24. února 2013

Octavia má nejlepší design ze všech! ...?

Je krásnější, než Ferrari, Jaguary a Mercedesy. To aspoň vyplývá z letošní ankety Autodesign Awards, kterou již po šesté vyhlásil časopis Auto Design & Styling.


Tenhle text záměrně píšu sem, protože jde čistě o můj osobní názor, nemá nic společného s autowebem, autotubem, ani nikým jiným. Napsat to ale musím, protože včerejší zjištění mě tak trochu nadzvedlo ze židle.
Časopis Auto Design & Styling jsem si několikrát koupil, ale rozhodně se nemůžu považovat za jeho pravidelného čtenáře. Kolegy, kteří ho připravují, znám zběžně z tiskových konferencí a různých dalších akcí. A o anketě Autodesign Awards jsem včera slyšel vůbec poprvé.

Když to vezmeme od konce: na sdíleném 5.-6. místě skončili se shodnými 18 body Mercedes-Benz CLS Shooting Brake a nový Range Rover. O bod víc dostal Jaguar F-Type, který se prodávat teprve začne. Bronzovou příčku s 21 body obsadila ekologická Tesla Model S. Stříbrná pozice patří Ferrari F12berlinetta s 37 body.

A první místo, se čtyřiceti body, získala Škoda Octavia.


Nezlobte se na mě, ale jsem sám, kdo tam vidí zcela zásadní nevyváženost? Samé exkluzivní vozy, které v nejednom případě přinášejí poměrně převratná a dosud málo vídaná designová řešení... a na vrcholu Octavia, epitom konzumního konzervatismu?

Nechápejte mě špatně - Octavia rozhodně nemá špatný design, osobně se mi líbí docela dost. Ve srovnání s "poločínským" designem faceliftu druhé generace je to skutečně zázrak estetiky. Ale je brutálně předvídatelná a nenajdete na ní jedinou překvapivou křivku.


Pokud by porotcům (kterých je mimochodem dvacet a jsou mezi nimi novináři i uznávaní designéři) šlo především o užitý design, prosím - pak ale nechápu, jak se mezi Octavií na zlaté pozici a Golfem, který skončil sedmý, natěsnaly všechny ty supersporty, Range Rovery a luxusní auta. Mimochodem, na osmé příčce je Fiat 500L, laickou veřejností často označovaný za "tu ošklivě nafouklou pětistovku".

Není mým cílem naznačovat, že snad někdo někoho podplatil - v branži se pohybuju dost dlouho na to, abych věděl, že by to v tomto případě byl holý nesmysl. Překvapuje mě ale, že davová mánie okolo nové škodovky má zjevně přesah i do odborných kruhů.


Octavia není špatné auto - technicky, kvalitativně, jízdně, ani designově. Není to ale žádná díra do světa - podle mě ani v jednom ze zmíněných ohledů. Práce Jozefa Kabaně, který novou Octavii navrhoval, si vážím. Odvedl skvělou práci: nakreslil auto, které vypadá moderně, zbytečně neprovokuje a jeho design pomáhá plnit všechny praktické funkce, které rodinný vůz má mít. Ale kdybych se měl vrátit do puberty, kde mě praktické stránky tolik netankovaly a měl bych si do pokojíku pověsit plakát, byla by to oktávka nebo Ferrari? A nebo jinak - v kategorii střední třídy byly v nominovaných vozech s Octavií také Ford Mondeo a Mazda 6 - oba extrémně zajímavě tvarované vozy. Mondeo (a la Aston) skončilo na 10.-.12. místě, Mazda na 17.-18. Pověsil bych si spíš je.

Když o tom tak přemýšlím, tak to všechno asi bude vina mých očí. Buď na ně nevidím, nebo prostě nerozumím automobilovému designu. Celou výsledkovou tabulku s pouhým jedním bodem uzavírají Aston Martin DB9 a Aston Martin V12 Zagato...


To jako... vážně???
Honza Koubek

4 komentáře:

  1. Octavií jsem ještě nejel, ale jen potkal na silnici. Je pěkná. Ale je to stejný jako Passat - nenadchne, neurazí. Vrchol skvělé a skvěle udělané průměrnosti, která autodesign neposouvá nikam kupředu. Ale to není vůbec špatně. Je vidět, že je to velmi racionální auto.
    Ve srovnání s čímkoliv na této stránce nemá smysl srovnávat, to nejsou racionální auta.
    Je je třeba se podívat na to, co je to "AutoDesing & Awards". Je to anglický "design" tj. návrh / plán / projekt nebo to je "design" pod kterým v této české kotlince průměrnosti vnímáme něco jako unikátně zajímavé / pokrokové / krásné? Pak se to má jmenovat Beauty Awards nebo nějak jinak?

    Nechoďme daleko: Dům roku je CANABA... Super! (http://bydleni.idnes.cz/dum-roku-2013-cwv-/stavba.aspx?c=A130222_120330_stavba_rez)

    Třeba jsme ale všichni z Babovřesk, ne?

    Mirek

    OdpovědětVymazat
  2. Tento článok ma hodil naspäť do začiatkov časopisu SPEED, kde všetko dobré malo minimálne 500 koní a obrovskú cenovku. Neberte to zle, Speed mám vážne rád, ale anketu AutoDesign&Styling treba chápať fakticky inak.

    Najprv teda budem zlý a ťažko subjektívny. F12 Berlinetta je očividne krásne auto. Na mňa ale veľmi preumelkované, akoby naschvál chcelo upútať pozornosť. To je samozrejme u superšportu v poriadku. Zadná časť mi však pripomína prierez maternicou a obrovský predný gril mi lezie na nervy. Stále sa šklebí. Kam sa podela povestná elegancia Ferrari?

    CLS Shooting brake. Určite zaujímavý design. Ale auto samotné mi vadí svojou existenciou a hlavne tým, že si hovorí Shooting Brake. A naozaj mi na ňom nepríde nič inovatívne, práve naopak. Príde mi celkom disproporčné.

    Aston Martin DB9 sa 10 rokov nezmenil...

    Dostávame sa teda k Jaguaru F-Type. Tu už mi nedá sa nepozastaviť. V detailoch skvelé auto, odkazujúce veľmi vydarene na E-Type. Zadná časť je neskutočná. Ale ako celok... Lepšie spracovalo podobnú tému Aston Martin V12 Zagato. Určite bolo čistejšie, hladšie a lahodilo oku viac. Za týchto okolností...

    Tesla Model S. Tak a sme doma. Tu už mám naozaj kolíziu záujmov - Model S je prvý reálne využiteľný elektromobil, o dosť viac premyslený a krajší ako vychvaľovaný Fisker Karma. So svojimi vyváženými proporciami, podareným interiérom a technikou je to naozaj kus poctivej práce. A to elektromobily z duše nenávidím.

    Octavia. Treba si uvedomiť, že či chceme alebo nie, Octavia bude tvoriť krajinu. Aj našu, aj územie celej Európy. Tento model je pre Škodu kardinálne dôležitý, a to celosvetovo. V dobe, ekdy jedinú oázu čistého, nepreumelkovaného designu v nižšej strednej predvádza jedine tak Opel Astra, je to v podstate zázrak. Na správnych kolesách a v správnej farbe plochy auta vyniknú. Mám aj pár výčitiek, design Octavie nie je určite dokonalý - zadné odrazky mi bijú do očí a pozerať sa skrz vlečenú nápravu nie je tiež zrovna radosť. Proporčne je ale vyvážený a jednoduchý celok, pôsobí robustne ale nekonfliktne. Tím Kabaňa odviedol skvelú prácu, a za tento funkcionalistický a opodstatnený design, tak veľmi dôležitý pre naše oči (Octaviu vidíme každodenne a v týchto krajinách všade) si cenu plným právom zaslúžia.

    Howgh, -PiF-

    OdpovědětVymazat
  3. Na Anonyma (PiF) reagovat nebudu, nezbývá než mu gratulovat...
    Také jsem tuto zprávu zachytil a zatajil dech (zděšením)...
    Pokud by to volba stáda (čechů), nedivil bych se. Pokud je to vyjádření hodnocení "odborné poroty", pak je něco špatně s tou "porotou" a asi i s tím plátkem...
    Ondřej

    OdpovědětVymazat
  4. Nemám slov. Jaguár E-type se obrací v hrobě. Octávka je spotřebka jako fusekle .

    OdpovědětVymazat