Ne, tohle není test supersportu s dvanáctiválcem. Tohle je test nudného rodinného přepravníku. Jenže ono je to tak dobré auto, že byste to měli vědět.
Já vím, že jméno Sportsvan se na nafouknutý Golf hodí stejně jako pálivý kečup do zmrzlinového poháru se šlehačkou a ananasem. Jak řekl Honza Koubek ve svém videu z první projížďky, Golf Sportsvan není ani sportovní a ani to není dodávka. Ale je to velmi dobré obyčejné auto.
Měl jsem nedávno možnost krátce
po sobě důkladně vyzkoušet snad všechny dostupné
motorizace. Svezl jsem se silnější dvanáctistovkou
TSI o výkonu 110 koní, vyzkoušel jsem motor 1.4 TSI v
obou verzích a v kombinaci se sedmirychlostním
automatem DSG a také jsem projel obě tédéíčka,
tedy jednašestku a dvoulitr.
Nejprve jsem si říkal, co
vlastně budu o téhle věci psát, když je to jen
nafouknutý Golf, který pojede jenom o trošku hůř a
bude s ním zase o trošku větší nuda. Jenže jak
člověk stárne, rodí se mu děti a začíná
tloustnout, priority se mu přesouvají. A tak jsem velmi
rychle zjistil, že Golf Sportsvan (jakkoli příšerně
trapně to jméno zní) je vlastně výborné auto.
Jednou věcí, která je
naprosto bez diskuse, je perfektní ergonomie. Vy zase budete
tvrdit, že Golf má nudný interiér, ale mě se
tahle jednoduchost líbí a především tu všechno
funguje, jak má. V tomhle se pozná ta německá
preciznost, smysl pro pořádek a naprosto vážný
a seriózní přístup k takovým blbostem
jako je přihrádka na drobnosti pod sedačkou nebo chod
jakýchkoli knoflíků, páček a tlačítek.
I když ne úplně všechno
funguje na jedničku s hvězdičkou, jak byste od německého
auta čekali. Mám pocit, že čím více opičáren
z příplatkové výbavy Golf Sportsvan má,
tím dokáže být nesnesitelnější a
otravnější. Nová velká dotyková
navigace je sice pěkná a lepší, ale občas se mi
stávalo, že zaspala a křižovatku, kterou jsem právě
projel, ukázala až za několik sekund. Navíc jsem se
nemohl vyznat ve volbách doporučené trasy. Celé
by to chtělo zjednodušit.
Štval mě také adaptivní
tempomat svou předposraností. Jedete si po D5 na Plzeň,
nikde ani auto. A jakmile v Norimberku vyjede děda se svým
stařičkým Kadettem z garáže, auto preventivně
zpomalí a ještě varovně zapípá, abyste do něj
náhodou nenabourali. Dobře, to přeháním, ale
funkce nouzového brzdění není pořádně
doladěná. Před vámi odbočuje auto a vy vidíte, že
se mu v pohodě můžete přiblížit současnou rychlostí.
Jenže v momentě, kdy ono auto už vlastně odbočilo a vy máte
před sebou místo, Sportsvan začne pípat a zběsile
brzdit, až blokuje kola. Tohle není přínos k
bezpečnosti. Tohle je frustrující pitomost, která
vám akorát způsobí infarkt.
Vytáčel mě i parkovací
asistent, respektive jeho senzory. Po každém zpomalení
se rozhoukalo pípání vepředu i vzadu. Sice to
šlo vypnout, ale stačí popojet, znovu za autem v koloně
zastavit a celé se to zase rozhoukalo. Nenávidím
upípaná auta a ještě víc nenávidím
auta, ve kterých to všechno povypínáte, ale
stejně pořád pípají.
A pak už jsou tu jen drobnosti. K
nastavení intenzity podsvícení palubky musíte
asi hodinu proklikávat menu v dotykové obrazovce a
ostřikovače nestříkají hned, ale až potom, co si
stíračem nasucho rozšmrdláte přilepené
mouchy. Toho si u Volkswagenu ještě nikdo, krucinál,
nevšiml? Třeba takový Range Rover má ostřikovač,
který sice na jedno ostříknutí spotřebuje
stejné množství vody jako súdánská
vesnice za týden, ale aspoň umyje celé okno. No, ale
to je asi tak všechno, co mi na Sportsvanu vadilo.
V Golfu Sportsvan se velmi dobře sedí
a protože jsem už tlustý a starý, líbí
se mi ta vyvýšená pozice za volantem. Není to
jako v SUV Tiguan, ale prostě jako v kompaktním MPV. Navíc
tu máte opravdu hodně místa nad hlavou, takže člověk
netrpí tím nepříjemným stísněným
pocitem jako v některých francouzských, korejských,
italských a japonských autech, kde sice také
sedíte vysoko, ale konstruktér jaksi zapomněl
adekvátně posunout sloupek řízení a zvýšit
strop.
Golf Sportsvan je tedy z tohoto pohledu
v naprostém pořádku. A to jsem se ještě neposadil
dozadu, kde je také spousta místa. S nohama tu můžu
pomalu tancovat čardáš a i když jsem si sedl za Honzu
Koubka, který je přeci jen trochu větší než já,
pořád jsem měl nohy usazené pohodlně a sklopný
stoleček vyklápěný ze zadní části
opěradla v příjemné vzdálenosti. Navíc
jsou zadní sedačky posunovací a sklopné, takže
si můžete vybrat, zda chcete vozit velký náklad nebo
rozmazleného autonovináře, který se chce válet
a odmítá řídit. Tímto děkuji Honzovi za
pohodlný odvoz z natáčení.
Jo, abych nezapomněl na kufr. Je
velký. Opravdu hodně velký. Pokud nesežerete za
víkend půl krávy, bude vám na takové ty
běžné nákupy stačit. A domnívám se, že
po sklopení sedaček by se do Sportsvanu možná vešla
i ta půlka krávy. Nebo celé prase. Případně
metrák mrkve a jednorychlostní kolo, pokud jste
propadli módnímu trendu hipsterského
cykloveganství.
No, ale dost povídání
o praktičnosti, protože kouzlo tohoto auta je hlavně v tom, jak
jezdí. Jezdí totiž skvěle. Nejezdí sportovně,
ale jezdí dostatečně dobře na to, abyste mohli na jakékoli
silnici udržovat neslušně vysoké tempo. Takové, o
kterém na Nově a Primě ve zprávách říkají
"pürát v luxusním a drahém SUV s
kmotrovskou SPZ porazil matku s kočárkem a ujel."
Jistě, s benzínovým motorem 1.2 TSI člověk rychlostní rekordy netrhne a s
dieselem 1.6 TDI už vůbec ne. Překvapilo mne ale, že
dvanáctistovka v silnějším provedení s autem
hýbe velmi obstojně a když jezdíte jako normální
člověk, dá se spotřeba udržet pod šesti litry na 100 km
mimo město. Diesel 1.6 TDI si vzal prakticky to samé, protože
trpí na neochotu ve vyšších otáčkách.
Teprve při velmi, ale opravdu velmi defenzivní jízdě
s naprostou rezignací na předjíždění a bez
ohledu na ty vypruzené řidiče za vámi se dá s
dieselem 1.6 TDI jezdit za čtyři a půl litru.
S jednadvojkou to pod pět litrů už
skoro vůbec nejde. Nicméně motor 1.2 TSI v kombinaci s
šestistupňovým manuálem umožňuje nezvykle zábavnou
jízdu. Takovou, při které si rychlost musíte
zasloužit. Diesel 1,6 l je prostě jen nudný slabý
pomalý urachtaný diesel s turboefektem. Jednadvojka má
mnohem větší chuť do života.
Dvoulitrové tédéíčko
o výkonu 150 koní (jehož test Honza vydal tento týden) je někde úplně jinde než
uškrcená jednašestka. Dynamicky je auto velmi uspokojivé
a motor má mnohem použitelnější spektrum otáček.
Celkem ochotně se sbírá od nějakých 1500
ot./min. a dokonce i za 4000 ot./min. ještě odvádí
nějakou práci. Předjíždění na trojku je tak
otázkou volby a ne týdenního plánování.
Ovšem manuální řazení mě u dieselu 2.0 TDI
vyloženě obtěžovalo. K takovému motoru se prostě hodí
automat.
Nejlepší svezení mi
poskytla jednotka 1.4 TSI v kombinaci se sedmistupňovou automatickou
převodovkou DSG. Vyzkoušel jsem obě varianty (125 i 150 koní)
a musím říci, že na takové to denní
dojíždění s rodinkou slabší jednotka bohatě
stačí. Dynamika je pořád velmi ucházející
a nižší točivý moment zase s klidem vyrovná
podřazení o jednu rychlost. Nicméně automat v
silnější čtrnáctistovce mi přišel ochotnější
a rychlejší, nebál se motor trochu vytáčet a
zbytečně neodřazoval, takže se auto nedusilo těsně nad
volnoběhem. To je fajn pro spotřebu, ale ne pro bezpečnost, když
potřebujete projet křižovatku, zatímco se na vás z
boku řítí tramvaj.
Sportovní režim je sice
částečnou náplastí, ale nikdy jsem se u
slabšího motoru nezbavil pocitu, že automat pořádně
neví, co tam má vrazit. Stopadesátikoňová
verze na tom byla lépe a pokud jsem se chtěl s verzí o
výkonu 125 koní svézt rychle, musel jsem si
řadit sám pomocí voliče převodovky. I tak mi ale
dává asi nejvíc smyslu právě slabší
verze motoru 1.4 TSI. Než tu silnější, to už je asi
rozumnější diesel, ale počítejte s tím, že
si oba motory vezmou prakticky stejně. Jednačtyřka v obou
provedeních jezdí bez problémů za sedm litrů,
diesel 2.0 TDI si jen stěží vezme o půl litru méně.
Když jsme s Honzou (on v 2.0 TDI, já se slabší 1.4
TSI) za sebou jeli rozumným nepirátským tempem
na místo natáčení, měli jsme dokonce v obou
autech stejnou spotřebu - 7,5 l/100 km.
Podvozek Sportsvanu skvěle kontroluje
pohyby karoserie a řízení je tak akorát rychlé,
aby poskytovalo okamžitou odezvu na povely řidiče a zároveň
nepřebuzené, aby auto nepůsobilo na dálnici
hyperaktivně jak Jack Russell teriér nadopovaný
extází. Velké rozdíly ale dělají
zvolené pneumatiky, respektive velikost kol. No a samozřejmě
také volba motoru, protože podle toho dostanete rozdílnou
zadní nápravu.
Golf Sportsvan s motory 1.2 TSI a 1.6
TDI jezdí na obyčejné torzce vzadu, silnější
jednotky používají už nezávislé zadní
zavěšení. Rozdíl je znát především
při rychlé jízdě a na hodně rozbité silnici.
Takže vlastně pořád, protože na hladký asfalt u nás
dneska člověk skoro nenarazí.
Ne snad, že by bylo auto na torzce
nepohodlné, ale na roletkách, které na silnici
třetí třídy před zatáčkou nahrnuly přetížené
polské kamiony, aby se tu vyhnuly placení mýtného,
je cítit větší nervozita zadní části a
ochota auta na brzdách odskakovat ze stopy. Auto s nezávislým
zavěšením je stabilnější, i když paradoxně trochu
nudnější a moc sterilní. Jednoduché verze s
torzkou dovolí řidiči více si s autem hrát, i
když to je něco, co asi s Golfem Sportsvan udělá jeden
automobilový novinář a pak už nikdo.
Po ubrání plynu auto více
utáhne stopu, ale ve skutečnosti se vlastně jen vrátí
do toho směru, ze kterého na zvlněné silnici
vypochodovalo kvůli poskakování zadní nápravy
ven. Auto s víceprvkem je prostě stabilnější a
jistější, i když trochu tuhé nastavení celého
podvozku vám dá pořád pocítit, že se u
nás peníze vybrané na spotřební dani z
benzínu a nafty cpou hlavně do chřtánu občanské
společnosti, budování cyklostezek, neziskovek a
stavění nesmyslných pomníků eurosocialismu.
Volkswagen Golf Sportsvan na základních
15" kolech je nepopiratelně komfortnější auto než na
příplatkových 17" discích, které se
svou nízkoprofilovou pneumatikou prostě nedokážou
odfiltrovat i ty jemné nerovnosti, které tlustá
gumy snadno pohltí. Dvanáctistovka tak byla na městské
dlažbě, kanálech a příčných prazích
komfortnější a uvolněnější než nejsilnější
čtrnáctistovka.
Kola opravdu dělají auto.
Když vyhodíte dvacet tisíc za udrncané
sedmnáctky, dobře vám tak! Přitom stačí
zvolit jen správnou specifikaci pneumatik a i na patnáctkách
bude mít Sportsvan téměř nevyčerpatelnou zásobu
přilnavosti. Auto je neutrální a nedotáčivost
se dostavuje až při hodně agresivním nájezdu do
zatáčky. Při takovém, při kterém by bylo
nedotáčivé i BMW M3, Ferrari nebo kdo ví co
ještě. Jistota a stabilita, s jakými Golf Sportsvan projíždí
zatočenou okresku, je skutečně dechberoucí.
dž
Jsou to neskutečné stroje toto, ale ty ceny jsou také neskutečné. Já bych si tyto auto snad nikdy nekoupil, i kdybych ty peníze měl. Bylo by mi to naprosto k ničemu, já jen jezdím po městě do obchodu a do práce, nepotřebuji to tedy. Raději bych dal peníze do pořádných pneumatik odsud
OdpovědětVymazatJet s 2.0 TDI za 7,5l/100, prostě není možné! Mám jej 2roky s DSG DQ250 a např. Chorvatsko při průměrné rychlosti dle pal.PC 101km/hod, byla na trase dlouhé 1087km, rovných 5litrů a průměrná rychlost 101, je faakt docela dost.
OdpovědětVymazat