26. srpna 2013

Rapid Style Plus - pro bohaté chudé?

Škodovka se vytasila s extra vybavenou verzí Rapidu, a já si marně lámu hlavu nad jejím smyslem.


Nechoďme kolem horké kaše - Rapid je model pro lidi, kteří si nemohou dovolit Octavii. Vzniknul především pro východní trhy a také proto, aby měla škodovka levnější auta nižší kategorie, než má Volkswagen.

Nic proti tomu - dobře a upřímně postavené levné auto mi vůbec nevadí, ba naopak. Z chytrých návrhů, které ušetří peníze a poskytnou těm méně movitým slušný dopravní prostředek, který si na nic nehraje a prostě funguje, mám vždycky radost.

Škoda Rapid už od počátku nabízela docela široké možnosti dovybavení nejrůznějšími prvky, ať už v interiéru, nebo i na karoserii, ovšem teď automobilka přichází s výbavou StylePLUS, která zákazníkovi přinese takzvanou "plnou palbu".

Xenonové světlomety (poněkud diskutabilní, neboť mají snížený výkon, aby nemusely být doplněny ostřikovači a nivelací), lišty a zadní spoiler v černém laku, sedmnáctipalcová litá kola v dvoubarevném provedení, ocelové pedály, kožený volant, řadící páka a ruční brzda, sportovní sedačky a další prvky, to všechno ve výbavě Style PLUS dostanete.

Hurá? No jak se to vezme, rozhodně nejsem proti tomu, aby si lidi mohli vybavit auto doslova čím chtějí. Nicméně dělat velké haló kolem toho, že nabízím sociální model s výbavou, za kterou by se nestyděla kdekteré prémiová značka, to mi přijde trochu zcestné.



Řeknu to jinak: ačkoliv Rapid StylePLUS bude jakožto balíček výbavy jistě nabízet nějakou tu cenovou výhodu oproti stavu, kdybyste si tu výbavu prostě naklikali položku po položce, výsledkem bude tak jako tak auto s cenovkou, za kterou pořídíte model o třídu výš. (Abych byl konkrétní, StylePLUS začíná na 323 900 Kč a s naftovou šestnáctistovkou o výkonu 105 koní se vyšvihne na 427 900 Kč). Ano, možná nebude plně vybavený, ale ruku na srdce: skutečně to všechno nutně potřebujete? A mějte na paměti, že jakékoliv příplatky za výbavu se při následném prodeji ojetého auta prakticky anulují.

Rapid není špatné auto - pokud po něm nechcete zázraky, naprosto stačí, zejména na jízdy po městě a v jeho blízkém okolí, nebo pro nenáročné pojíždění mezi vesnicemi. Určitě bych v něm jezdil raději, než ve francouzských soupeřích Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée, protože je to zkrátka dospělé a relativně kvalitně postavené auto.

Ale při pročítání tiskové zprávy jsem si okamžitě vybavil příhodu z konce devadesátých let, kdy moje bývalá firma odkoupila leasing staré Fabie sedan od člověka, který přecenil své schopnosti a nemohl jí dál splácet. Fabia sedan už sama o sobě byl dost exot, ovšem tahle byla v ještě plnější palbě, než Rapid StylePLUS. Měla kožený interiér, xenonová světla, která byla tenkrát opravdu drahou zvláštností, litá kola, drahé rádio, prostě všechno. A všichni kdo se na to auto přišli podívat, kroutili hlavou a říkali "Proboha, co za magora si objedná takové auto? A co za blázna dá za Fabii sedan hodně přes půl milionu?"

No, jak vidíme dneska, takových lidí se asi najde až dost.

hk

10 komentářů:

  1. LOL!!! Aneb jak hřebit hlavíček na trefičku.

    OdpovědětVymazat
  2. Buď jsem slepej, nebo v článku neni uvedená motorizace+parametry :-( no ale i tak je mi jasný, že to zdaleka neni RS

    OdpovědětVymazat
  3. Motorizace tam není, protože jsem se zamýšlel nad podstatou té výbavy. Navíc motorizace není jen jedna, StylePLUS se bude nabízet ke čtyřem různým motorům.

    OdpovědětVymazat
  4. Na konci devadesátých let se Fabia sedan ještě nedělala, natož "stará" Fabia sedan...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ok, kouknul jsem se do kalendáře a v té firmě jsem končil na podzim 2002, čili to mohlo být začátkem roku 2002, kdy už byl sedan rok ve výrobě... Ale to už je slovíčkaření ;)

      Vymazat
  5. Rapid je pro mne divná Octávka-záprdek.Ten Sportback vypadá lépe.S výbavou je to stejně oničem. Fabii jsem měl služební sedan 2litr benzin. To byl nesmysl!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Podle mého názoru takováta auta smysl mají. Možná si je tak často nekoupí soukromý majetel, ale u firemních zákazníků by se mohl stát velmi oblíbeným. Je potřeba si uvědomit, že dneska nejen v německých, respektive němci vlastněných firmách, bývá ve vozovém parku poměrně stritkní hierarchie ve výběru aut. A pak se velmi dobře vybavený Rapid může nejednomu obchoďákovi nebo manažerovi malého oddělení hodit. Pokud firma kupuje flotilu takto vybavených Rapidů s cenou nezahrnující DPH, pak se může dostat na velmi zajímavé ceny (pro 1.6 TDI se základní cenovkou 427 900 včetně DPH) kolem 300 tis. korun (se slevou z ceníkové ceny 20 % a bez DPH). A to už za takto vybavený vůz o kategorii výš než je Fábie jde, nebo snad ne?
    A jako příklad klidně mouhou posložit již výše zmiňované Fábie. Stačí se podívat na weby autobazarů a kolik tam najdeme Fabií s pořizovací cenou 450 tis a více? Já jednu takovou v bazeru koupil..

    OdpovědětVymazat
  7. Já bych se k této volitené výbavě tak skepticky nestavěl. Přece není nikde napsané, že si ji zákazník objednat musí. A jsou to zákazníkovy peníze, tak proč by mu výrobce neměl vyhovět, když za to dostane zaplaceno?

    Dějí se mnohem méně pochopitelné věci. Já třeba chtěl Octavii II po FL s barvou Race Blue. Byla dávána exkluzivně jen na model RS. Nechtěli vůbec slyšet, že by jí dali na něco jiného. Štěstí mi časem přihrálo model RS a dokonce v "mojí" Race Blue. Dnes je možné objednat Race Blue i pro "nejsociálnější" model Octavie III. Kde je ona dříve deklarovaná exkluzivita?

    Perla nakonec: Hrál jsem si s konfigurátorem BMW. Vybral jsem pěkná kola. Pak jsem vybral barvu a konfigurátor mi oznámil, že vybraná barva není slučitelná s vybranými koly a kola s obrázku auta sundal. A to se tam jeste ve 3D animaci otáčel konfigurovaný model úplně bez kol s prázdnými blatníky. Takových zajímavých omezení jsem tam našel několik... ;-)

    Zdeněk

    OdpovědětVymazat
  8. R Style se da pořidit za 305 t. s motorem 1.2 tsi, se slevickou kterou vam pokytne vetsina dealeru, kdyz si o ni reknete... za tu cenu nove a slusne vyhlizijici cenu...ma to smysl :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Bylo by možné zjistit,co se ti líbí za auto,ale myslím ti auto co si můžeš vybrat vzhledem k fin.možnostem.pokud bys s rodinou zítra kupoval auto,co to bude? Pokud ti SEDAN přišel jako exot,co byla podle tebe THALIA od renaulta? Sedan měl dokonalou křivku v části přechodu za c-sloupkem.

    OdpovědětVymazat