Ano, čtete správně. Tohle není test - test bude na videu, až dojedu domů a sestříhám ho. A i tak to nebude test, ale spíš první jízdní dojmy. Teď jen shrnutí myšlenek po první několikahodinové jízdě s novou Fabií.
Zatím jsem vyzkoušel jen silnější z litrových tříválců a slabší dvanáctistovku TSI, tříválcové TDIčko nebylo k dispozici. Co vám budu povídat, s tím litrem to sice nějak jede, ale žádný velký zázrak se nekoná. To málo krouťáku které motor má je položené v docela nízkých otáčkách, takže na dvojku a trojku se ve městě neztratíte, ale stačí zařadit za čtyři a potkat strmější kopec a je zle.
Dvanáctistovka jede trochu líp, ale zase jí malinko chybí živost a odpich v nižším spektru otáček. Dá se to ale vydržet a s trochu těžší nohou budete stačit i svižnému provozu.
Portugalsko má silnice pěkné, dotované z eurodotací, i původní, zvlněné a rozbité, které (zatím) evropa nezadotovala. Na obou typech se dostavilo velmi příjemné překvapení: na těch rozbitých Fabia ukázala, že kdosi moudrý řekl marketingovým odborníkům, ať se jdou s tou proklamovanou sportovností bodnout a rozhodl se Fabii nastavit pohodlně. Ovšem pozor, nekoná se žádné naklánění, pohupování, auto jede jistě, sveřepě se drží stopy a svědomitě tlumí i nepěkné díry. To bude doma v Čechách důležité.
Možná ještě větší překvapení se ale dostavilo, když jsem dojel na jeden z velmi zakroucených lesních úseků s pěkným asfaltem, kde se Fabie dala skutečně držet pod krkem. Prvních pár kilometrů jsem si zoufal, že mi v motoru chybí aspoň 30, ale spíš 50 koní navíc. No dobře, 70. Jenže pak jsem si uvědomil, že ten podvozek by celkem s klidem zvládl klidně 100 koní navrch.
Největší překvapení je, že když s autem vletíte do zatáčky příliš rychle a v její polovině si ještě ťuknete do brzdy (tedy věc, která naprostou spoustu předokolek výrazně znervózní), nestane se vůbec, ale vůbec nic. Žádný ustřelený zadek, naopak nemáte ani pocit, že by se Fabia jakkoli nahnula, nic. Z hlediska zábavnosti jízdy to úplně dobře není, protože utahovat ťuknutím do brzdy stopu v zatáčce je v takové Fiestě ohromná zábava. Tady to nejde. Ale z hlediska bezpečnosti je to vynikající a upřímně řečeno si nedovedu představit, že běžný uživatel pojede s takhle slabou Fabií natolik rychle, aby mu “došel” podvozek.
Ten je mimochodem takovou směsicí komponentů platformy MQB a starších dílů, takže to není tím, že by Škodovka ostatní předběhla nějakou novou zázračnou technikou. Je to prostě jen o naladění, které se tady povedlo naprosto skvěle. Až budete někomu chtít ukázat, že ani jednoduchá torzní zadní náprava nemusí být katastrofa, svezte ho ve Fabii. Akorát mu pak nedávejte Rapid, nebo slabší Oktávku, protože se vás pak bude ptát “a proč to nešlo i tady?”
Až ke konci jízdy, když přišly trochu rovnější úseky a také nějaké ty kolony, jsem si všiml, že celá palubní deska je z tvrdých, neměkčených plastů. Jenže má tak pěkně provedenou texturu, že mi to vlastně vůbec nevadí. Nepoznáte to, dokud se plastu nedotknete, což je oproti většině jiných tvrdých plastů zásadní rozdíl. Navíc jsem v autě měl obložení s dekorem broušeného kovu (samozřejmě taky plastové), které vypadalo tak dobře, že by mě vůbec nepřekvapilo třeba v áčkovém Mercedesu, nebo malém Audi. Líbilo se mi daleko víc než lakované plastové obložení v barvě karoserie, které jsem viděl na palubních deskách jiných testovacích Fabií.
Sedačky nemají kdovíjaké boční vedení, ale jsou dostatečně tuhé a pohodlné, aby z nich nebolela záda a uvnitř je tradičně hodně místa. Rozvor se sice zvětšil jen o malicherných pár milimetrů, zato šířka vozu zaplaťbůh narostla o celých 90 mm a na předních sedačkách je to hodně znát. Znát je to také při pohledu na auto zezadu, kdy už nekoukáte na úzký a vysoký pařez, nezdá se vám, že vidíte dodávku, která je o pět metrů dál, ale koukáte na hatchback normálních proporcí. Musím říct, že osobně se mi tvarově líbí dost a už dlouho se mi nestalo, aby si takhle “obyčejný hatchback” fotili při zastávce na pobřeží moře turisti.
Jak jsem psal na začátku, tohle není test. Auto pořádně projedu ještě zítra, budeme natáčet a jistě narazíme i na nějaké jiné nedostatky, než jsou slabé pohonné jednotky, ale na první pocit je Fabia dost dobrá na to, abych zpozorněl a neodbyl jí mávnutím ruky.
Jo a ještě něco: Škodovka mi dala bloček pokrytý šedým kobercem, propisku s logem Škoda, flashku s logem Škoda a kabel na nabíjení telefonu s logem Škoda. Jsem tedy podplacen automobilkou a tudíž se nedivte, když budu i do budoucna psát, že Fabia je lepší než eskový Mercedes a LaFerrari dohromady.
hk
hk
Jo dobře ty teď ses stal součástí Škodovackeho loby stiď se :D Nová Fabie se mi take líbí s 1.2 TSI 81KW bych jí moch ;)
OdpovědětVymazathmmm ... tyden zpakty monde
OdpovědětVymazatPo přednášce, ve které jsme viděli přehršel různých bezpečnostních systémů, mi došlo, že pro maximální většinu zákazníků bude nové Mondeo objektivně jezdit lépe a jistěji, než to minulé. Většina lidí totiž ten malý ždibíček, který autu přidává to “něco řidičského” zkrátka a jednoduše vůbec necítí.
Když se nad tím zamyslíte, většina řidičského charakteru těch skutečně zábavných aut spočívá v tom, že něco dělají trochu špatně. Mají malou přilnavost, příliš výkonu na zadních kolech, nebo já nevím co všechno - ale právě tyhle malé chybičky z nich dělají zábavnou jízdu.
ale soucasna fobie bez chybky je famozni ...
aspon to mohlo mit vedsi odstup :-(
Opravím vás hned dvakrát: Mondeo nebylo týden zpátky, ale předevčírem ;) Ale především: nevidím rozpor. Obě auta jsou naprosto jiná a také jsem od každého očekával něco úplně jiného. Mondeo vždycky aspirovalo na řidičsky nadprůměrně zajímavé rodinné auto (sám jsem měl druhou generaci a i se slabým motorem jezdila famózně), takže jsem tam špetku řidičského nadšení prostě očekával. Má hi-tech novou zadní nápravu a spoustu další techniky, která mu k ní mohla pomoci.
VymazatNaproti tomu Fabie nic převratného nemá a hlavně nikdo nečekal, že to bude nějaký hot hatch. Nakonec sama škodovka už dávno prohlásila, že silnější verze RS prostě tentokrát nebude (a vzhledem k tomu podvozku mi to najednou přijde škoda). Neměl jsem tedy žádné očekávání a tak mě výtečně naladěný podvozek překvapil.
Ano, je pravda že kdyby se chtěl opravdu bavit, chtěl bych, aby se zadek při ťuknutí do brzdy stáčel, ale to bych musel autu stát na krku tak nehorázně, že by to vlastně zábava nebyla. Takhle jede svou stopu a zábava je, že poslouchá líp, než kdo čekal.
Fabie není bez chyby, to určitě ne, k tomu se ještě dostaneme. Musím ale říct, že mě skutečně udivuje "fobie" (když už tady to slovo zaznělo) spousty Čechů z faktu, že by tahle řadová plečka náhodou mohla být docela dobrá. Zajímal by mě důvod, ale nemůžu na něj přijít.
jasny tak ten tyden byl uveden pro navozeni vaznosti, tyhle blogy si ctu rad pac se mi vas styl libi, jenom mne proste udivilo to zahozeni, jsam jsem kdysi vlastnil monde st220 ono to sice nebylo zadny zihadlo ale trochu radosti z jizdy tam precejnom byly i kdyz se to samozrejmne nedava srovnavat s novou generace a tuplem ne civilni ikdyz na monde jsou kladeny samozrejmne nejaky naroky a podle toho se neco ocekava ocakvani a od fobie samozrejmne nikoliv, jinac pardon za gramatiku nejsem novinar ;) jinac zpet k fobii on teda dostala stejnej podvozek jako ma polo akorat jinak odladenej ? pomatuji se ze kdysi jsme mneli v praci 1.2 htp a jezdilo se s tim opravdu silene, ale to spis kvuli tomu ze se o to nikdo nestaral :-D jen tak mimochodem ja jsem fobii neschazoval i kdyz to asi z predchozi textu tak vyznelo, jde o to ze mne proste zarazilo jenom ze si prectu neco o "lepsi" ktery je nutny a pak si prectu neco o "horsim" autu ktery je lepsi ... z hlediska zabavnosti rizeni tedy, proste mne to udivilo a zaroven jsem jaksi nevzal v potaz ze je to pouze "schrnuti myslenek na zaklade par hodin jizdy"
VymazatNad touto úrovní češtiny zůstává opravdu rozum stát.... :)))
VymazatDobrý den, Váš pořad rád pravidelně sleduji. Zajímal by mě váš názor na Hondu Civic. Nejde sice o novinku, ale je to poměrně kontroverzní auto. V zahraničí, narozdíl od ČR, velmi oblíbené!
OdpovědětVymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatMoc se mi líbí váš pořad a pravidelně ho sleduji. Mám prosbu. Našel byste si čas a prostor pro krátké testy a komentáře k nějakým těm bazarovým vozům? Novinek je stále dost a sledovat pořad o krásných nových autech je fajn - člověk se zasní, zrelaxuje, :-) ale kdybyste si pro nás smrtelníky našel chvilku a udělal test pár takových ojetin ve věku 5-10 let do 150tis Kč. Focusy I a II, Oktávky I a II, fabky, Golfy, Passaty, C-max, Mondeo II, Renaulty Megane a Laguna, Citroeny Picasso I a II,C2,C3, kia ceed, Peugeot 307 apod. Zkrátka nejen lesk a vůně novoty pro movité podnikatele, ale také něco pro méně movitou rodinu, co potřebuje vozit děti do školy a odjet jednou za rok na dovolenou. :-) Pár slov na co dát pozor, přednosti, vhodné a nevhodné motorizace. Děkuji - třeba jen za odpověď. Onehdá jste měl takovou sérii o tom, jak nakupovat ojetinu, ale byl jsem trochu zklamán. Čekal jsem více konkrétních rad a slov na co se přesně zaměřit. Nejen říct, nechte si auto někde zkontrolovat, vemte si technika, ale kam se podívat na podvozku, co zkontrolovat rychle u motoru - ne jen říct, že máme absolvovat zkušební jízdu, ale na co se zaměřit při zkušební jízdě. Navíc ty šílené strojené naučené odpovědi těch vašich hostů - to se přiznám, že jsem jen čekal, kdy se jim vy sám začnete smát.
Dobrý den pane Koubek,
OdpovědětVymazatomlouvám se že svůj dotaz píši tímto způsobem, ale facebook nemám a nemíním zřizovat.
Můj dotaz směřuje k tomu, jak je možné že nové auta s denním LED svícením těmito LED světly svítí i večer a v noci, kdy již mají normálně zapnuta potkávací světla. Nevím jak ostatní řidiče, ale u některých modelů kde je LED více nebo umístěny mimo hlavní světlomety dost oslňují, jako by nestačilo že jsou všude xenony které také dost svítí (nejvíce je to k n.. u vyšších aut, kde je světlomet umístěn zhruba v úrovni očí řidiče obyčejného osobáku).
Předem děkuji za odpověď.
je to moc pěkně vychválené
OdpovědětVymazatZdravím Honzo, meziplyn je fajn, sleduju každý díl. Rád bych se mrknul na test Suzuki Swift Sport, případně Ford Fiesta ST. Samozřejmě jsem četl několik recenzí a viděl pár testů, ale zajímá mě tvůj pohled. Díky předem, že
OdpovědětVymazatk realizaci dojde nebo se o to aspoň pokusíš. Přeju hodně energie a nadšení do další kvalitně odvedené práce. Pepa
Zdravim
OdpovědětVymazatfabie vypada celkem dobre ale to ze skodovka je podle pana Koubka nejlepsi na svete me tak trochu zarazi a zacinam pochybovat o jeho testech. Slovakum se taky skodovky libi ale maji na ni v testech strizlivejsi nazor
nez je tento test
Zajímavé, můžete mi prosím upřesnit, KDE a KDY jsem řekl, že "'Škodovka je nejlepší na světě"? Díky, HK
VymazatDobrý den, se zájmem jsem si přečetl hodnocení nové fabie a celkem s ním souhlasím. Když se povede karoserie s podvozkem, tak přijde zelený blbec a zabije to motorem, který by byl použitelný tak ve felicii. Prostě auto na pomalé ježdění kolem domu a na nákupy, kdy jsou všechny jízdní vlastnosti a elektronické systémy na dvě věci. Kolegové jezdili při předváděčkách s litrovým motorem a pod 7 litrů mimo město nešli, kolik to spotřebuje ve městě nechci radši vědět. Spotřeba měřená podle DIN byla daleko věrododnější. Ještě tak motor TSI má slušný kroutící moment, výkon mě tak moc nezajímá, protože na plný výkon žerou tyto pidimotory jak ruský náklaďák. Mohu to porovnávat, v rodině máme felicii a kombíkové fabie I a II. Nejlepší poměr výkonu a spotřeby má jednička s motorem 1,9 TDI. To je tahoun, který zabere a jede, i když je auto naložené. Je v ní daleko větší pocit jistoty a bezpečí než v autě, které je rádo, že jede.
OdpovědětVymazatJaky mate nazor na sportovni podvozek u nove fabie
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatMna by ten sportovny podvozok tiez zaujimal. Mali ste testovane modely s touto priplatkovou vybavou "Sportovní podvozek" za 3000Kc ?
OdpovědětVymazat