11. února 2014

Mazdě MX-5 je 25 let

Tohle výročí jsem si nemohl nechat ujít, to je snad jasné, ne?


Je to právě 25 let, co se začalo vyrábět auto, za které může jeden americký motoristický novinář, který ukecal jednoho japonského vývojáře, že by místo nějakého zpropadeného pick-upu měl začít pracovat na malém, jednoduchém a dostupném sporťáku s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Od té doby se říká, že nejlepší klasický britský roadster vyrábějí Japonci. Mazda MX-5 se stala nejprodávanějším dvoumístným sporťákem na světě a já (stejně jako další nadšenci) se už nemůžu dočkat čtvrté generace. Ta ale přijde nejdřív až v roce 2015, takže si zatím nechme zajít chuť.

Mnozí se Miatě posmívají, že je trochu holčičí, nebo dokonce přiteplalá, ale každý její majitel jen pokrčí rameny a s úsměvem odpoví "když myslíš..." Ví totiž, že má jedno z nejryzejších sportovních aut, která za poslední čtvrtstoletí vznikla. Jistě, není to zrovna trhač asfaltu, ale je to levní, každodenně použitelné auto, které září na zakroucených okreskách i na menších tratích. Je zkrátka tak dobrá, že jsem si jí koupil, ačkoli jsem předem věděl, že se do ní nevejdu a budu muset předělat řízení i sedačky.

Nemá smysl tu vypisovat všechny její klady, na internetu takových článků najdete spoustu. Radši sem hodím pár videí, počínaje oficiálním oslavným od automobilky. A nebojte, takhle nekriticky oslavné ódy tu píšu jen kvůli tomu výročí...

hk


Jay Leno si pozval dva týpky, kteří za to můžou:

Chris Harris jí nemá rád, ale to je tím, že je zhýčkaný všemi těmi supersporty ;)

5 komentářů:

  1. Mazda je rozhodne jediná "ľudová" automobilka, ktorá robí autá skutočne zábavné do posledného detailu a tým je v podstate vo svojom segmente bezkonkurenčná. Dokonca i taký detail ako tie marketingové videá robí neskutočne kvalitne, ako napr. zrovna na MX-5 to o prepojení jazdca s koňom fakt nemá chybu...

    ...ja osobne som bol vždy fanúšikom BMW, ale od kedy poznám Mazdy z reálnych skúseností, tak v rovnakej cene by som dal vždy prednosť Mazde pred BMW i vlastne čímkoľvek iným, a to keď niečo vyberám, tak si dám skutočne záležať aby som si preveril všetky dostupné informácie o každom dostupnom produkte na trhu a tie najlepšie si pozriem osobne a podľa možností otestujem. Takto som postupoval i pred pár mesiacmi keď si otec zmyslel, že chce nové mestsky zamerané auto za výhodnú cenu. Skončil som u Mazdy 2 1.5 s automatom za nenormálne perfektných 11355€. Síce som mal obavy o ten iba štvorstupňoví automat, no ten automat je skvelý a ani mu nevadí, že má iba 4 stupne, lebo má dlhé prevody a je perfektne zladený s motorom, ktorý výborne funguje v celom spektre otáčok. A za volantom sa človek cíti jednoducho perfektne, pretože všetko je krásne ergonomické a výborne spracované, volant je kožený a perfektne tvarovaný. A pri jazde má riadenie i podvozok dokonalú spätnú väzbu, riadenie je perfektne ostré a na zmeny smeru reaguje so švajčiarskou presnosťou. Snáď len tempomat by to chcelo, inak má výbavu o ktorej si u konkurencii vypýtajú o polovicu vyššiu čiastku. A pričom to je výpredajový model :D ...keď človek vidí ako sa tu nenormálne predávajú predražené šmejdy alias Fábie, tak mu až rozum zastáva ako môžu byť ľudia až tak obmedzený (a to som si svoje odjazdil na viacerých starších Fábiách a i tej najnovšej) a také auto ako Mazda2 je v počte predaných kusoch na našich cestách exotické asi ako BMW M3. Alebo o takú Mazdu 5 je tak nízky záujem, že ju slovenskí dealeri vôbec nevystavujú, pričom po pozretí vašej recenzie by som neváhal a objednal ju aj bez otestovania (a dizajn je síce subjektívna vec, ale Mazda 5 je jediné MPV za ktorým sa na ulici otočím, aj keď stretnem tak možno jedno za rok :D ).

    PS: Na novú Kodo MX-5 sa veľmi teším a budem sa veľmi snažiť aby som do budúceho roka na jednu ušetril :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na MX-5 ND jsem taky zvedavy, ale nikde jsem nenasel od Vas recenzi na Mazdu 6. Je nejaky specialni duvod, proc jste tento vuz jeste nerecenzoval?
    Zajimal by me Vas nazor, nejlepe na 2.0 nebo 2.5l benzinovou verzi, protoze Mazda jako jedina nepodlehla dnesnimu trendu downsizingu u benzinovych motoru.
    Dekuji za info.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šestku jsem samozřejmě testoval, například tady: http://www.stream.cz/meziplyn/829023-mazda6-kombi

      Vymazat
    2. Dekuji za info, hledal jsem jsem primo tady a na stream jsem pozapomnel :)

      Vymazat
  3. Mazda MX-5 je fakt srdcovka! Lehká, hravá a dokonale vyvážená – prostě auto pro řidiče, co si chtějí užít jízdu. Jasně, není to žádná raketa, ale na okreskách dokáže vykouzlit úsměv líp než kdejaké superauto. A pokud se vám něco porouchá nebo potřebujete servis, vždycky se hodí mít spolehlivého partnera Inter Cars.

    OdpovědětVymazat