Jsem rád, že jsem se s novou M3 projel. Musím ale konstatovat, že s nástupem downsizingu zároveň zemřela divize M od BMW. Nová M3 totiž nestojí za nic.
„Telefonuju, co bych asi dělal?“
„Ne, jako co děláš dneska?“
„Píšu test ojetýho
Citroënu, protože furt ještě nemám sedum miliard
dolarů.“
„Hmm, a chceš se projet s novou M3?“
„Jo, to bych asi i mohl. Citroën
počká.“
A tak teď sedím na pumpě, piju kafe
(no, kafe... spíš takovou hnědou vodu, do které si
musíte dát asi kilogram cukru, aby se to dalo pít)
a přemýšlím, jestli jsem divný já, BMW
nebo celý tenhle svět. Nové BMW M3 mě neoslovilo. Ba
co víc, vyloženě mě zklamalo.
Nevím, jestli to bylo kombinací
pohonu, počasím nebo tím vším dohromady. Ale
přijde mi, že se BMW tak moc chtělo zalíbit počítačové
generaci odkojené na arkádách Need for Speed a
zákazníkům automobilky Audi, až jedno takové
postavilo. Tohle auto už nemá s BMW M společného nic.
Má divné řízení,
divně se chová a jeho motor je ostuda. Asi to bude hlavně
tím motorem a jeho projevem. U typického BMW M vždycky
právě pohonná jednotka utvářela celkový
charakter. Mohli jste mít slabé brzdy (třeba taková
M3 E46 nebo M5 E60 brzdí po jednom ostrém kole na
okruhu zhruba stejně efektivně jako ojetá Dacia) a papírové
výkony nižší než konkurence, ale když jste vytočili
motor k omezovači, věděli jste, že sedíte v něčem
výjimečném a že všechna ostatní auta jsou
pekáče pro lidi, kteří tomu nerozumí.
Motor byl vždycky srdce jakéhokoli
bavoráku s logem M a nemyslím teď všechny ty naftové
třistaosmnáctky v empaketech. Myslím pravá
emka. Už čtyřválcová M3 E30 ječela neskutečně a
řadové šestky v prvních M5 nebo v M3 E36 a hlavně v
M3 E46 byly naprosto fantastické motory. Kdo se někdy svezl v
BMW M3 CSL, určitě veřejně nepřizná, že mu reakce motoru
a syrový zvuk sání přivodily kompulzivní
masturbaci.
Osmiválec v M3 E90 byl sice
trochu otupený normami Euro 4 a Euro 5 a desetiválec v
M5 E60 a v M6 zase moc utlumený kvůli komfortu, ale pořád
tam prostě byla ta mechanická výjimečnost, jak jste
slyšeli každou jednotlivou součástku. Tyhle motory byly (a
stále ještě jsou) živé organismy s charakterem.
A pak je tu tahle přeplňovaná
věc v nové M3 (a M4). Je to výjimečný motor?
Ne, je to jen obyčejný třílitr, který najdete
v běžné modelové řadě. BMW mu dalo jiné
vnitřnosti, načipovalo ho na 435 koní a dalo mu audio
systém, který vypouští do interiéru
hluk, protože turba jen syčí a hučí jako tichý
eurovysavač se sníženým výkonem.
Kdyby to byl aspoň pěkný zvuk,
ale je to takové řvaní do sklepa, jako když vezmete
třílitrový diesel a uříznete mu tlumiče
výfuku. Podobně znělo i Audi A6 3.0 TDI Bi-Turbo. Tohle nové
BMW M3 má zvuk jako midi puštěné přes hodně hlasitý
PC speaker. Něco jako několikrát zkomprimovaná MP3 64
kbps puštěná nahlas do sluchátek hozených do
kýblu.
Jenže kdyby šlo jen o zvuk a auto
aspoň jezdilo jako pravé M. Nejezdí. Výkonu má
sice spoustu a rychlé je také neskutečně, ale chybí
mu taková ta jemnost, citlivost a jakýsi ladný
tanec, který uměly starší emka předvádět na
jakékoli okresce, když jste jeli na takových těch
bezpečných 70%. Člověk si vždycky mohl příjemně
modulovat plyn, řízení bylo vyvážené a
mělo příjemně pomalý nástup, takže auto
nemělo takový ten nepříjemně cukavý skok do
zatáčky, který je strašně otravný třeba u
Toyoty GT86.
A když už tedy tak nějak nacukáte
volantem k apexu, jako když na klávesnici hrajete Need for
Speed, a rozhodnete se zjistit, co tohle auto dělá pod
plynem, přichází ten moment kdy začnete přemýšlet, kdo teď krucinálfagot vede divizi M u
BMW.
Rozhodit zadek není díky
obrovské síle motoru problém, takže stačí
trochu vrknout do plynu a už se to celé sune bokem... Jenže
vy chcete trochu ubrat a modulovat plyn. Takže jakmile mírně
uberete, turbodmychadla motoru přestanou mít tlak a vy
přijdete o výkon. Pak přidáte znovu a nic se nestane,
takže už ani se zadní nápravou si nemůžete hrát
v takových těch civilních rychlostech.
Možná za to mohla i
dvouspojková převodovka auta, se kterým jsem jezdil,
protože si člověk nemůže trochu pomoct prasácky přes
spojku, ale už to prostě nejde a potřeboval bych mnohem větší
rychlost, setrvačnost a především prostor. Někde na
širokém letišti se spoustou místa by s tímhle
autem určitě byla sranda. Přiletíte do táhlého
oblouku, dáte na trojku plný plyn a necháte
točivý moment turbomotoru postarat se o zbytek. A pak jen
balancujete volantem.
Vlastně jediné místo,
kde mi přišlo, že nové BMW M3 funguje nejlépe, byla
dálnice. Člověk to prošlápne na podlahu a ono to
jede strašně rychle rovně dopředu a uvnitř to dělá divný
hluk. A vy si konečně můžete připadat jako správný
pürát podnikatel v černém luxusním béenvé.
Tohle auto je takové Audi. No, a tím bych to asi
ukončil. BMW udělalo z M3 docela dobré Audi.
Dalibor Žák
Poznámka: autor je majitelem BMW M3 E46 a vždycky byl velkým příznivcem značky. Aby si někdo nemyslel, že má Koubek ban od BMW, tak si tu vymýšlí nesmysly ;) hk
Dalibor Žák
Poznámka: autor je majitelem BMW M3 E46 a vždycky byl velkým příznivcem značky. Aby si někdo nemyslel, že má Koubek ban od BMW, tak si tu vymýšlí nesmysly ;) hk
A ja jsi myslel,ze v CR neni zadny objektivni komentar vuci nove dowsizingove rade M od BMW. Diky za to. Souhlasim a lepe bych to nepopsal.
OdpovědětVymazatDíky za článek. Mluvíte mi z duše. Zvuk motoru z reproduktoru je otravný a stále čekám, který z novinářů jako první zmíní nesmyslně tvrdé sedáky. Jaguar XE-S je o sto kilogramů těžší, má o sto koní méně a přitom je o sto procent zábavnější než vrchol trojkové řady. Přitom je pohodlný na dvacítkách. Chtěl bych vidět současné BMW, které tohle dokáže.
OdpovědětVymazat