28. listopadu 2015

Dacia bude i s automatem

Automatické převodovky jsou čím dál oblíbenější. Není se nakonec čemu divit, skutečně řidičská auta jsou čím dál vzácnější a když jedete v nějaké anonymní krabici, řazení je spíš na obtíž, než zábava.


Zákazníci chtějí automat už nejen do manažerských sedanů, SUVček, rodinných MPV, kombíků a sedanů, ale už i do malých městských aut. Spousta nových řidičů se ani nenamáhá učit se ruční řazení a udělají si papíry na automat. Dacia tenhle trend samozřejmě vidí a tak se rozhodla uvést automatickou převodovku i do některých svých modelů.

Přesněji řečeno, nejde o klasický automat, ale o robotizovaný manuál. Takové převodovky známe už dlouhá léta, v poslední době byly používané v některých Citroenech, nebo třeba v předchozí generaci Smartu Fortwo. Technicky jde o manuální převodovku se spojkou, jejíž řazení však zajišťuje robotizovaný systém. Ve většině převodovek je hydraulický, ale Easy-R (jak se převodovka v Dacii jmenuje) používá elektromechanický systém.

V porovnání s klasickým automatem je výrazně jednodušší, má o čtvrtinu méně komponentů, je menší a lehčí a především spolehlivější a jednodušší na údržbu.

Příplatek za automatizovanou převodovku bude zhruba 600 Euro, tedy něco přes 16 tisíc Kč. To není špatné, podobné převodovky většinou stojí kolem 25 tisíc a klasické automaty kolem 40 tisíc. I tak to ale při nízké ceně Dacií není zrovna malá částka a tak bude převodovka (alespoň zpočátku) k dostání výhradně ke špičkovému motoru 0.9 TCe Turbo s výkonem 90 koní a to v modelech Sandero, Stepway a Logan MCV. Spotřeba by se podle modelu měla držet mezi 4,9 a 5,1 litru benzínu na 100 km, ale pochopitelně mluvím o té tabulkové.

Můžeme jen doufat, že časem Dacia nabídne automat i k jiným motorům. S atmosférickou dvanáctistovkou by to sice asi moc nejelo, ale docela jistě by šlo o dostupnou a velmi spolehlivou kombinaci. Sám vím hned o několika lidech, které by takové auto velmi zajímalo.

hk

4 komentáře:

  1. Tohle by ke všem těm laciným šunkám měli dávat zadarmo. Není nic horšího než čekat, až se naprostá guma, která si plete levou a pravou stranu na semaforu rozmyslí, jak se vlastně řadí a pouští spojka. Jen díky automatu takovej člověk nebude pro ostatní pojízdná šikana a nebude kolem sebe šířit apokalypsu.

    OdpovědětVymazat
  2. Jaký typ automatické převodovky je podle vás nejlepší? (nehledě na pořizovací náklady)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš než na typu většinou záleží na doladěnosti a sladěnosti s konkrétním motorem. Špatná může být klasická hydroměničová převodovka i dvojspojka, stejně tak ale mohou být velmi dobré. Osobně nejsem příliš příznivcem převodovek s plynule měnitelným převodem (CVT), zejména kvůli nepříznivému zvukovému projevu motoru a zvýšené spotřebě, ale ty poslední od Subaru už jsou také celkem snesitelné.
      Nejméně výkonu ubírají dvojspojkové převodovky, pokud jsou dobře naladěné, jezdí se s nimi snadno a příjemně. Platí ale, že nejpříjemnější jsou u velkých a silných motorů, kde nemusí příliš často řadit a stačí jim třeba i menší počet rychlostních stupňů. V Mercedesu s velkým motorem a pětistupňovou převodovkou je jízda plynulejší a jemnější, než v tom samém autě s downsizeovaným motorem a sedmikvaltem. HK

      Vymazat
  3. Zdravím, rád sleduji Váš pořad. Neotestoval by jste Kiu Ceed SW (2016) s 1,6 naftovým motorem a v automatu? Kia v testu již dlouho nebyla :-)

    OdpovědětVymazat