19. srpna 2014

Nová Škoda Fabia je tu!

No a je to tady. Už nějaký ten týden škodovka zveřejňuje tu fotku světla, tu kliky, blatníku... ale teď už je jasno, nová Fabie třetí generace je tu a my máme čerstvé informace.


Upřímně - co si budeme povídat: pořádné poznatky získáme teprv až auto uvidíme na vlastní oči a až se v něm projedeme (to první nastane nejpozději začátkem října v Paříži, kam se Honza chystá).

Můžeme si však shrnout jistá fakta, která jsou o třetí generaci Fabie známá. Auto je založeno na koncernové platformě PQ26, na které jezdí například současné Polo. Upřímně řečeno k Polu má nová Fabie daleko blíž i designově. To není špatně, protože Polo je celkem vyvážené, zatímco dvojková Fabie na tom tak dobře nebyla - oproti naprosté většině svých soupeřů byla příliš úzká a vysoká, zejména při pohledu zezadu.



Nová Fabie je o tři čísla nižší a o devět centimetrů širší, takže by jí vzhled pařezu už neměl trápit. Délka se smrskla o téměř neznatelných 8 mm, ovšem rozvor o pět milimetrů narostl. Změny jsou to skutečně pouze kosmetické a na praktičnost se samozřejmě nezapomnělo - kufr bude mít objem 330 litrů u hatchbacku a 530 litrů u kombíku (ve verzi bez rezervního kola). To by měl být rekord třídy. Cestující budou profitovat z rozšíření auta a prodloužení rozvoru.


V tiskové zprávě se v rozhovoru s designérem Jozefem Kabaněm mluví o tom, že nové auto má "výraznější, dynamičtější a sportovnější tvar", ovšem u tvaru zůstane. Sportovnější a dynamičtější varianta RS se ve třetí generaci už neobjeví, neb se prodávala v neuspokojivém množství.

Místo toho dostane Fabia nové tříválce, známé z modelu Citigo. Litrové motory mají výkon 60 a 75 koní. Čtyřválce budou zastupovat benzínové dvanáctistovky TSI o výkonech 90 a 110 koní a příznivce nafty uspokojí motor 1.4 TDI Greenline o výkonu 75 koní a s tabulkovou spotřebou 3,1 l/100 km. Všechny motory dostanou stop-start systém. V základu bude pětistupňový manuál, k nejsilnějšímu benzínu a k naftovému motoru bude za příplatek k dispozici sedmistupňová převodovka DSG.


Jako obvykle se dočkáme tzv. verze žebrák-line na čtrnáctipalcových kolech a se "švihadly", která slouží především k tomu, aby na reklamních billboardech mohla být "cena od...", ale už další stupeň výbavy nabídne paket s klimatizací a elektrickými okny a příplatek prý bude nepatrný, pouze v řádu tisíců korun.

 

Na druhé straně ovšem nečekejte ani opulentní topmodely - podle našich zpráv nepůjdou objednat xenonové světlomety ani integrovaný navigační systém. K dispozici ale bude celoprosklená střecha a až sedmnáctipalcová kola pro "sportovně" vytuněné verze Monte Carlo. Šetřit by se naopak nemělo na bezpečnostních systémech, jako je například nouzové automatické brzdění.

Designér Kabaň dále hovoří o "tornádo linii" a o "krystalických prvcích designu", které mají být poctou českému sklářství. Jde o ostřeji řezané linie karoserie a moderní konstrukci světlometů - zejména prý těch zadních.

 

Osobně musím říct, že nehledě na marketingově spletité řeči se mi design nové Fabie zatím líbí a moc se těším na setkání "v reálu". Fabie by mohla být velmi chytrým a přitom nenápadně elegantním malým hatchbackem, který se navíc může opřít o velmi kvalitní a ergonomicky neprůstřelné koncernové základy. A těch 15 různých laků s volitelným druhým odstínem střechy už je jen třešnička na dortu.

hk



4 komentáře:

  1. Kdo ví jak to bude s Motorsportem u Škody nyní. Je mi jasné že WRS je mrtvé, ale co S2000? Nebylo tam také podmínkou upraveny model RS?

    OdpovědětVymazat
  2. Líbí se mi na ní že vypadá jako hranatá verze jedničkové fábie, ta byla totiž nehezčí. K té RS verzi, nedivím se že se předchozí generace tolik neprodávala, byla totiž neskutečně ošklivá, věřím že tato by se prodávala určitě lépe. Co se týče S2000 jsem napnutý, byla by škoda aby se na to Škoda vykašlala, má velký potenciál v motorsportu. Jo a vůbec bych se nezlobil kdyby udělali něco podobného jako byl Rapid SPORT, asi nejhezčí počin designerů za posledních 5let.

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda připravuje pro rally speciál katerie R5 vycházející z nového modelu Fabie. "Vnitřnosti" zatím testuje v karoserii Fabie S2000 stávající generace. S prototypem už startoval E. Lappi jako předjezdec na Rally Bohemia, na Barum Rally by s ním měl jako předjezdce jet J. Kopecký. Ostré nasazení je plánováno na příští rok.

    Fabii RS postavila škodovka v roce 2003 kvůli homologaci Fabie WRC. Tehdy byla podmínkou minimální délka 4 metry, což běžná Fabie o několik centimetrů nesplňovala. U kategorie R5 podobné omezení není.

    OdpovědětVymazat
  4. No, zase trošku jiný FAVORIT. Nějak ŠKODOVKA neumí změnit základní vzhled malého auta :(

    OdpovědětVymazat