39 stál
trochu ve stínu dvou motorizací. Vedle vrcholné
540i s motorem o objemu 4,4 l doslova bledne a po faceliftu mu zle
šlapal na paty i šestiválec v BMW 530i, který nabízel
velmi pěkných 231 koní. To bylo jen o 14 koní
méně (a také o 45 Nm méně), než kolik ze sebe
vydoluje tento osmiválec. Když se k tomu přidá ještě
trochu líný pětistupňový automat, bude
nepochybně dobře řízená 530i s manuálem
rychlejší. Ale o to tady nejde.
Osmiválcové E39 nikdy
nebyly brány jako sportovní auta, i když v přímce
samozřejmě nabízejí atraktivní dynamiku. Vždyť
i ono pomalé maticové řízení (šestiválce
dostaly rychlejší hřebenové) zrovna nepovzbuzuje k
nějakým skopičinám, protože krotit přetáčivý
smyk pomocí tří otáček od dorazu k dorazu
určitě chtít nebudete.
Jenže jak už jsem řekl, osmička je
víc než šestka a platí to i tentokrát. Zvuk
motoru je vskutku návykový, ale rozhodně není
rušivý. Naproti soudobým mercedesům proniká do
kabiny přeci jen více lahodných tónů, ale díky
poctivé hlukové izolaci pětkové řady se s
tímhle autem dá cestovat i rychle po dálnici,
aniž by vám z hučení větru a pneumatik praskla
hlava. Motor tedy pouze dokresluje celkovou kulisu.
Pocitově mi přišlo, že se osmiválec
více hodil k takovému tomu nenucenému
popojíždění, kdy byla cítit jeho větší
odhodlanost v nízkých otáčkách ve
srovnání se šestiválcem. I když můžete
namítat, že moderní přeplňovaný čtyřválec
v BMW 528i má také výkon 245 koní a
mnohem menší spotřebu, vyvedu vás z omylu. Obě auta
jezdí za deset až dvanáct litrů.
Spotřeba ale určitě nebude hlavním
argumentem pro koupi tohoto auta, ani případné
servisní náklady. Výhodou je sice vrozená
bytelnost a spolehlivost atmosférického motoru či celé
řady E39, ale přeci jen je potřeba počítat s občasnými
většími výdaji, zejména pokud chcete auto
udržet v bezvadném stavu. Naštěstí se na E39 dá
sehnat plno kvalitních dílů a s opravou vám
pomůže spousta šikovných servisů. Nemusíte hned do
BMW a výhodou je i konstrukční jednoduchost.
Na našich silnicích
nejvíce trpí přední náprava a zavěšení,
což byl problém i tohoto testovaného auta. Koroze se
vyskytuje jen velmi výjimečně, spíše vás
potkají problémy s digitálním displejem v
palubní desce, kdy odmítne zobrazovat určité
řádky, sloupce nebo kostičky. Některé E39 trpí
i na zlobivý elektronický plyn, ale pravděpodobnost
výskytu těchto nemocí není moc vysoká.
Je to prostě ojeté auto za dvacetinu původní ceny.
Pohledem řidiče tohle není
žádný sporťák, je to prostě příjemné
auto na nenucené přesouvání z A do B, kterému
vpředu vrní charakterní motor a svůj počet válců
a objem nedává světu na obdiv pomocí trapných
křídel, několika rádoby chromovaných koncovek
výfuku a jiných šaškáren. Až si člověk
říká, že kdyby těch sto tisíc měl a doma se
mu neválely další dvě stará BMW a jeden ještě
starší Mercedes, že by si to snad i koupil. Z principu
samotného.
Dalibor Žák
poslední poctivé auto bez zásahu šetřičů ve vedení automobilky
OdpovědětVymazatPetr
"Osmička je prostě hezčí číslo, ať už se bavíme o čemkoli."krom ženských prsou...Brandys.
OdpovědětVymazatHeh, pokud to nebereš jako čtyři ženské. Pravda na každý den asi né, ale jednou za čas ;) Richie
VymazatDalibore, super výběr auta a naprosto super test!!! Tato motorizace byla na svojí dobu hodně novátorská, ale čas ukázal... K osmiválcům obecně - naprosto famózní zvuková kulisa, navíc pokud se doplní laděným výfukem to je pak opradu zážitek!!!
OdpovědětVymazatjá nevím, ale s osmiválem bych šel jedině do sedmičky. Když tuhle E39 tak v manuálu 530i anebo jako M5 :)
OdpovědětVymazat