Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější. Není se nakonec čemu divit, skutečně řidičská auta jsou čím dál vzácnější a když jedete v nějaké anonymní krabici, řazení je spíš na obtíž, než zábava.
Zákazníci chtějí automat už nejen do manažerských sedanů, SUVček, rodinných MPV, kombíků a sedanů, ale už i do malých městských aut. Spousta nových řidičů se ani nenamáhá učit se ruční řazení a udělají si papíry na automat. Dacia tenhle trend samozřejmě vidí a tak se rozhodla uvést automatickou převodovku i do některých svých modelů.
Přesněji řečeno, nejde o klasický automat, ale o robotizovaný manuál. Takové převodovky známe už dlouhá léta, v poslední době byly používané v některých Citroenech, nebo třeba v předchozí generaci Smartu Fortwo. Technicky jde o manuální převodovku se spojkou, jejíž řazení však zajišťuje robotizovaný systém. Ve většině převodovek je hydraulický, ale Easy-R (jak se převodovka v Dacii jmenuje) používá elektromechanický systém.
V porovnání s klasickým automatem je výrazně jednodušší, má o čtvrtinu méně komponentů, je menší a lehčí a především spolehlivější a jednodušší na údržbu.
Příplatek za automatizovanou převodovku bude zhruba 600 Euro, tedy něco přes 16 tisíc Kč. To není špatné, podobné převodovky většinou stojí kolem 25 tisíc a klasické automaty kolem 40 tisíc. I tak to ale při nízké ceně Dacií není zrovna malá částka a tak bude převodovka (alespoň zpočátku) k dostání výhradně ke špičkovému motoru 0.9 TCe Turbo s výkonem 90 koní a to v modelech Sandero, Stepway a Logan MCV. Spotřeba by se podle modelu měla držet mezi 4,9 a 5,1 litru benzínu na 100 km, ale pochopitelně mluvím o té tabulkové.
Můžeme jen doufat, že časem Dacia nabídne automat i k jiným motorům. S atmosférickou dvanáctistovkou by to sice asi moc nejelo, ale docela jistě by šlo o dostupnou a velmi spolehlivou kombinaci. Sám vím hned o několika lidech, které by takové auto velmi zajímalo.
hk
Tohle by ke všem těm laciným šunkám měli dávat zadarmo. Není nic horšího než čekat, až se naprostá guma, která si plete levou a pravou stranu na semaforu rozmyslí, jak se vlastně řadí a pouští spojka. Jen díky automatu takovej člověk nebude pro ostatní pojízdná šikana a nebude kolem sebe šířit apokalypsu.
OdpovědětVymazatJaký typ automatické převodovky je podle vás nejlepší? (nehledě na pořizovací náklady)
OdpovědětVymazatSpíš než na typu většinou záleží na doladěnosti a sladěnosti s konkrétním motorem. Špatná může být klasická hydroměničová převodovka i dvojspojka, stejně tak ale mohou být velmi dobré. Osobně nejsem příliš příznivcem převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT), zejména kvůli nepříznivému zvukovému projevu motoru a zvýšené spotřebě, ale ty poslední od Subaru už jsou také celkem snesitelné.
VymazatNejméně výkonu ubírají dvojspojkové převodovky, pokud jsou dobře naladěné, jezdí se s nimi snadno a příjemně. Platí ale, že nejpříjemnější jsou u velkých a silných motorů, kde nemusí příliš často řadit a stačí jim třeba i menší počet rychlostních stupňů. V Mercedesu s velkým motorem a pětistupňovou převodovkou je jízda plynulejší a jemnější, než v tom samém autě s downsizeovaným motorem a sedmikvaltem. HK
Zdravím, rád sleduji Váš pořad. Neotestoval by jste Kiu Ceed SW (2016) s 1,6 naftovým motorem a v automatu? Kia v testu již dlouho nebyla :-)
OdpovědětVymazat