Můžete si myslet, co chcete. Třeba že se za mě stal konečně správný kladenský vekslák a pasák. Jenže tahle osmiválcová limuzína je prostě boží.
Být majitelem vozu BMW je dnes
utrpení. Z jedné strany vás drtí mediální
masáž na téma „podnikatel a pürát v
černém luxusním béemvé“, z druhé
vám vráží kudlu do zad přímo
automobilka představující tříválcová
sedmimístná MPV s pohonem předních kol v M
paketu.
Ale víte co? Kupte si ojetou
sedmičku s osmiválcem a bude vám všechno tohle u
řiti. Ať si o vás sousedé myslí, že pasete
vlastní sestru a na auto jste si nakradli prodejem pančovaného
alkoholu, ukrajinských cigaret nebo pervitinu před školkou.
Ať si klidně ve večerních zprávách říkají,
že se zase nějaký „podnikatel a pürát v černém
luxusním béemvé“ řítil po dálnici
vražedných sto padesát. A ať si všichni vetknou
tříválcové předokolky za klobouk.
Vlastnictví osmiválcové
limuzíny je dnes skutečně otázka principu, vyjádření
osobního postoje a názoru na přizdivyměšovačskou
společnost. Vždyť tohle auto přece nikdo nepotřebuje. S
obyčejným Golfem se svezte stejně pohodlně, provozní
náklady budou mnohem menší a nikdo vám ho
nebude závidět. Jenže Golf je nudný jako šedivé
podzimní odpoledne. A nemá osmiválec a neměří
pět a půl metru. A nikoho nenasírá svou existencí.
Luxusní limuzínu s
osmiválcem si kupujete proto, že máte svoji důstojnost
a protože prostě chcete. Jenže nic není tak jednoduché
a koupě ojetého luxusního auta prémiové
značky, které má v sobě víc elektroniky než
řídící centrum NASA, vyžaduje velmi opatrný
a především trpělivý přístup.
Důležité je vědět, co přesně
od auta chcete. Jestli chcete prostě jen staré luxusní
auto na občasné projížďky, možná bude lepší
se podívat po nějaké starší sedmičce s
dvanáctiválcem, která ještě nemá tak
složitou elektroniku. Nebo po starém Mercedesu W126 500SE,
jako jsem to udělal já (ano, náš redakční
„Medvěd Všechnosněd“ spolehlivě slouží dál).
Tahle sedmička je ale pro někoho, kdo s ní chce i pravidelně
jezdit delší trasy a potřebuje komfort, pohodlí,
bezpečí a relativní spolehlivost.
Jakkoli byla první „banglovská“
sedmička z roku 2001 vysoce kontroverzní auto, faceliftovaný
model představený v roce 2005 už ty podivné tvary
uhladil a nutno říci, že s odstupem času a příchodem
modernějších bachratých aut nevypadá nakonec
BMW 750Li E66 tak otekle a nafoukle. Například když jsem
auto fotil s kolegy z Autorevue.cz spolu s novým BMW X6
xDrive50i M Paket, vypadala stará sedmička vedle nové
X6 jako nějaký elegantní sedan od Jaguaru navržený
Pininfarinou... Ano, až tak odporná a oteklá moderní
BMW jsou.
Modely po faceliftu se dají koupit od nějakých 250 000 korun, ať už třílitrový turbodiesel v 730d, nebo některý z charakterních osmiválců. Vzácně narazíte i na dvanáctiválec 760Li. I velmi pěkná a relativně málo jetá auta s jasnou servisní historií z roku 2006 a s bohatou výbavou koupíte za méně než 400 000 korun, což je desetina původní pořizovací ceny.
Zvláštní je, že neznalí
věci tipují tomuto ojetému BMW řady 7 cenu od půl do
tři čtvrtě milionu, takže váš „street cred“ značně
vzroste. Nikdo není ochotný uvěřit, že jste si tohle
auto koupili za méně peněz než kolik oni dali za svůj
Rapid 1.2 MPI bez klimatizace a s okny na kličku...
Jenže každá mince má i
druhou stranu a i když tohle BMW nyní stojí desetinu
původní ceny, servis stojí pořád stejně jako
na auto za tři miliony. A ještě ke všemu ho budete potřebovat
velmi často, pokud si nedáte pozor a koupíte naslepo
vrak těsně před smrtí. Bohužel i taková auta jsou,
i když v renomovaném autobazaru byste na ně narazit neměli.
BMW 750Li E65 a E66 je v zásadě
spolehlivá limuzína, ale jejím
nejchoulostivějším místem je automatická
převodovka a palubní elektronika. Automat potřebuje
zkontrolovat, zda necuká, řadí plynule a při
dojíždění k semaforu autem neškube. BMW sice tvrdí,
že má doživotní náplň oleje, ale to je
hloupost. Vyměňte ho nejlépe každé čtyři roky nebo
maximálně 100 000 km, zas taková finanční
darda to není, na rozdíl od nové převodovky za
135 000 korun a měniče točivého momentu za čtyřicet
tisíc.
Elektronika spolu se systémem
iDrive zlobila spíše před faceliftem, ale i po faceliftu se
setkáte s nefunkční klimatizací, zlobivým
posunem sedaček, stávkujícím rádiem nebo
rozbitým elektrickým dovíráním
víka kufru. Pozor si dejte na detaily jako funkční
samonastavování sklonu xenonů a parkovací
senzory. Zatímco prasklé žárovky si vyměníte
za pár korun, parkovací čidla a elektronika v xenonu
už nejsou levná záležitost.
Auto také kupujte jedině za
asistence zkušeného mechanika, který těmto sedmičkám
rozumí a ví, na co se zaměřit. Turbodiesely v 730d
mají své mouchy, ale v zásadě je to dobrý
motor, který může sloužit dlouho a spolehlivě, navíc
s ním pak auto dobře prodáte. U osmiválců je
to horší, ale třeba jednotka N62B48 v tomto testovaném
exempláři, který nám zapůjčilo Auto ESA, platí za spolehlivou.
Proti motoru N62B44 před faceliftem v
BMW 745i má nový motor dořešené úniky
oleje a navíc má i olejový chladič, čímž
se životnost náplně a motoru prodlužuje. Jenže pozor,
právě kolem chladiče oleje může docházet k jeho
úniku, stejně tak kolem těsnění hlavy válců
a víka ventilů. Únik oleje je ale výjimečný
jev a rozhodně byste se takovému autu měli vyhnout.
A jak se s BMW 750Li jezdí?
Kvůli prodlouženému rovoru není tahle dlouhá
ředitelská sedmička zrovna čiperné auto, ale řídí
se příjemně a pokud má v pořádku podvozek, je
pohodlná a kultivovaná. Trochu ji kazí
pneumatiky runflat, tak se jich zbavte a kupte si normální
gumy. Přední zavěšení a ramena už mohou být
na konci životnosti, ale ceny podvozkových dílů
nejsou likvidační. Pozor na stav aktivních
stabilizátorů Dynamic Drive a automatického udržování
světlé výšky vzadu.
BMW 750Li není žádný
sporťák a je příjemné, že svým
založením vůbec nesvádí k rychlé a
agresivní jízdě, jezdí se s ním nejlépe
na pohodu. Nejsou výjimkou vozy, které mají
prosezenou pouze sedačku řidiče a pak jen sedačku vpravo vzadu. S
takovým autem se nechával vozit pan generální
ředitel a pochybuji, že ho trápilo, kolik peněz nechal v
servisu a jestli se do auta tankuje plná osmaosmdesátilitrová
nádrž každých šest set nebo čtyři sta kilometrů.
Vás ale asi spotřeba bude
trápit víc než někoho, kdo jen na amortizaci nového
auta zaplatil každý ujetý kilometr nějakých
třicet až čtyřicet korun. Vězte, že s touto sedmičkou se dá
jezdit pohodlně za dvanáct litrů a i když budete trochu
jako ten „podnikatel a pürát v černém luxusním
béemvé“, vejdete se do patnácti.
Jestli ale přeci jen řešíte
provozní náklady, dávejte si bacha. Zatímco
v servisu se při běžných prohlídkách vejdete
do rozumných částek (nikdo vás přece s
ojetinou bez záruky nenutí jezdit přímo k BMW),
tak menší ťukanec někde na semaforu vám vytáhne
z kapsy klidně dvě stě tisíc. Xenon stojí padesát,
originální nárazník třicet, kapota také
třicet, blatník patnáct tisíc.
Tohle je prostě luxusní auto a
vy musíte vědět, že ho chcete a že na něj máte.
Šetřit na jeho servisu a údržbě se také nevyplací
a prostě počítejte s tím, že i když najedete třeba
jen osm nebo deset tisíc kilometrů za rok, budete muset ročně
za jeho pečlivý servis vysolit minimálně desítku,
abyste ho udrželi v provozuschopném stavu.
Dalibor Žák
tento pokus o chytrou horakyni plny zbytecnych vulgarit je trochu pod uroven
OdpovědětVymazatNojono, Marek Eben ze mě nebude.
VymazatTa "desítka" ročně... no nevím. Bojím se, že to bude více. Mnohem více..
OdpovědětVymazat