23. září 2015

Aféra s emisemi motorů TDI toho odkopala mnohem víc

Koncern VW přiznal, že podváděl při emisních zkouškách svých naftových motorů v USA a později přiznal, že se tento „problém“ týká celkem asi 11 milionů aut po celém světě.


To, že byl Volkswagen přistižen, že švindluje s měřením emisí naftových motorů TDI, zaznamenal snad každý. Ono to totiž ve výsledku bude mít mnohem dalekosáhlejší dopady, než se může prozatím zdát. Diskutovaná pokuta 18 miliard dolarů (37 500 dolaru za každé z 482 000 prodaných aut) jen na americkém trhu je jen špička ledovce.

Pod šéfem koncernu VW Martinem Winterkornem se otřásá židle a možná, že než tento blog vyjde, bude odvolán. O tom ale spekulovat nechci. Spíš bych se chtěl zaměřit na to, co vlastně tahle aféra ukázala.


Ukázala, že současné emisní normy (respektive způsob jejich měření) jsou k ničemu. Ukázala, že existují mnohem horší věci než nějaké démonizované CO2. Ukázala, že oblbnout jde všechno, když se chce. A také ukázala, jak si obrovské množství lidí nevidí na špičku nosu.

Vy si můžete o motoristických pisálcích myslet, co chcete. Já si také o některých čtenářích, když se podívám do diskuse pod články, myslím, že jsou idioti. Ale neberte si to osobně, já si také neberu osobně, když mi píšete, že tomu nerozumím, že jsem placený tu BMW, tu škodovkou, tu koncernem, tu autobazarem.

Udivuje mě, jaká lavina sraček (ne komentářů, ale sraček) se spustila pod články o této emisní aféře. Spousta lidí volá po tom, že je to dobře, jen ať Volkswagen podojí na pokutách a všechny ty prolhané hajzlíky ve vedení zavřou na doživotí. Většinou takhle reagují lidé, kteří prostě koncern nenávidí z principu.

Jakmile někdo začne říkat něco jiného a zamýšlí se spíše nad funkcí samotných emisních norem, je nařčen, že mu Volkswagen diktuje, co má psát. Vy si vážně někteří myslíte, že nám kocern a škodovka prostřednictvím nějakých agentů dává peníze nebo nám vyhrožuje? Proberte se proboha!

Aféra s emisemi oxidů dusíku motorů TDI na americkém trhu se totiž nebude týkat jen Volkswagenu. Začne se týkat samotných emisních norem a postupů měření emisí. Už dlouho všichni víme a tak nějak jsme se smířili s tím, že normované tabulky a normy měření spotřeby a emisí jsou spíše pro smích.

Jenže jedna věc jsou hodnoty spotřeby a emisí CO2 a druhá skutečně toxické látky, mezi které patří i emise oxidů dusíku. Zatímco démonizované CO2 je vlastně výsledkem dokonalého spalování a produkuje ho každý organismus schopný látkové přeměny (včetně vás, cyklistů, vodních řas nebo mravenců), emise oxidů dusíku jsou výsledkem spalování ropných produktů.

Nechci tu mít přednášku o ekologii. Leze mi krkem démonizování CO2, když veškerá lidská populace a její fungování se podílí na celosvětových emisích CO2 jen ze čtyř procent. A z těch čtyř procent má jen deset procent na starosti doprava. A jen z těch deseti procent spadá asi pětina na dopravu automobilovou. Tedy automobilová doprava se na celosvětových emisích CO2 podílí z 0,08 %.

Emise pevných částic, sazí, nespálených uhlovodíků či oxidů dusíku jsou ale věci, které opravdu škodí. Jemné pevné částice a saze ucpávají cévy a vedou k mrtvici. Nespálené uhlovodíky způsobují smog a hlavně halucinace. A oxidy dusíku, o které v aféře motorů TDI jde především, zase způsobují astma, dýchací potíže a rakovinu plic.

Emisní normy Euro, jak je známe u nás, nebo ULEV, LEV, CARB a podobné jinde ve světě, mají omezit produkci skutečně škodlivých látek a to, že Volkswagen jednu z norem obechcal, není zrovna fér, to si přiznejme.

Prapůvod průšvihu ale musíme hledat jinde. Evropský trh miluje diesely ne proto, že jedou „vocpodatykrávozapětlitrůfurtplnej“, ale proto, že zákazníky k nákupu naftových aut tlačí daně. Diesel má z principu nižší emise CO2 a podle těch se skoro ve všech zemích EU určují daně. Jenže diesel vypouští i něco jiného než CO2 a to jsou především pevné částice, saze a oxidy dusíku.

Proto přišly nejprve filtry pevných částic s normou Euro 5 a hned potom s normou Euro 6 selektivní katalytická redukce, tedy ono AdBlue. To je přimíchávání močoviny do výfuku, čímž dochází k dalšímu odloučení emisí NOx. Tím se emise dieselů dostaly někam na úroveň benzínových motorů.

Zákazník chce ale také auto, které je levné. Jenže moderní diesel je tak komplikovaný, že někteří výrobci dávají přednost malým hybridům k dosažení stejných výsledků CO2 při značně nižších emisích škodlivých látek. Benzínové motory prostě tolik svinstva, jako ty vaše nábožně uctívané diesely, nevypouštějí. I když... Už mnoho studií ukázalo, že downsizované přímovstřikové benzíny čoudí skoro stejně jako diesel, nebo někdy i mnohem víc.

Volkswagen se tedy rozhodl prodávat auta, která splní přísnější kritéria obsahu NOx ve výfuku, aniž by měl motor SCR či AdBlue, takže byl takový motor levnější na výrobu, levnější na provoz a levnější v koncově ceně. Problém byl v tom, že motory TDI výrobního kódu EA189 ale normu plnily jen v laboratoři. V reálném provozu se emise NOX pohybovaly až na čtyřicetinásobných hodnotách proti skutečnosti.

Motor poznal, že jede na měřícím válci, takže řídící jednotka upravila jeho chod, aby vyhověl. Je to pěkná ojebávka, ale naprosto stejným způsobem všichni výrobci ojebávají (promiňte mi ten výraz) měření spotřeby dle metodiky NEDC. Třeba Mercedes dává to třídy C malou nádrž, aby se auto měřilo jako lehčí a úspornější. Motory jsou nastavené tak, aby pracovaly s extrémně chudou směsí při zatížení odpovídajícímu normě NEDC, ale při normálním provozu je směs bohatší. A tak dále a tak dále.

Sami to poznáte podle tupé reakce na plyn a především podle toho, že když chcete, aby benzínová jednadvojka s turbem dávala stejných sto dvacet koní jako stará atmosférická jednašestka, pojede za stejných osm litrů jako ona jednašestka. A ne za čtyři a půl, jak uvádí tabulka.

A tímto oslím můstkem se vrátím na začátek. Ano, Volkswagen zklamal důvěru zaujatých zákazníků, kteří chtěli ekologicky šetrné auto. Ojebal úřady a to se neodpuští. Ostatně, Volkswagenu hrozí za ojebání úřadů mnohem horší pokuta než jakou dostal koncern General Motors za to, že se mu v autech v důsledku technické vady zabíjeli lidé. Úřady a ekologie jsou přece víc než nějaké socky, které musí jezdit každý den do práce autem. Volkswagene, zaplať a vyžer si to!

Pokud se ale nezmění metodika měření škodlivých emisí, aby odrážela reálné použití auta v provozu, vždycky se najde někdo, kdo měřící cyklus bude umět obejít. Ať už to bude hybrid, který dvě třetiny cyklu pojede jen na elektřinu, nebo motor, který v určité fázi zatížení bude extrémně ochlazovat spalovanou směs a případně ji nějakým jiným způsobem dočišťovat, aniž by to pak dělal během reálného provozu.

Kdyby se emise měřily v reálném provozu, motory Volkswagenu by nedostaly homologaci, výrobce by byl nucen přistoupit k jiným krokům, jak emise NOx vyloučit, motory TDI by pak byly dražší a na americkém trhu nekonkurenceschopné a vlastně by se na všechno zapomnělo a někde ve statistikách by se uvádělo, že se VW snažil prosadit v USA s diesely a neuspěl. Takhle je z toho veleprůšvih a úřady si nyní došlápnou na všechny výrobce. Výsledkem tak nakonec může vedle masivní pokuty pro VW být ale i změna měření emisí celosvětově.


A na závěr mi dovolte jeden tip. Volkswagen z toho stejně jako vždycky vybruslí. Chvíli to bude trvat, ale vybruslí. Proto nakupujte jeho akcie, jsou teď o třetinu levnější.

Dalibor Žák

13 komentářů:

  1. Kdyby z toho wv nevybruslil a měla by ho tahle aféra položit, tak by to byl asi slušný záhul pro ekonomiku celosvětově. Takže si přejme, ať umí ve wv slušně bruslit ;-) Ale co se týká norem, obávám se, že i kdyby zavedli novou metodiku měření, tak to bude nový, ale jiný paskvil ovlivněný ekologickou lobby. Takže změny k lepšímu budou pouze zbožné přání ...

    OdpovědětVymazat
  2. Palec nahoru, pěkně napsané. Ne náhodou si myslím, že u ostatních automobilek je radši ticho po pěšině, jelikož některé z nich taktéž mají máslo na hlavě. VW měl smůlu v tom, že byl první, na koho padl pomyslný černý Petr. Toť můj názor.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkně napsaný článek. Vidím to obdobně, celá věc vyšumí stejně jako v případě problémů GM nebo Toyoty. Chvíli humbuk a pak ticho a opět jsme na stejné cestě, jako předtím. Padne nejspíš Winterkorn, možná někdo z technického oddělení vývoje, ale zásadní rozdíl bude - díky dnešní módě v ekologii dopravy, které je ve výsledku Pyrrhovo vítězství - ve změně postupu měření emisí. Tedy pokud se tak vůbec stane a opravdu se měření přiblíží reálnému provozu. Neprojde tak valná většina dieselů mnoha značek a některé benzinové turbomotory budou mít taky problém. U nás se situace sice výrazně nezmění ani v horizontu deseti let (protože u nás jezdí 14 let staré pekáče v průměru), na západ od nás se situace už měnit bude výrazně rychleji ve prospěch benzinových a hybridních ústrojí. Bude tedy zajímavé sledovat vývoj a jestli vůbec dojde k nějakému skutečnému ovlivnění. To je totiž věc nepředvídatelná a jelikož se na problém VW přišlo fakticky již před rokem a doposud se metodika testování nezměnila ani v oné Kalifornii, mám značné pochyby. Ostatně můj turbobenzínek taky papá vůči papíru o litr-litr a půl v průměru více, a to nejezdím jako prase.

    Co mi však hodně vadí, jsou ony diskuze, kde mnoho lidí by (a to nejenom u nás, těchto typů komentářů jsem četl nejvíce na NY Times) nejradši vidělo úpadek VW. To je v principu triumfální blbost (a mimochodem se nejedná o nijak zásadní důvod k pádu) a hlavně by to znamenalo ztrátu desítek až statisíců pracovních míst, což by zasáhlo samozřejmě i Škodovku, Německou, Českou, Španělskou a další ekonomiku. Radši nemyslet, co vše je v návaznosti. I tak to bude stát VW, potažmo sub-značky (a potažmo zákazníky) dost :-)

    Nicméně budu rád, když alespoň v osobních (soukromých) autech ubude dieselů. Je hrozné vidět, když z drahého Passatu či Fordu S-Max vylítne černý mrak a ještě hroší je fakt, že se lidé snaží kuchat filtry a nikdo proti tomu nic nedělá. Krásná ilustrace tohoto stavu byla, když jsem před páru týdny jel po Brně po Olomoucké směr Slatina a viděl jsem zadýmeno u Shellky. Zprvu jsem si myslel, že jede V3S, tak jsem si zapl vnitřní okruh a v tu chvíli překvapení: ten ohromný šedý dým vypouštělo Audi A6. Sice určitě deset let staré, ale přesto. Ještě hrůznější však bylo, že policisté (státní) jeli vedle mě a Audi nechali jet, místo kontroly technického stavu a odtahu někam na STK. O pár km dále jsem potkal pro změnu Volvo XC90 minulé generace (ale jinak velmi pěkném stavu, asi z posledních let), které taky vypouštělo černý mrak. Připadal jsem si chvíli jak v pohádce plné draků chrlících plameny a dusivé mraky popela, přičemž mé krásně bílé auto bylo poseto černými usazeninami. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Zajímalo by mě, zda si to objednal nějaký jiny koncern, protože o pravdivosti udaju se vi dlouha leta, a když to dojde laickému uživateli, pochybuji, že by to byl pro inženýra z oboru problém.
    Divím se, že to američanům tolik vadí, mezi první 3 nejprodejnější auta u nich jsou velké pickupy jako f150. A pochybuji že přes 2 tuny težké auto, s motorem v6/8 patří mezi "auta slunce."
    Ale pro každého "stejný" metr, že? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobre napísané. Len by som chcel doplniť 2 detaily. (1) Oxidy dusíku (NOx) nepochádzajú primárne zo spaľovania ropných produktov. Tie sú zmes uhlovodíkov (C, H), Ń-zlúčeniny sa nachádzajú v palive v stopovom množstve. NOx vzniká primarne vysokoteplotnou oxidáciou atmosférického dusíku (spalovací vzduch z okolia nasávaný motorom). Keďže diesel pracuje za vyšších teplot než benzínový motor, produkuje diesel viac NOx. Druhá poznámka sa týka emisíí častíc (particulate matter, PM). Od normy euro 6 sú dieslové automobily vybavené filtrom, ktorý zachytáva 99,9 percent emisíí PM. Čo nie je verejnosti celkom známe je, že nové benzínové motory s priamym vstrekovaním (GDI) produkujú značné množstvo PM porovnatelné a aj výššie ako diesel. Časticové filtre pre GDI zatiaľ nie sú povinné. GDI motory v norme euro 6 majú dočasne povolené (než sa zavedú filtre) produkovať 10-násobne viac emisií PM než diesel (počet častíc na km, typicky okolo 10^11 - t.j. sto milliard častíc s veľkosťou okolo 50 nm na kilometer)! To, že tieto emisie nevidíme (velká koncentrácia extrémne malých častíc) tak ako pri starých diesloch je o to zradnejšie a nebezpečnejšie, lebo menšie častice prenikajú hlbšie do dýchacieho traktu a do krvného obehu. Okrem PM a NOx produkujú GDI a diesel značne toxické látky (dioxiny, furany) - a to hlavne pri spalovaní biopalív -, ktoré vznikajú reakciami práve v časticových filtroch. (Pracujem na meraní emisií PM a NOx z leteckých motorov, budúci rok bude zavedený nový emisný standard, ktorý bude obmedzovať emisie PM, emisné normy na NOx v letectve sa postupne sprísňujú posledných 30 rokov).

    OdpovědětVymazat
  6. tuto je to zhrnute najlepsie http://garaz.dennikn.sk/video/volkswagen-ukazal-ze-emisne-normy-su-stvorene-na-podliezanie/

    OdpovědětVymazat
  7. Dalibore, používáte slovník, že byste mohl dělat mluvčího prezidenta... Pokud se jako profesionální novinář nedokážete vyjádřit slušne, tak se, prodím, nevyjadřujte vůbec. Je jedno jaký máte na věc názor, svým slovníkem jste se předem diskreditoval na úroveň hospody 4té cenové kategorie a všech diskutujících na které tak často a rád žehráte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Říká člověk, co se bojí podepsat :-D abyste náhodou nebyl ovčí Mluvčáček vy :-D

      Vymazat
  8. Podle mě to vede k tomu, že se na to vymyslí nějaká daň, jestli už náhodou není vymyšlená... není to náhodou ta Obamova Carbon tax? Záminka na podporu uzákonění této daně?

    OdpovědětVymazat
  9. Citace: "když se podívám do diskuse pod články, myslím, že jsou idioti. " vs. "Vy si můžete o motoristických pisálcích myslet, co chcete." Schválně jsem pořadí vět otočil, aby jste lépe pochopil že jste idiot. Nejste konstruktér, nejste zaměstnancem VW, nepracujete ve výzkumu, ale máte plný keci toho jak firma VW funguje a plno doměněk podle vašeho názoru jako by jste byl její manažer. Ani hovno milej pane! VW se chová jako sprosté nenasytné prase a než napíšu že to VW přeji, napíšu vám důvod. VW okamžitě uvolnilo 6,5mld.€ (175.500.000.000,-Kč) na tuto aféru. Kde ho vzali? Chceš říct nakradli, vyrobili, ojebali... ano protože ty jejich zasraný mrdky jsou předražený kraskny a přesto jsou stále levnější než japonská vozidla. Takže VW dík za veškerou práci, dostal jsi po tlamě a teď zpátky do práce. A pro toho kdo si myslí že nemám rád koncern uvedu že jsem krom škodofky 120 jezdil jen koncernovýma autama a dnes mám roomstera. ano jsou to lidově ojebaný auta, a roomster je opravdu katastrofa. Takže pokud za to někdo dostane po čuni je jen a dobře. To stejný co platforma MQB kdy budou všechna auta stejná... PROČ? Komu to cpete? my chceme auta co budou vynikající i svým podvozkem i svým designem a né jedno jako druhé. Kdyby Alfy nevyráběl Fiat ale koncern to by bylo, jenže oni nemají koule na to vyrobit závoďáka s koulema. Mohl bych takto pokračovat dál. Sám uvadíte že automobilsmus je zdroj nebezpečných částic nějakých 0,08% na zemi s čím souhlasím, ale proč se tedy emise snižují u aut? Chtěl bych vidět DPF filtr na letadle které má emise uplně někde jinde? Proč netlačí na tepelná čerpadla místo spalování plynu a nebo nedej bože uhlí? A dostáváme se k jádru pudla, kde není problém ve VW, není problém v emisích motorů, ale problém je EVROPSKÁ UNIE a NESMYSLNÁ BUZERACE!!!! Vystupme z EU, obchodujme s ruskem a ukrajinou, postavme infrastruktury vedoucí přes turecko až do sýrie!!! Máme technologie i lidi!!! EU nás svazuje do nesmyslu, platíme nehorázne prachy do EU (pokud si myslíte že jen EU ždímeme o dotace tak jste na omylu) a co dostáváme? Kdo jsou lidi co zastupují ČR v Bruselu? Víte jaké mají názory a jak hlasují? Sedíte tady na prdeli a nikdo se nechce hnoutprvní aby nebyl náhodou černá ovce! Zradili jednou při varšavské smlouvě a zradili nás znovu když nám nařídili jak zahnuté máme mít banány a jak musíme mít zmáknutej prodej zelí který má 35 000 stran a pochybuju že ho některý z prodejcu kdy četl, musíme mít emise a imise a to je ta slavná Evropa ve které jsme už jednou nohou? Bojím se co je evropská unie až tm budem po uši. Neboli zatím jsme po uši jen v hovnech. Jsem vlastenec, xenofob, rasista, nemám s tím problém. Jsem na to hrdý, ale je pravdou že jako bílej co tahá sám na sebe jako OSVČ mě už tady ty keci lidí o tom co smím a co nesmím a za co musím platit co v životě nikdy nepracovali začínají srát a pomaličku se ze mě stává něco jako muslimskej extremista. Ano začínám tuto civilizaci nenávidět za to že vědomě tady povoluje uzdy sviňárnám a hajzlům. Přetváří z práce uspěšných blahobyt pro netáhla a vesměs dochází k negativní evoluci kdy lidé hloupnou. A to se mi sakra nelíbí a nenalézám jiných slov než aby civilizace hlupáků už pochcípala a díky za rakovinu a AIDS. Proč nikdo nevidí jak a tom jsme špatně? Proč to nikdo nehcce vidět a něco s tím udělat, hlavně že má plnou hlavů keců jak je okamura populista. Ke byl ten člověk co to řekl když byl u vlády sobotka? Kalousek? To jsou teprve populisti! Je totiž jedno kdo bude u vlády, válka příjde, a všichni už to ví nebo tuší. Co ale nikdo neví je že válka příjde dřív než si každej bude myslet! Svět je příliš humální a měl by zase přitvrdit!

    OdpovědětVymazat
  10. Nacpeme krávě do prdele DPF a SRC ona totiž produkuje ročně víc emisí než americkej šestilitr...

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den, nejenom pane Žák
    Nejprve bych rád vyjádřil částečný souhlas s výše popsanou myšlenkou. Respektive především se zcela chybným nastavením emisních limitů a nesmyslné poplivání, byť ještě nesmyslnějšího alibismu koncernu VW.
    Metodika měření je špatná, to víme (co a jak můžeme rozebrat, ale je to myslím nyní „nepodstatné“). Její důsledky známe. Celkový směr také chápeme… a nebo nechápeme??!! To je podle mého úsudku jeden z hlavních problémů celé situace…

    Zkusím být alespoň trochu stručný, i když problematika by vydala na hodiny debat…
    Vytěsněme z mysli pro tuto chvíli kauzu NOx a zkusme se zamyslet nad možnou příčinou vzniku současných emisních tabulek. V jednom z komentářů výše zaznělo, že není možné, aby si jakákoliv instituce dovolila „položit“ nadnárodní společnost tohoto formátu.
    Proč se tedy automobilky proti současnému trendu rezolutně nepostaví?? Jejich ekonomická síla je obrovská a v nejednom případě se ukázala jako neoddiskutovatelná. (Tuším, že to byl Mercedes, který se postavil proti nařízení z Bruselu, jenž chtělo dělat harakiri v používání chladícího média. Mercedes řekl, že to neudělá a neudělal. Tečka…)
    Což mě přivádí k myšlence… Nevyhovuje vlastně i samotným automobilkám současný trend downsizingu a posouvání pseudo-norem?? Nedělá to jejich nové modely prodejnějšími/nutnějšími a u některých „možná“ i výrobně levnějšími/jednoduššími??
    Kdo je vlastně dotlačil do takovýchto emisních norem?? Nebyly to ony samy a jejich lačnost o tom „trumfnout“ například kolegy na druhé straně velké louže a znovu být prodejně zajímavější, protože místo 5ky mám na štítku 6ku??

    Na které straně vah je tedy vlastně viník?? A je potřeba ho vůbec určit?? Nebo přišel alespoň čas, kdy je třeba použít znovu spíše rozum než marketingová čísla z excelovských tabulek a dát této situaci znovu nějaký rozumný ekonomicko-ekologický směr??

    Co si o tom myslíte??

    Přeji příjemný den

    Jakub S.

    OdpovědětVymazat