Fiat oficiálně představil dvojvaječné dvojče nové Miaty. Je o malinko větší, trochu těžší a mírně výkonnější. Ale má to háček.
Zatímco Mazda MX-5 působí velmi kompaktně (a nejen působí, je menší i v porovnání s původní Miatou), Fiat má na první pohled proporce macatější. Může za to vyšší a hranatější příď, záď, která se nezužuje hned za blatníky (jako u Mazdy) a delší převisy. Zatímco rozvor zůstal stejný, auto se protáhlo o nezanedbatelných 140 mm. Ano, plných čtrnáct čísel!
Podle Fiatu bylo jedním z důvodů zvýšení praktičnosti - kufr Fiatu 124 by měl mít zhruba o 9 litrů víc, než u Mazdy. Zvýšila se také celková hmotnost, Fiat je o 47 kg těžší, což je při cílové hodnotě kolem jedné tuny celkem výrazná hodnota. O rozložení hmotnosti, která v Mazdě činí ideálních 50:50, jsem se ale zatím nikde nedočetl.
Největší rozdíl mezi oběma auty najdete pod kapotou. Fiat 124 Spider bude totiž mít čtyřválec 1.4 MultiAir s turbem, převzatý z Fiatu 500 Abarth. Celý internet jásá, že půjde o Miatu s turbem a trochu vyšším výkonem, ale má to jeden háček.
Výkon 162 koní a točivý moment 249 Nm se totiž týká americké verze Fiatu, v Evropě bude motor kvůli emisním předpisům podladěný na 140 koní a 240 Nm. Krouťák tedy docela slušný (dvoulitrový atmosférický Skyactiv v Mazdě MX-5 má o 40 Nm méně), ale výkon ve skutečnosti horší (dvoulitrová MX-5 má 160 koní). Fiat už se ovšem nechal slyšet, že přijde i verze 124 Spider Abarth, takže se nakonec něčeho silnějšího přece jen dočkáme. Šušká se o motoru 1,75 TBi z Alfy Romeo 4C, laděném na 200 koní...
Další otazník visí nad převodovkami. V Americe bude Fiat k dispozici jak s manuálem, tak s automatem (oba šestikvalty), ale jestli se automat dostane i do Evropy je otázka. Mazda se v zámoří také dostane s automatem a u nás ne. Interiér je prakticky identický s MX-5, samozřejmě kromě znáčků italského výrobce. V USA se nový 124 Spider začne prodávat v létě, v Evropě v druhé polovině roku 2016.
Debatovat nad designem je podle mě zatím předčasné - stejně jako Miata vypadá výrazně jinak ve skutečnosti, než na fotkách, může se to samé týkat i Fiatu. Navíc je prostě fakt, že každému se líbí něco trochu jiného - osobně na mě Fiat působí příliš zavalitým dojmem a vadí mi velké převisy karoserie, zatímco MX-5 vypadá mrštněji a sportovněji. Už jsem ale zaznamenal spoustu zcela opačných názorů, mimo jiné i od majitelů MX-5.
hk
O malinko ošklivější než Mazda.....
OdpovědětVymazatVzhledově lepší nežli Mazda. Záleží kam položí cenu.
VymazatVzhled je mi fuk, ale 47kg navíc k vůli 9L v kufru? A to jásání k vůli turbu, které přidá 2 koně (v USA) mi taky přijde divné...
OdpovědětVymazatMě těch 47 kilo navíc nepřijde jako něco hrozného. Otázka taky je, jestli je o 47 kilo těžší, než 1.5 mazda, nebo jestli je to víc, než 2.0 mazda.
OdpovědětVymazatA pak bude asi něco vážit i předpokládám trochu rozdílná výbava. Možná bude mít ital i větší nádrž?
A podladěný výkon oproti US verzi není pro nadšence takový problém. Nepochybuji o tom, že se bude dát "americká" motorová mapa najít a použít.
Je naopak dobře, že Fiat není stejný (nepíši horší, nebo lepší), jako Mazda. K čemu mít dvě stejná auta? Právě ty rozdíly dávají lidem možnost výběru dle svého gusta.
ono kdo ví jak uvádí hmotnost auta výrobce, a nebo vážíte svoje auta?
VymazatTakže je to venku. Fiat váží o 4 kg víc, než dvoulitrová Mazda. Takže mi to přijde v podstatě váhově stejné. Jen jiný design a motory. Mazdička o něco kratší. Fiat o něco použitelnější kufřík.
VymazatOpravdu? A můžu se zeptat kde přesně "je to venku", čili odkud pochází ta informace? Podle oficiálního vyjádření má Fiat 124 Spider pohotovostní hmotnost 2436 Liber, což je 1105 kg. Mazda MX-5 má pohotovostní hmotnost 975 kg s patnácistovkou a 1015 kg s dvoulitrem. Rozdíl (tabulkový) je tedy dokonce 90 kg, ale je pravda, že librová hmotnost se týká americké verze. Evropskou jsem nikde v tiskových zprávách nenašel, rád bych tedy znal zdroj. Díky! HK
Vymazatbtw ještě k původnímu postu: nevím jak přesně je to u Fiatu, ale rozdíl ve výkonech US a EU verzí aut často nebývá jen "softwarový". Není výjimkou, že se liší vnitřnosti motoru, jiné filtry, někdy bývají jiné brzdy, vždycky jsou jiná např. světla atd. Takže bych si zdaleka nebyl tak jistý, že to půjde jen tak "přehrát"... nehledě na to, že by to samozřejmě znamenalo ztrátu záruky, což většina lidí nebude riskovat. HK
VymazatUtekla mi trojka. Nemá to být 4 kg, ale 43 kg ve verzi s automatem. Sypu si popel na hlavu.
VymazatJinak s tím motorem bych dal možná i ruku do ohně za to, že ty motory budou absolutně identické. Jen díky různým emisním normám/daním budou mít jinak poladěnou mapu.
Zrovna u turbomotorů je tohle v podstatě velmi jednoduché a levné řešení. Ostatně na tom rýžují všechny ty chipovací firmy, co vám slíbí 50% nárustu výkonu a poloviční spotřebu (samozřejmě pravda bude o dost střízlivější, ale nárůsty výkonu tam jsou).
Samozřejmě máte pravdu v tom, že to nebude úplně běžné a záruku moc lidí riskovat chtít nebude. Ale na druhou stranu ty rozumnější úpravci vám zálohují originál a v případě potřeby ho tam nahodí a můžete vesele reklamovat.