Fiat se rozhodl vrátit na trh Tipo. Měli by milovníci osmdesátek zbystřit?
Nebude to tak žhavé. Fiat sice velice rád vyráběl povedené typy z 80. let ještě donedávna v Jižní Americe, ale teď je řeč o novém Fiatu Tipo pro Evropu.
A to bohužel není nic jiného, než celkem nezajímavý a trochu lowcostový sedan. Nevím jak vy, ale já měl staré Tipo rád. Začalo se vyrábět v roce 1988 a o rok později z něj bylo auto roku. A ty krásné ladné tvary, například C-sloupek kompletně tvořený víkem kufru a malé zadní boční okno připomínající trochu kombík, to bylo dost originální. Vlastně dodnes tajně doufám, že se někdy posadím, alespoň na chvilku, za jeho volant.
Dnes má Fiat v nabídce celkem obyčejný sedan, který v turecku dostal jméno Egea. Aby se v Evropě trochu pomohlo jeho prodejům, bude zde přeznačen na jméno Tipo. Opět ta kanibalizace úspěšných jmen z minulosti která určitě povede k pošlapání odkazu. Měli jsme tu Rapid, Deltu nebo Beetle, copak se automobilky nikdy nepoučí?
No, neošidím vás ani o pár technických dat, ale ve vlastním zájmu vám radím, ať ten článek raději zavřete. Pod kapotu půjdou dva zážehové a dva vznětové motory s výkonem od 95 do 120 koní, takže je dost možné, že vás pojede i starší jmenovec v silnější verzi. Slabší diesel prý umí jezdit i za 4 litry na sto, ale víte, jak ty čísla vypadají v reálu. Vůz má 4,5 metru na délku a 2,6 metru rozvor, takže přehršel místa nejspíš také nenabídne. Design navrhla továrna Tofas v Turecku, kde bude vůz i montován. Pokud jste neumřeli nudou, můžete si ještě na vlastní nebezpečí prohlédnout fotografii. Já budu mezitím doufat, že obnovení modelů Ritmo a X1/9 se nikdy nedočkám, kdo ví, jak by to zase dopadlo.
mt
Jeden velký hloupý vtip je text tohoto článku, bylo to opravdu zbytečné číst do konce.
OdpovědětVymazatBohužel se tentokraá taky kloním ke zbytečnosti hatvacího článku.
OdpovědětVymazatJedna věc je, že automobilky reciklují jména a staví tak na předešlích legendách. No je to trochu parazitování na svých předchozích úspěších. Na druhou stranu nikdy nevíte, jestli se třeba ten úspěch nezopakuje a třeba to bude dobré auto, co si jméno zaslouží.
Tím se dostávám k druhé věci. Auto jste viděl na fotkách a vlastně o něm nic nevíte. Jen že se vám nelíbí a nebude dobtrré a je k ničemu. Mě se třeba líbí. Líbí se mi více, než třeba rapid, který bude asi jeho velikostní i cenový konkurent. A jelikož je Rapid sám o sobě zmetek, tak bych i řekl, že Tipo nemusí být v tomhle segmentu špatné. Bude to taková linea v modernějším provedení, takže proč ne.
A že je Rapid zmetek víte odkud? Já jezdil Rapidem i Pežotem 301 a dokonce i tou Lineou jsem se párkrát sklouznul a technicky, pocitově i jízdně je z nich Rapid naprosto bez diskuze nejdotaženější, takový nejdospělejší auto. 301 je hrozná věc, lacinost z toho kape, plasty hnusný, podvozek marnej...
VymazatHlavně si ale myslim, že pan autor narážel na to, že je to naprosto tuctový auto, pseudosedan s krátkým rozvorem a mizernými motory, vyráběnej primárně pro ty východní trhy, turecko a spol. A z takovýho auta zkrátka žádná legenda (pokud se tak původnímu Tipu vůbec dá říkat, já vo tom osobně dost pochybuju) prostě nebude.
Mizernými motory? Opravdu? A Rapid má snad lepší motory, když je podle vás nejlepší?
VymazatCo je to termín pseudosedan? Já no tom nevidím nic špatného. To že plno lidí chce buď kombíka, aby v tom odvezl skákací hrad (ideálně nafouklej), nebo hatchback, protože se mu s tím líp parkuje je u nás celkem běžné, ale ve světě sedany fungují a já osobně mám třeba sedany taky nejraději.
Já si taky nemyslím, že ze z tohoto Tipa stane legeda. Ale v tomto segmentu mi designem přijde slušný. Motory 1.4 v benzínu jsou v tomto segmentu taky zcela normální (možná až nadprůměrné a díkybohu to není tříválec). Otázka je jak bude nastavena kvalita/cena/spolehlivost. Ale dneska si začínají být auta v tomhle ohledu dost podobná, takže se nechám překvapit.
Já myslel, že nějakou takovou obludu nazvou Tempra? 8-) :-O
OdpovědětVymazatMěl jsem v životě, několik UN a Tip. Dokonce jsem si jedno Uno schoval na budoucího vetrána. Z toho, že ve Fiatu vymyslí, název Tipo pro auto s prdelí do rozvojových zemí kde se sociální pracující vrstvy stydí jezdit v autě které nevypadá jako limuzina. Je mi zle. Váš cit vystihnout sitaci, tedy realitu a podat ji asi i slepím na stříbném podnosu je neuvěřitelný.
OdpovědětVymazatLeoš Petříček