1. srpna 2015

Oblíbená značka vs. zaujatost

Má automobilový novinář právo mít svou "oblíbenou" značku? Nekříží se to s jeho objektivitou? Má a nekříží.




K téhle úvaze mě přivedl jeden z komentářů pod mými články. Tedy, bylo jich víc, ale ten nedávný mě donutil zamyslet se nad tím hlouběji. Často v komentářích čtu, jak jsem "podplacený škodovkou/nesnáším škodovku", jak "zbožňuju koncern", "nesnáším francouze", "nadržuju japoncům, protože mám Mazdu" a podobně. Ten poslední komentář (zdravím Luďka Bešťáka) ovšem pravil, že "mám oblíbené značky, jako každý fanda".


Což je pravda... a není. Jistě, mám své oblíbené značky, ale když jsem zapátral v paměti, jakým prošly a stále procházejí vývojem, jsem nucen dodat, že rozhodně ne "jako každý fanda". Motoristickým fanouškem jsem už od let předpubertálních. Jako malý jsem sledoval Formuli 1 na černobílé televizi, fandil Alainu Prostovi proti nějakému brazilskému zelenáči v černozlaté formuli, vystřihoval si veterány z poslední stránky komunistického Světa Motorů (a někdy i rallyové Delty Integrale a Peugeoty 205 T16, když se uvnitř objevily) a později se stejně starým bratrancem obrážel závody a výstavy aut všeho druhu. A z běžných aut jsem nejvíc fandil bavorákům, které tehdy ještě měly šípovité žraločí přídě a byly skutečně sportovní.

Ležel jsem v autokatalozích propašovaných z Německa a snil o Maserati, obdivoval terénní Mercedes Gelandewagen a žasnul nad kreacemi se značkou Sbarro. Pak přišla léta devadesátá, revoluce, otevření hranic a vlastní řidičák. Začal jsem opravovat, upravovat a jezdit VW Broukem a nesměle sem tam něco psát o autech. Ale to je jiná historie. Jde o to, že celou tu dobu jsem byl "běžný motoristický fanda."

Když jsem ale v roce 2002 začal o autech psát profesionálně, začal jsem se od běžných fandů pomalu lišit. Nechápejte mě proboha špatně - necítím se být "lepší" motoristický nadšenec než ostatní, spíš naopak - moje mimopracovní záliby jsou v rámci zachování zdravého rozumi spíš "neautařské" a znám spoustu lidí, kteří autům obětují daleko větší část svého života. Jde ale o to, že začaly přicházet zkušenosti s auty, které prostě "běžný" auto-fanda nemá šanci nikde nabrat. Když to velmi hrubě spočítám, rukama mi za tu dobu prošlo něco kolem osmi stovek aut, se kterými jsem najezdil dobře půl milionu kilometrů.

To už nějakou stopu zanechá - a pokud člověk nemá hlavu ve svém vlastním vylučovacím otvoru, nutně to musí změnit i jeho pohled na "oblíbené značky", což je impuls, který spousta oněch "běžných fanoušků" prostě nemá. Jejich oblíbenou značkou vždycky byly Bavoráky/Volkswageny/Renaulty/jiné a protože v ničem moc jiném nejeli (a mnohdy vlastně neřídili ani svou oblíbenou značku, prostě jí jen zbožňují), nemají proč jí opouštět.

Mně náklonnost k vozům BMW vydržela poměrně dlouho, ale jak asi z mých článků cítíte, v poslední době mi vozy s modrobílou vrtulí ve znaku už zdaleka nekonvenují tolik jako dřív. Přestože jsem začátky své řidičské kariéry spojil s Volkswageny, s dnešním koncernem to nemá nic společného - byla to auta z šedesátých a sedmdesátých let, nejmodernější (a jediné vodou chlazené) bylo dvojkové Scirocco 1.8 GTX z roku 1987, což bylo také moje první "rychlé" auto. Škodovku jsem měl také jednu - dvoudvéřové 1100 MBX z šedesátých let. Znamená to, že proto budu nadržovat současné Fabii a Golfu? Neznamená, takže když jsem obě tahle auta pochválil, je to tím, že je prostě považuju za povedená.

Správný motoristický novinář tedy podle mě může mít své oblíbené značky, protože jeho náklonnost je podložená osobním prožitkem, nikoli jen čísly v tabulkách prospektů. Důležité ovšem je, aby byl schopen svou oblibu přesměrovat, když se v následující generaci ukáže, že se z jeho oblíbeného modelu "něco" vytratilo.

Jeden příklad za všechny: mezi své vrcholně oblíbené značky řadím i francouzský Renaultsport. Ale fakt, že minulou generaci Clia RS považuju za jeden z nejlepších malých hot-hatchů poslední dekády mi vůbec nebrání v tom, abych jeho nástupce v testu trochu nesetřel, když si to zaslouží.

Ale tuším, že až koncem léta budu natáčet první jízdu s jedním malým japonským roadsterem, bude to děsně neobjektivní, protože "co by asi tak mohl řikat, když mu stará MX-5 stojí v garáži, ne?"

hk

11 komentářů:

  1. Výborný článek. Člověk si něco oblíbí, protože si vyzkoušel, že mu to vyhovuje a že to podle něj funguje dobře nebo protože se mu to líbí. Inteligent je schopen změnit názor podle faktů. Já jsem rád, že nám v recenzích zprostředkováte pocit z auta, to jak se řídí. To zda má větší kufr než jiné auto nebo že to má v prospektu napsané větší číslo u výkonu nebo meší u zrychlení, to si můžu zjistit kdekoliv jinde.

    OdpovědětVymazat
  2. Já myslím, že neobjektivnost není tvůj problém Honzo, ale je pravda, že urážet fanoušky nějaké značky kvůli tomu, že mají totálně jiný vkus, prostě není úplně v pořádku. Tvojí práci sleduji už delší dobu a nesklouzni prosím k tomu, k čemu sklouzl Autoweb, když se pořád otíral o čecháčky, co se zajímají jen o velikost kufru a nic jiného. To už bych pak neměl kam chodit počíst o autech.
    Na test Miaty se těším, tu moji mi bohužel rozbila přítulka. :-( Doufám, že se dozvím, jestli i s 1.5 jde klouzat z křižovatek bokem.

    OdpovědětVymazat
  3. ono vlastne nejde o objektivitu, te muze jedinec dosahnout jen tezko. nektera fakta snad lze objektivne posoudit, ale zrovna to neni vase silna stranka... Rad si prectu vas subjektivni nazor na cokoli a pokud casem uznam, ze jste celou dobu mimo a vase nazory me vlastne nezajimaji, budu sem chodit jen pro tu legraci ci vubec. Vy si ovsem libujete v urazeni. Rozdavat zde lidem nalepky podle toho, jakym jezdi autem, s jasnou snahou nekoho jen nastvat (jakykoli pozitivni smysl mi unika). Neschopnost uznat, ze jini lide maji mozna na auto uplne jine pozadavky nez vy, hodnotit vkus... to proste patri na TV Nova ci do zahulene hospody nejhorsi kategorie. Co se tak stejne kriticky podivat na sebe? nekdo by mohl rict treba starnouci dvoumetrovy typek bez vkusu (aspon co do oblikani) bez rodiny narvany v mazde mx5 si hraje na okreskach na pilota... a stale by to bylo vic fer, nebot se jedna o subjektivni nazor na konkretni osobu o niz neco vim.
    Vase snaha se pred svetem obhajit je sice dojemna, ale vyzniva az hystericky...
    kdyz srovnam napr. vase hodnoceni superbu (kteremu dle meho nazoru lezete do vyfuku) s napr. BMW 5, musim se smat. petkovy BMW v nafte je kritizovano za nedostatek sportovnosti (ono je to prece vylozene okruhove nacini) o tridu nize postaveny superb je prece jen komfortni, bez jakychkoli ambici a je to tak ok. proste na zacatku vaseho hodnoceni je jakasi vase osobni predstava a beda, kdyz se na 100% nenaplni... a Vase predstavy napr. ohledne BMW se asi dlouhodobe nenaplnuji. Ze ostatni zakaznici chteji neco jineho? Nezajima, jsou to jen kolotocari, pasaci s Kladna apod. BMW by prece melo vyrabet auta pro Honzu Koubka, ktery si od nich auto nikdy nekoupil a nekoupi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já s váma teda nesouhlasim prakticky uplně ve všem, takže nemá smysl diskutovat, ale jedna věc by mě fakt zajmala - kde byl ve videjích Meziplynu vidět nějakej nevkus v oblíkání? Džíny a trička nebo košile, co je na tom nevkusnýho? To má natáčet v kvádru na míru, nebo co? :))) fak by mě zajímalo, jak si vy představujete vkusně oblečenýho moderátora pořadu vo autech. Fotku!
      Petr B.

      Vymazat
  4. Pane Koubek, vas porad je skvely, odvadite dobrou praci. Bohuzel jste rypl do vosiho hnizda... Nenechte se otravit, mavnete nad tim rukou a hura z vesela do dalsiho nataceni. Jarda

    OdpovědětVymazat
  5. Jeste si nemohu odpustit poznamku. Ja jsem sice laik a psani o autech me nikdy nezivilo, nicmene opravdu nechapu, jak dle Vas "posle" treba takovy Golf R veskery vykon na zadni napravu? nema nahodou jen haldex spojku, ktera v extremnim pripade spoji otaceni kol na predni naprave s temi zadnimi? Pokud Vam staci, ze automobilky u svych horsich pohonu vsech kol rady sahaji ke slovnimu spojeni "je schopen prenes vsechen vyuzitelny vykon pres zadni napravu" pak jste se stal obeti dvacetilete PR asistenky... Takova situace muze nastat pouze teoreticky a pouze tehdy, kdy v tom momente predni naprava ma nulovou adhezi a zadni dokaze prenaset vykon }samozrejme za predpokladu, ze spojka je schopna tak rychle zareagovat a to pouze na setiny sekundy, nez zadni kola dojedou na ono misto s nulovou adhezi...(takze zcela bezna situace) ani pak ale nejde o schopnost systemu pohonu, nybrz spise shodu okolnosti. BTW to same umi jakekoli auto, jehoz haldex ci jina spojka dokaze plne sepnout (coz trvdi snad vsechny krome hondy crv, ktera si s tim urizla pomerne slusnou ostudu). A kdyz uz jsme u tech systemu 4x4, v testu Outbacku opet hlasite blbosti. Outback s lineartronicem nema proti onem zminovanym spojkovym ctyrkolkam moc vyhod a nejedna se o klasicky trvaly pohon 4x4. Vyuziva totiz velmi podobne reseni se spojkou, ktera se nejmenuje haldex... Pokud jsem se dopustil nepresnosti ja, pak se omlouvam, jsem pouze laik, majici snahu prokouknout reklamni nesmysly, protoze motoristicky novinar na to nema cas....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Golf R má Haldex. Jenže on není Haldex jako Haldex... Elektronika v poslední generaci Haldexu a konkrétně v převodovce Golfu R (převodovky se mohou lišit i mezi jednotlivými motorizacemi) už se nespoléhá na detekci prokluzu, jako většina těchto systémů. Sleduje celkovou rychlost, poměrné zrychlení, boční sílu a stočení vozidla a z nich dokáže předvídat prokluz a zabránit mu dřív, než skutečně vznikne.
      Převodovka navíc spolupracuje rovnou se dvěma systémy vektorování točivého momentu EDS a XDS, které za pomocí brzd aktivně rozdělují dostupný točivý moment mezi jednotlivá kola. Všechno tohle se děje v řádu milisekund.
      Jistě, Golf R se nikdy nebude chovat jako pravá zadokolka, nikdy v zatáčce neutrhne zadek a nevyjede jí čistým rwd riftem. Ale to snad po něm proboha nikdo nechce a nikdo to ani nečeká.
      Stěžejní věc je, že teoretizovat nad tím, jak se to vlastně uvnitř GOlfu R děje, tu můžeme dlouho, ale nic nenahradí zkušenost z opravdu ostré jízdy. Golf R je neuvěřitelný, jede jako přilepený a i na vlhku se chová přísně neutrálně a nedotáčivosti odolává neuvěřitelně dlouho. A opravdu se umí sklouznout i bokem, když to řidič trochu umí.
      Subaru s převodovkou Lineartronic skutečně přišla o středový diferenciál, ale nahradila ho opět elektronikou řízená spojka se senzory, sledujícími nejrůznější parametry vozu. Spolupracuje s dalšími elektronickými systémy a opět je "proaktivní", čili dokáže reagovat dřív, než dojde k prokluzu. Jistě, aktivní diferenciál je o něco lepší, ale při běžné a středně náročné jízdě řidič prakticky nemá šanci poznat jakýkoli rozdíl. Až při skutečně náročných podmínkách se druh pohonu všech kol dá poznat, ale rozdíly je většinou zastíněn odlišností převodovek.
      Tyhle všechny věci jsou extrémně zajímavé a většinou velmi složité, což znamená jediné - do šesti až sedmiminutového testu auta je nemůžu vecpat, ani kdybych se na hlavu postavil. Navíc by 90% diváků usnulo nudou, nebo spíš vypnulo video a šlo se dívat na něco jiného. Od technických rozborů jsou tu specializované stránky, které si zájemce jistě snadno najde. Meziplyn chce divákům předat především pocit z jízdy ;)

      Vymazat
    2. takze kdyz to shrnu, tak jste asi chtel rici: ANO, MATE PRAVDU, GOLF R NEDOKAZE DOZADU PRENEST VICE VYKONU NEZ DOPREDU, REKL JSEM HLOUPOST. a ANO, KDYZ JSEM REKL, ZE POHON 4X4 V OUTBACKU JE STALY A LEPSI NEZ VSECHNY TY SPOJKOVE CTYRKOLKY, NEUVEDOMIL JSEM SI, ZE I OUTBACK JE SPOJKOVA CTYRKOLKA, VYSPELA, ALE ONY JSOU DNES PODOBNE VYSPELE I HALDEXY... nevim, jak to souvisi s usinanim divaku nebo zamerenim na pocity z jizdy. ony vety jste mohl rict za stejnou dobu ale spravne a nemast tak neznale divaky.

      Vymazat
    3. Jenže Golf R *DOKÁŽE* přenést víc výkonu na zadní kola, jednoduše řečeno tím, že elektronika přední kola přibrzdí. Ano, je to jen chvilkové, ale zkrátka to jde - alespoň mi to jednou u večeře po tiskové konferenci tvrdil technik přímo z koncernu a mám tendenci mu věřit ;)
      A co se týče Outbacku, Lineartronic skutečně není permanentní, což jsem možná nezdůraznil dostatečně. Pocitově při jízdě ale funguje líp než naprostá většina Haldexů - a to jsem se divákovi snažil zprostředkovat. Ať už za to může pohon kol samotný, nebo třeba nižší těžiště auta, stěžejní je, že kdyby mě někdo poslal do středně těžkého rozbahněného terénu, vždycky raději sáhnu po Outbacku, než po Octavii Scout...

      Vymazat
    4. tak jo, a mohl by vam ten technik prozradit, jak pri pribrzdeni prednich kol jde vice vykonu na zadek, kdyz obe napravy jsou natvro spojeny spojkou? ona ta predni kola nelze odpojit, ta se toci vzdy. zadek se pouze pripojuje, takze pokud pribrzdite predni napravu, brzdite zaroven i tu zadni... aktivne proste haldex v jakekoli generaci neroztoci zadni kola rychleji nez predni

      Vymazat
  6. na druhou stranu, co má člověk, který odjezdil na osmistovkách aut, na dnešních autech asi tak otestovat, jak nějaký ten asistent funguje? jak je který displej dotykový? kolik údajů zobrazí přístojovka? Tahle superbezpečná auta vlastně odnaučuje řídit, když stačí jen tlačit plyn brzdu semtam otočit hranatým volantem a o zbytek se elektronika postará. Nejvíc mně ..., že než si konečně "vysněnou" značku budu moct dovolit, nebude mi už mít, co nabídnout. Dřív se chlubili finesami motorů, dneska spotřebou, které, kdyby se aspoň dalo dosáhnout jinde než ve vakuu. Pak se nemůžeme divit nadšenému reportérovi, že sepsne věhlasnou sportovními modely známou značku, na koho orientuje současnou produkci. A přiznejme si to, kolik z nás si kupuje auto opravdu podle toho, jak jezdí než jak vypadá.

    OdpovědětVymazat