Redakce

12. května 2014

Mazda 3 ukazuje finger downsizingu

Atmosférický dvoulitr? To bude přece strašně žrát a nepojede to!


Dneska vám každý manažer jakékoli automobilky řekne, že už to bez turba a malého motoru nejde, když chcete mít nízkou spotřebu a splnit všechny emisní limity. Jenže nová Mazda 3 ukazuje, že to jde. A že to jde sakra dobře!


Ještě poměrně nedávno bych si nedokázal představit, že budu o dvoulitrovém atmosférickém čtyřválci v autě segmentu C hovořit jako o "velkoobjemovém víceválcovém" agregátu, ale když vám dneska skoro každý ve stejném autě nabídne buď litrový tříválec nebo dvanáctistovku, působí na první pohlad Mazda 3 jako někdo, kdo přišel na novoroční oslavu převlečený za čerta a Mikuláše.

Byl by ale omyl se domnívat, že Mazda zaspala dobu. Dvoulitrový čtyřválec s atmosférickým sáním používá doslova revoluční kompresní poměr 14:1, který je u zážehového motoru nevídaný. Mazda dosáhla tak vysokého čísla optimalizací tvaru výfukového systému redukujícího zpětný tlak plynů a velmi pokročilého systému zapalování a přímého vstřikování. Nechci vás ale zatěžovat detaily, ty si někde vygooglete. Důležité je totiž to, jak Mazda 3 jezdí.


A jezdí naprosto skvěle. Sice si člověk musí trochu zvykat na ergonomii, ale brzy té jednoduchosti přijde na chuť. Skutečnost, že jsem si nemohl pořádně nastavit sedačku, byl spíše problém mojí postavy než Mazdy. Chtělo by to ale kolečko na nastavování opěradla a ne páčku, která nabízí jednu polohu moc kolmo a druhou už moc položenou. Aspoň tedy na můj vkus. Když ale vidím, jak se každý řidič v autě válí jak po frontální lobotomii, těžko bude mít někdo problém. Každý si to opěradlo stejně hned položí jak dement a podle toho také mizerně řídí. Ale to by bylo na jiný článek...

Na rovinu si ale řekněme, že Mazda 3 není žádný sporťák. Je to prostě normální auto, které jenom výborně jezdí. Takovým tím způsobem, který nadšeného řidiče uspokojuje podobně, jako to uměly staré bavoráky, třeba řada 3 E46 nebo první jedničkový bavorák před faceliftem. Vůbec, na svojí starou 120i jsem v souvislosti s Mazdou 3 vzpomínal docela často, až tak podobné tohle auto svým projevem je. Říkám si, jak by asi Mazda jezdila, kdyby to byla také zadokolka...


Řízení Mazdy je dobře vyvážené, při takové té bezpečné dynamické jízdě poskytuje docela slušnou zpětnou vazbu a auto se chová dlouho velmi neutrálně. Své dělá i rozumně nastavený podvozek, který je dobrým kompromisem mezi ovladatelností a pohodlím. Věci pomáhají také malá kola s pneumatikami s vysokým profilem. Obávám se, že na nějakých devatenáctkách by šel komfort a kultivovanost na našich silnicích do kopru. Větší Mazda 6 sice na 19" jezdila docela obstojně, ale menší trojka by už mohla docela trpět na takové ty malé nepříjemné otřesy a vibrace.

Dvoulitrová motorizace mě potěšila uspokojivým průběhem výkonu a točivého momentu, lineárním nástupem síly a pohotovou reakcí, které se nemohou přeplňované pidimotory rovnat. I kultivovanost je při vyšším tempu na dálnici slušná, protože motor nehlučí ve vysokých otáčkách. Jasně, pokud chcete jet rychle, musíte motor v otáčkách držet, ale o to větší je to pak zábava, protože i tenhle "uškrcený" dvoulitr s výkonem 122 koní táhne lineárně až za 6000 otáček za minutu a příjemně při tom vrčí.


Pokud vás řízení zajímá víc než jen jako nutnost přepravy z A do B, měli byste se o Mazdu 3 s tímto motorem vážně zajímat. Na takové to denní ježdění, aspoň podle mě, slabší verze dvoulitru bohatě stačí. A sám jsem byl překvapen spotřebou paliva. Obvykle je mi hodnota na palubním počítači u konečníku, ale tohle auto mi teď ukazuje 5,9 l/100 km a to jsem se rozhodně neloudal. Ještě někdo potřebujete diesel?

A také mě v souvislosti s touto Mazdou 3 napadá jedna věc. Až bude někdo za pět let hledat v bazaru nějakou tu "oktávii na denní ježdění za kilo pade", co ho bude víc lákat? Utahaný malinký přeplňovaný motůrek, nebo poctivá a konstrukčně jednoduchá atmosféra, na které se nemá co "vysypat"? Názor si udělejte sami, ale já si odvážím tvrdit, že tohle auto čeká velmi nadějná budoucnost.

23 komentářů:

  1. Ne nikdo nechce diesel ani turbo...je nas jen několik ale stále existujeme...

    OdpovědětVymazat
  2. Podle mne si tak získají malou, ale věrnou klientelu. Držím Mazdě palce, ať jí to vydrží.

    OdpovědětVymazat
  3. Skvele, brilantni reseni, osobne bych si takove auto okamzite koupil.
    Bohuzel v dieselove evrope.......nevim nevim nevim.......

    OdpovědětVymazat
  4. Bohužel jen několik ví, většina podlehne hospodským řečem.

    OdpovědětVymazat
  5. V lednu jsem si objednal šestku s 2l benzínem, sice si ještě měsíc na ni počkám, ale postupem času jsem čímdál šťastnější, že jsem nepodlehl turbodieselovému "ekošílenství".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhoduji se, čím nahradit svůj soukromý Ford Focus Kombi 2.0 TDCi (100 kW), který jsem koupil nový před více než 9ti lety. Auto má najeto cca 140 000 km a jedinná dražší oprava byla výměna dvouhmotového setrvačníku ve 100 000 km. Vadí mi jenom jedinná věc, opravdu strašný zápach po nastartování, za což se občas stydím. Zatím jsem však nenašel nic, co by mi vyhovovalo. Mám jen velmi málo podmínek. Výkon kolem 100 kW, víceprvková náprava, rozumná spotřeba při rychlosti kolem 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km kolem 10 s, kufr alespoň 450 l, alespoň neplnohodnotné náhradní kolo, tažné zařízení s minimálním povoleným svislým zatížením 75 kg, automatická klimatizace. Ta šestka bohužel nemá rezervní kolo.

      Vymazat
    2. Šestku s rezervním kolem si objednat můžete pokud vím. Je to ovšem za příplatek.

      Vymazat
  6. Pěkný článek, líbí se mi absence té debilní politické korektnosti u Vás.
    Jen jedna poznámka: Zrovna tenhle motor ani zdaleka netáhne lineárně až do 6000. Táhne lineárně cca do 4000 a pak tak nějak ,,začne chcípat" (neboli ve 4000 už dá asi 119 koní, do 6000 je výkon tedy téměř konstantní). Lineárně až do 6000 by měl táhnout ten silnější (165k), ale s tím jsem nejel.

    OdpovědětVymazat
  7. Za pět let v bazaru budou stát Mazdy s takovou liškou,že o ně nikdo nebude mít zájem :-) Kdyby neměla takový problémy s korozí, byla by to super kára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měl jsem Mazdu 5 s 2.0 dieselem a nepozoroval jsem známky nějaké mimořádné koroze. Nyní mám Mazdu CX-5 2.2 diesel 110kW AWD a po roce užívání usedám do auta a mám neustále radost z jízdy. Jinak mám ještě Opel Insignia 2.0 benzin 162kW a jsem také spokojen. Podle mého názoru strašně záleží na výběru pohonné jednotky auta. Při roční garanci CX-5-ky jsem se svezl s Mazdou 3 motor 2.0 121 kW a moc se mi líbil. Mazda se dle mého soudu vrátila ke kořenům. Nejsem technik, ale mám pocit, že filozofie Skyactiv má všechny atributy zdravého rozumu. Nemám žádný profil na sítích a mít ho nechci, zároveň nepovažuji za správné být anonymní. MUDr. Králíček

      Vymazat
  8. Kdybych na takové auto měl někdy peníze, nikdy bych neváhal. Downsizing je největší omyl dnešní doby. Takové motory nemužou být schopný nájezdu přes 300 000 bez nějákého většího problému a kdyby si vláda neseděla na uších, možná by slyšela to, že koupit si nové auto každých 150 000 km nájezdu je daleko ekologicky horší, než nějáká poctivá 2l mazda s nájezdem 300 000 a pak koupit nové. Fandím Mazdě ať jí to vydrží.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý, čitelný článek a dost se mi líbila poznámka o položeném opěradle. Někteří si myslí, že jsou superjezdci a můžou tedy u toho ležet. Pacientům snemocnou páteří se omlouvám. Ti ať si nastaví opěradla jak libo.
    Jsem také z těch, co nemají rádi downsizing. Stejně jako doktor Králíček se podepíšu... Zdeněk Neudert

    zdar

    OdpovědětVymazat
  10. Pane Anonymní. Kdyby jen 300 000 :-). Mám zkušenost s nájezdem i 440 000 v případě pořádného atmosférického motoru. Najel by ještě mnohem více, auto se ale měnilo kvůli stáří. Přece jenom jsem kvůli nové práci potřeboval i jiný typ auta a přiznám se že jsem i toužil po novějším kousku. Často vzpomínám na doby s mou starou E46 320i. Dnes mám terénní Wrangler v dieselu. Mít možnost živit jednu pořádnou atmosféru. Nikdy bych nešel do ničeho jiného než do F-150 V8 :-) atmosférický motor to je droga.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jj..proto mam 6.0 v atmosfere :) a nemenil bych

      Vymazat
  11. Obávám se, že žijeme ve světě lobistů víc, než si kdo vůbec uvědomuje . A co si lobisté usmyslí, to se stane. Ale k
    tomu zmenšování motorů. Né že bych s tím souhlasil, ale pokrok je lemován často i chybnými kroky a nebýt pokroku, tak dnes nákladní auta pohání po staru pára či atmosférický benzín, takže nechte Evropě její cestu. Ona na to snad jednou dojde. A těch kroků, které by měli být změněny i u opěvovaných řešení či značek je nepočítaně. ................. krásný den . Cieslar Zlín

    OdpovědětVymazat
  12. obavam se ze to auto bude propadak, kastle a motorizace je nadhera ale ten vnitrek?sedet se tam neda, misto na kolena tam neni, ovladani dotyko-nedotyko displeje mohl vymyslet nekdo po infarktu, loketni operka je vysmech, vse tam vrze, hlavova operka je posunuta moc dopredu, atd atd
    to auto je tak se projet ale na delsi uzivani bych ho nikomu nepral
    Bohuzel jsem ho vyfasoval v praci, nejdrive probehlo nadseni a radost z jizdy a ta zavist kolegu, ale uz jsem ho vymenil s kolegou a ten po case ho taky vymenil a ted nam tu putuje jako cerny petr po firme
    tohle auto ma snad vsechno spatne, ale kdo kasle na pohodli, prostor, smysl pro ovladani, funkcnost ten si tu chvilku radosti z jizdy uzije
    p.s. nezapomente zatahovat rucni brzdu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaký automobil je podle vaši zkušenosti nejpohodlnější, málo poruchový (nejlépe do servisu pouze na předepsané výměny provozních kapalin...) a který by jste si pořídil jako soukromé vozidlo pro osobní potřebu (segment min. Škoda Octavia a vyšší)?

      Vymazat
  13. Přístup mazdy je jistě velmi originální a zajímavý, nicméně jak to bude s tou životností si skutečně počkejme těch 5-10 let. Ty motory jsou stejně tak technologicky nové, jako jsou nové třeba turbobenzíny (nenáviděného) koncernu VW.

    Problém současné mazdy vidím v tom, že na rozdíl od takového Golfa VII nebo Octavii III se na ni za nějaké ty 3-4 roky nebude dát vůbec dívat, až se tento typicky asijský design okouká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm ved oktávia a to je jedno ktorá sa okuká a zovšednie pár mesiacov po tom ako sa dostane na trh kôli fádnemu designu a aj kôli tomu že ich človek vidí na každom rohu.Zase na adresu tejto mazdy musím podotknúť že sa mi viac páčili predchádzajúce modely ako tento KODO design.

      Vymazat
  14. Zajímalo by mě co pan Koubek říká na Mazdu RX-7 (FD3S) a na Wank. motory? Jako příznivce sportovního roadsteru MX5 mě zajímá jeho názor a to velmi. Přeji vám zdar a také všem, kteří jsou stále příznivci klasických hodnot.

    OdpovědětVymazat
  15. Mánii turbodieselů jsem fakt nepochopil. Můžu srovnat několik Fabií Combi na stejné trase. Ano, nejúspornější je 1.6 TDI se spotřebou cca 5 l/100 km, jenže 1.2 TSI spotřebuje jen o litr víc (6 l/100 km). To se při rozdílu v ceně 70 tisíc nezaplatí nikdy, nemluvě o rozdílu v kultuře jízdy. Starý osmiventilový dvoulitr z předchozí Fabie jede stejnou trasu za 6,5. Moderní dvoulitr od Mazdy bude určitě efektivnější, takže výběr motoru u Mazdy se značně zjednodušil.

    OdpovědětVymazat
  16. Souhlasím s chválou na atmosférické motory, tahle Mazda je motorické stránce asi povedená,ale ten zbytek...přesně jak píše ten pán co ho měl jako služební. Nicméně třeba 1,2 77 TSI podle mě není vůbec špatná volba do menších aut a třeba nový eco boost od Fordu se mi taky moc líbí, svezl jsem se s ním ve Fiestě a moc příjemné svezení. Uvažuji, že ho koupím manželce ve Fordu Courier na popojíždění po městě. Osobně mám objednaný Grand Tourneo Connect v naftě a tam bohužel nic silnějšího než 1,6 85kW nedávají, pokud nechci benzínový automat, a to opravdu nechci. Jsem docela zajímavý na spotřebu, jelikož se zatím všude dočítám o podstatně vyšší než udává Ford. Jinak trend je prostě takový, že auta už tolik nevydrží, s tím moc nenaděláme, třeba poslední octavie je dimenzovaná na 150tis...

    OdpovědětVymazat
  17. Aka je nafta v tomto aute. Bude test?
    Dakujem.

    OdpovědětVymazat