14. října 2015

Tak trochu jiný test BMW M3

Jsem rád, že jsem se s novou M3 projel. Musím ale konstatovat, že s nástupem downsizingu zároveň zemřela divize M od BMW. Nová M3 totiž nestojí za nic.


„Zdar, co děláš?“ ozvalo se v telefonu.
„Telefonuju, co bych asi dělal?“
„Ne, jako co děláš dneska?“
„Píšu test ojetýho Citroënu, protože furt ještě nemám sedum miliard dolarů.“
„Hmm, a chceš se projet s novou M3?“
„Jo, to bych asi i mohl. Citroën počká.“

A tak teď sedím na pumpě, piju kafe (no, kafe... spíš takovou hnědou vodu, do které si musíte dát asi kilogram cukru, aby se to dalo pít) a přemýšlím, jestli jsem divný já, BMW nebo celý tenhle svět. Nové BMW M3 mě neoslovilo. Ba co víc, vyloženě mě zklamalo.


Nevím, jestli to bylo kombinací pohonu, počasím nebo tím vším dohromady. Ale přijde mi, že se BMW tak moc chtělo zalíbit počítačové generaci odkojené na arkádách Need for Speed a zákazníkům automobilky Audi, až jedno takové postavilo. Tohle auto už nemá s BMW M společného nic.

Má divné řízení, divně se chová a jeho motor je ostuda. Asi to bude hlavně tím motorem a jeho projevem. U typického BMW M vždycky právě pohonná jednotka utvářela celkový charakter. Mohli jste mít slabé brzdy (třeba taková M3 E46 nebo M5 E60 brzdí po jednom ostrém kole na okruhu zhruba stejně efektivně jako ojetá Dacia) a papírové výkony nižší než konkurence, ale když jste vytočili motor k omezovači, věděli jste, že sedíte v něčem výjimečném a že všechna ostatní auta jsou pekáče pro lidi, kteří tomu nerozumí.

Motor byl vždycky srdce jakéhokoli bavoráku s logem M a nemyslím teď všechny ty naftové třistaosmnáctky v empaketech. Myslím pravá emka. Už čtyřválcová M3 E30 ječela neskutečně a řadové šestky v prvních M5 nebo v M3 E36 a hlavně v M3 E46 byly naprosto fantastické motory. Kdo se někdy svezl v BMW M3 CSL, určitě veřejně nepřizná, že mu reakce motoru a syrový zvuk sání přivodily kompulzivní masturbaci.

Osmiválec v M3 E90 byl sice trochu otupený normami Euro 4 a Euro 5 a desetiválec v M5 E60 a v M6 zase moc utlumený kvůli komfortu, ale pořád tam prostě byla ta mechanická výjimečnost, jak jste slyšeli každou jednotlivou součástku. Tyhle motory byly (a stále ještě jsou) živé organismy s charakterem.

A pak je tu tahle přeplňovaná věc v nové M3 (a M4). Je to výjimečný motor? Ne, je to jen obyčejný třílitr, který najdete v běžné modelové řadě. BMW mu dalo jiné vnitřnosti, načipovalo ho na 435 koní a dalo mu audio systém, který vypouští do interiéru hluk, protože turba jen syčí a hučí jako tichý eurovysavač se sníženým výkonem.

Kdyby to byl aspoň pěkný zvuk, ale je to takové řvaní do sklepa, jako když vezmete třílitrový diesel a uříznete mu tlumiče výfuku. Podobně znělo i Audi A6 3.0 TDI Bi-Turbo. Tohle nové BMW M3 má zvuk jako midi puštěné přes hodně hlasitý PC speaker. Něco jako několikrát zkomprimovaná MP3 64 kbps puštěná nahlas do sluchátek hozených do kýblu.

Jenže kdyby šlo jen o zvuk a auto aspoň jezdilo jako pravé M. Nejezdí. Výkonu má sice spoustu a rychlé je také neskutečně, ale chybí mu taková ta jemnost, citlivost a jakýsi ladný tanec, který uměly starší emka předvádět na jakékoli okresce, když jste jeli na takových těch bezpečných 70%. Člověk si vždycky mohl příjemně modulovat plyn, řízení bylo vyvážené a mělo příjemně pomalý nástup, takže auto nemělo takový ten nepříjemně cukavý skok do zatáčky, který je strašně otravný třeba u Toyoty GT86.

A když už tedy tak nějak nacukáte volantem k apexu, jako když na klávesnici hrajete Need for Speed, a rozhodnete se zjistit, co tohle auto dělá pod plynem, přichází ten moment kdy začnete přemýšlet, kdo teď krucinálfagot vede divizi M u BMW.

Rozhodit zadek není díky obrovské síle motoru problém, takže stačí trochu vrknout do plynu a už se to celé sune bokem... Jenže vy chcete trochu ubrat a modulovat plyn. Takže jakmile mírně uberete, turbodmychadla motoru přestanou mít tlak a vy přijdete o výkon. Pak přidáte znovu a nic se nestane, takže už ani se zadní nápravou si nemůžete hrát v takových těch civilních rychlostech.

Možná za to mohla i dvouspojková převodovka auta, se kterým jsem jezdil, protože si člověk nemůže trochu pomoct prasácky přes spojku, ale už to prostě nejde a potřeboval bych mnohem větší rychlost, setrvačnost a především prostor. Někde na širokém letišti se spoustou místa by s tímhle autem určitě byla sranda. Přiletíte do táhlého oblouku, dáte na trojku plný plyn a necháte točivý moment turbomotoru postarat se o zbytek. A pak jen balancujete volantem.

Vlastně jediné místo, kde mi přišlo, že nové BMW M3 funguje nejlépe, byla dálnice. Člověk to prošlápne na podlahu a ono to jede strašně rychle rovně dopředu a uvnitř to dělá divný hluk. A vy si konečně můžete připadat jako správný pürát podnikatel v černém luxusním béenvé. Tohle auto je takové Audi. No, a tím bych to asi ukončil. BMW udělalo z M3 docela dobré Audi.

Dalibor Žák

Poznámka: autor je majitelem BMW M3 E46 a vždycky byl velkým příznivcem značky. Aby si někdo nemyslel, že má Koubek ban od BMW, tak si tu vymýšlí nesmysly ;) hk

2 komentáře:

  1. A ja jsi myslel,ze v CR neni zadny objektivni komentar vuci nove dowsizingove rade M od BMW. Diky za to. Souhlasim a lepe bych to nepopsal.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za článek. Mluvíte mi z duše. Zvuk motoru z reproduktoru je otravný a stále čekám, který z novinářů jako první zmíní nesmyslně tvrdé sedáky. Jaguar XE-S je o sto kilogramů těžší, má o sto koní méně a přitom je o sto procent zábavnější než vrchol trojkové řady. Přitom je pohodlný na dvacítkách. Chtěl bych vidět současné BMW, které tohle dokáže.

    OdpovědětVymazat