Nestává se často, aby nějaká automobilka uspořádala pro novináře nijak omezené okruhové dovádění. Tím spíše byste to rozhodně nečekali od Peugeotu.
Když přede mnou ještě před takovými dvěma lety někdo řekl v jedné větě slovíčka "Peugeot" a "sportovní auto", hodil jsem takový ten tázavý výraz s povytažením obočím, zamumlal jsem něco nepublikovatelného a vzpomněl si na stařičký Peugeot 205 GTI či 306 S16, které už ale pohltila minulost. A koroze. Jenže po dnešním dni musím chápání téhle francouzské automobilky radikálně přehodnotit. Peugeot se toho totiž nebojí a dokonce se nás skeptiky snaží přesvědčit, že zase umí dělat sportovní auta.
Víte, při běžném
redakčním testu se člověk na limity auta dostane jen velmi výjimečně. Jezdíme po obyčejné silnici v denním
provozu a snažíme se (aspoň někteří) auto vrátit
v původním stavu. Člověk stejně velmi rychle dojde k
závěru, že jet s autem na veřejné silnici tak
říkajíc na krev je velmi riskantní a o
skutečných schopnostech vozu to stejně nic neřekne.
Není tedy divu, že jak čas
plyne, raději testujeme velká pohodlná auta se silnými
naftovými motory a automatickými převodovkami, protože
do nich dáme rodinu, najedeme spoustu kilometrů nenucenou
dynamikou a nemusíme se o nic starat. Do dvoumístného
sportovního auta tak spíše sedneme jen ze zvědavosti,
jdeme se odpoledne po práci projet a pak ho s radostí a
s téměř plnou nádrží odevzdáme mladším
a nevybouřeným kolegům, kteří jejich potenciál
jistě dokáží lépe ocenit.
Jenže doba se mění a já
teď pořád nevím, jestli to byl jenom sen nebo
skutečnost, že nás české zastoupení
automobilky Peugeot pozvalo na soukromou okruhovou akci na autodromu
Most. Ba co víc, k ježdění jsme měli nejostřejší
model automobilky z poslední doby - nový Peugeot RCZ-R
a ještě roztomilý ostrý hatchback 208 GTI. Nedokážu
si vzpomenou, kdy nějaká jiná automobilka v Česku
uspořádala takovéhle neomezené ježdění
na velkém okruhu. Ne, nebylo to ani BMW, Audi, Mercedes nebo
Porsche, od kterých byste to asi nejspíš čekali.
Smekám před odvahou automobilky
Peugeot posadit novináře do svých aut a nechat je
během jednoho dne na několika autech očesat pneumatiky, obrousit
brzy a upéct spojky. Značka musí mít ve své
produkty skutečně velkou důvěru. A já vám otevřeně
přiznám, že jí teď mám také.
Ačkoli nebude ostrý Peugeot
RCZ-R s výkonem 270 koní a samosvorem mezi předními
koly masovým produktem, jedná se o auto, které
dokáže naprosto radikálně proměnit vnímání
téhle značky. Pryč je doba nudných konzumních
krabic, oni se skutečně naučili postavit sportovní auto. A
pozor! Ne jen takové, které se jako sportovní
tváří a které je při ostrém nasazení
na okruhu absolutně marné. Postavili auto, které právě
na závodním okruhu funguje naprosto skvěle.
Přeplňovaná šestnáctistovka
s výkonem 270 koní je silná tak akorát,
aby rovinky mezi zatáčkami nebyly zdlouhavou nudou. S motorem
je perfektně sladěna šestistupňová manuální
převodovka, která má nakrátko poskládané
rychlosti, takže můžete potenciál motoru řádně
využít. Trochu jsem ztrácel po několika ostrých
okruzích důvěru ve spojku, ale držela. Rychleji odešly
brzdy, které své snažení v krocení 1355
kg hmotnosti auta vzdaly zhruba po pěti rychlých kolech. Ale
to je normální, mostecký závodní
okruh dá zabrat všem autům a mojí obézní
emtrojce tu brzdy zdechnou už ve třetím kole.
Ačkoli je Peugeot RCZ-R samozřejmě
předokolka, s trakcí na výjezdech ze zatáček
pomáhá poctivý mechanický samosvorný
diferenciál značky Torsen. Ocenil jsem ho i v táhlých
rychlých obloucích, zejména ve výjezdu z
cílové šikany a pak v úseku pod boxy, kde se
jede na čtyřku a pětku v zatáčce pod plným plynem.
Peugeot tu byl, navzdory očekávání, stabilní,
neutrální a snadno řiditelný.
Překvapilo mno, jak se i na brzdách
nechalo auto vodit k apexu. Nedotáčivost, pokud jsem nebyl
příliš agresivní, jako by tahle předokolka neznala.
Geometrie zadní nápravy pak pomáhá v
dotažení oblouku, ale oproti trochu rozdováděné
208 GTI nepůsobí tak rozevlátým a nepříjemně
nestabilním dojmem. RCZ-R je mnohem stabilnější a
neutrálnější, jako byste porovnávali 911 GT3 a
Shelby GT500. I řízení je velmi dobré. Sice
postrádám trochu detailnější informace o
nástupu nedotáčivosti, ale když jsem zvolil
konzervativní přístup k nájezdu do zatáčky
a k pedálu plynu na výjezdu, byl jsem s tokem informací
z volantu k mým konečkům prstů naprosto spokojený.
Marně hledám nějaký
zásadní problém Peugeotu RCZ-R, který by
mne trápil. Jistě, pořád je to předokolka s
přefoukaným maloobjemovým motorem, takže nečekejte
dynamiku Porsche 911. Nicméně pokud obujete dobré
pneumatiky a umíte řídit, mohli byste i na okruhu
kdejakou průměrně řízenou 911 zle potrápit.
Mě osobně Peugeot RCZ-R velmi
příjemně překvapil. Teprve tohle je skutečné
sportovní auto, které nám automobilka Peugeot
dlouhou dobu slibovala. Jistě, za více než milion korun si
ho u nás asi pořídí opravdu velmi málo
lidí, ale pokud máte v hledáčku třeba Audi TT,
dovolím si vám doporučit aspoň svezení v tomto
Peugeotu. On je vážně moc dobrý, jenom musíte
vědět, jestli dokážete všechen dostupný potenciál
využít. Jinak možná bude stačit "slabší"
verze s výkonem dvou stovek koní, která je na
obyčejné děravé silnici přeci jen taková
civilizovanější.
dž
dž
Zdravím, trošku OT, ale šel by test některé z Hond? Civic, CRV, Accord ? Díky.
OdpovědětVymazatMusím to psát zde, protože pro komenty na streamu je třeba mít shitbook, což striktně odmítám a je to dost škoda pro Meziplyn.
Civic 9G 1.8 a nové CR-V 2.2 i-DTEC už testovány byly - jejich videa jsou zde na stránkách (stačí vyhledat vpravo tag Honda). Já bych měl dotaz trošku jiného ražení, i když spojen také s Hondou - nebyla by šance udělat nějaký retro test Hondy S2000 či modelu Integra?
OdpovědětVymazatMockrát díky
A nebo 4g s B16 motorem :) bych se přimlouval jakožto bývalý vlastník, zábavnější auto člověk jen tak nenajde :)
VymazatCRV, Accord i Civic nepřinesly v poslední době nic moc nového. Rád bych vyzkoušel novou dieselovou šestnáctistovku v Civicu a těším se na kombíka, ale do té doby budeme muset vydržet. Co se týče "retro" testů, to bych dělal velmi rád, ale zatím se neobjevila možnost, jak jim zajistit dostatečně široké publikum a tudíž financování. Ale vydržte, já se tak snadno nevzdávám ;)
OdpovědětVymazatJá jsem to předevčírem řídil - Civic Kombi s tou 1.6 a přesto, že jsem benzínový a antikombíkový typ, byl jsem poměrně příjemně překvapený.
Vymazat