14. února 2014

BMW je předokolka. Je to důvod k depresi?

Mnichovští představili vůz s názvem BMW řady 2 Active Tourer. Na délku je dost podobný jedničce, je ale vyšší. Prostě něco jako Mercedes třídy B. A stejně jako on má pohon předních kol, což je v případě BMW prvenství.


Demise pohonu zadních kol u takovéhoto auta sama o sobě důvodem k depresi není. BMW zkrátka reaguje na potřeby trhu a od malého rodinného MPV (nebo jakou jinou zkratku si BMW vymyslí, když X5 není SUV, ale SAV) prostě nikdo nepotřebuje, aby jezdilo bokem.

I v případě jedničky je naprosto majoritní většině zákazníků naprosto jedno, na jaká kola vlastně výkon proudí - většina z nich to dokonce ani neví a spousta předpokládá, že na přední, protože to je přece dneska tak nějak normální. A upřímně, současná řada 1 je (ve slabších motorizacích) nedotáčivá a nějaké driftování dovolí až po nehorázné provokaci, nebo na sněhu. Navíc - kolik se asi prodá modelů M135i? Odpověď zní: velmi málo.

Když to vezmeme úplně do detailu, BMW vlastně neobjevuje kdovíjakou Ameriku - nové auto stojí na podvozkových komponentech převzatých z Mini, kde je pohon předních kol od samého začátku (a nutno říct, že v některých případech mi to vůbec, ale ani trochu nevadilo, viz JCW), respektive z jeho třetí generace, která se začne prodávat co nevidět.

Dvojkový Active Tourer pro mě není překvapením (automobilka ho hlásala už dlouho) a je logické, že stejně jako béčkový Mercedes si své zákazníky najde. Z toho tedy depresi nedostávám... ale přesto jí trochu mám.


BMW 2 Active Tourer a Mercedes-Benz třídy B - jasné zacílení na stejného zákazníka

První důvod k drobné vrásce je fakt, že do BMW se poprvé dostává tříválec. Ve verzi 218i bude tříhrnková patnáctka s turbem, přímým vstřikem a výkonem 136 koní. V zásadě nemám nic proti tříválcům, v některých městských autech mě vysloveně bavily, ale v případě BMW se smutku neubráním - je to prostě další známka odklonu od motorů pro nadšence (skvělé atmosférické řadové šestky) a příklonu k pseudoeko pravidlům vyhovujícím downsize jednotkám. Bylo by mi to jedno, kdyby bavorák dál vyráběl pořádné atmosféry, ale když se tříválec chystá i do i8, jásat prostě nemůžu.

Úplně největší depka mě ale přepadla při čtení průvodní tiskové zprávy k Active Toureru, která se - nemohu to říct jinak - marketingovými žvásty hemží tak hustě, že jsem to neviděl už dlouho. A nejhorší ze všeho je, že místo aby automobilka na rovinu řekla "podívejte, je tu poptávka po malém rodinném přepravovadle s nízkými emisemi, tak tady jí máte", snaží se všechny přesvědčit, že i tříválcová krabice bude sportovní jako blázen.

Zejména pokud jde o "sportovní" balíček M Sport, zpráva nešetří větami typu "M Sport package for maximum presence", případně "Road presence is taken to the highest level". Jde přitom o několik spoilerů, světlou výšku sníženou o 10 mm, většími koly (17 a 18 palců), tužším odpružením (to všechno dohromady znamená úbytek jízdního komfortu, který by v rodinném přepravovadle měl být předností) a samozřejmě spoustou doplňků obrandovaných logem divize M, které už několik let rapidně ztrácí svůj původní význam.

Abych to nějak shrnul, nový Active Tourer mi nevadí, bude to pravděpodobně velmi slušné auto pro přesně určenou skupinu zákazníků. Vadí mi ale rétorika automobilky BMW, která v dobách minulých postavila svou image na sportovních sedanech a kupé, závodních úspěších a emotivní, vyvážené jízdě, která se soustředila především na řidiče. Dnes celá tahle image letěla do koše, všechno je efektivní, ekologické, pokrokové. To by nebylo špatně, Mercedes to všechno dělá také, ale že BMW zapomíná na srdcaře a postupně přestává vyrábět a propagovat sportovní auta, to je prostě chyba.

hk


5 komentářů:

  1. Hansi,
    prosím, prosím:
    Když BMW ztrácí grády, co otestovat "základní verzi" konkurenta, který se nenápadně (ale přesto s oficiálním prohlášením) tlačí do jeho revíru, aktuální Lexus IS 250... ??? Údajně je velmi povedené...

    OdpovědětVymazat
  2. Já bych i rád, ale komunikace s Lexusem byla poslední dobou trochu obtížná. Zkusím to brzo znovu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. super, nezbývá než se těšit... ( i na 435si) ;-)

      Vymazat
  3. Podle mého názoru je celkově škoda, že se snaží bavorák přejít podle všeho u 1. a 2. řady na FWD pohon, z tříválce radost osobně také nemám, ale tak Isetta byla snad i dvouválec a BMW jí dělalo, ale i ona měla pohon na zadní kola, kdežto FWD u takovéto značky prostě depresi a nechuť vyvolává. Pokud by se tříválec dělal a i pořádné šestiválce také, tak je to zkrátka v pohodě, je možnost výběru, ale jestliže bude jen FWD a nebo AWD, tak to prostě odporuje s jejich videem, kde porovnávali Audi A4 a BMW 330i. Bohužel, ze čtyřech značek, které měly vždy pohon správné nápravy - Volvo, Mercedes, BMW a Porshe, nám tu zbylo jen to Porshe. Několikrát se u BMW zmiňovali, že historii přepsali již v 90. letech, když začali s X5, jenže to je vůz, který má v základu RWD, lepší verze AWD a jede to i s AWD hravě 200, takže ať pánové si srovnají v hlavě čísla a zjistí, že to asi je oproti wartburgovému motoru převrtaném na 1,5 litru a FWD, o dost lepší. Bohužel je to celé vlastně vina trhu, zákazníků, a i výrobce. Pokud by dnešní trend nebyl jen o tom, kolik držáků na hrnečky je uvnitř vozu, kolik marketingového žvanění je okolo vozu roztrubováno, a hlavně kolik stojí, nemuselo by se dít vlastně vůbec nic. Bohužel většina lidí, stejně jako já, nemá na to, aby šla a koupila si jedničkovýho bavoráka s dvoulitrem a zaplatila na dřevo. To si bohužel nikdo moc neuvědomuje a mám takový pocit, že v BMW budou zklamaní, jestliže se to třeba nebude úplně prodávat podle jejich představ, protože jestliže sice udělají předokolku, aby byla levnější, než zadokolka a zadokolka stojí třeba 800 tisíc a předokolka bude stát 500 tisíc, tak si každý radši koupí oktávku, jelikož jednak bude každý vědět, že je to nová předokolka, tak se logicky každý bojí a navíc všichni radši podpoří domácí výrobu. To je podle mně takový začarovaný kruh. Měli by udělat vůz podle jejich koncepce, ale třeba osekaný o navigaci, vyhřívání sedaček, prostě bez luxusních věcí, ale s klasickou koncepcí a čtyřválcem a aby to stálo 400 tisíc nové, pak se na to bude pohlížet jinak. Další věcí je, proč asi slečna na videu nasazovala sněhové řetězy na přední kola, protože byla špatně informována, mělo by se lépe informovat, aby to zákazník věděl a nebyla tu jen jakási domněnka. A třetí věcí je to, že dříve, než začali výrobu FWD, tak měli zkusit zlevnit současnou jedničku, pokud by se začala lépe prodávat, tak je jasné, že je to pouze vysokou cenou, pokud by se nic nezměnilo, pak hold to není jen o ceně, ale i o koncepci.

    OdpovědětVymazat