Nadšené titulky o "oživení" Smetanova nábřeží proběhly většinou českých deníků. A musím říct, že podle fotek to skutečně vypadalo na pohodu.
Bydlím prakticky na dohled, stačí přejít most Legií a zahnout doprava. Podívat jsem se tam nešel, přestože by se mi tam určitě docela líbilo. S občasnkým hnutím Auto*Mat bych ovšem společnou řeč rozhodně nenašel.
Přesto uznávám, že fotky lidí, uvolněně korzujících kolem pouličních kavárniček, stánků s občerstvením, nebo pouličních pianistů, vypadají skutečně pohodově. Mám pohodu ve městě rád - a takovou pohodu můžete zažít třeba o pár set metrů dál na náplavce. Čili:
Proč zrovna Smetanovo nábřeží???
Ano, je odtamtud dobře vidět hradčanské panorama, je to blízko centra a tak dále, ale i tak se nemůžu zbavit dojmu, že jde ze strany Auto*matu o nanejvýš strategickou volbu. Podjezd mezi Karlovými lázněmi a předmostím Karlova mostu je doslova úzkým hrdlem, které pochopitelně vytváří nějaké ty kolony. Přesto se ale jedná o důležitou dopravní tepnu - jak důležitou, to se ukázalo právě v sobotu. Uzavřít tohle místo tedy z hlediska cykloaktivistů znamená dvě výhody, zjevnou a skrytou.
Ta zjevná je, že se z rušné ulice stane krásné, vyklidněné korzo, což je pochopitelně velmi lákavé pro fotografy médií a zkrátka "vypadá to dobře". Pěkná reklama pro celé cyklohnutí, že ano.
Ta skrytá výhoda je, že veškeré způsobené dopravní problémy se přesunou někam, kde nejsou z místa konání akce vidět. Konkrétně na druhý břeh Vltavy, do Karmelitské, Letenské a dalších ulic Malé Strany. Vzhledem k tomu, že bydlím prakticky přímo na Újezdě, dal jsem si to takříkajíc z první ruky.
Netvrdím, že Karmelitská je klidnou ulicí - není, provoz je tu vždycky, ať je všední den, nebo svátek. I když se tu auta před semaforem občas naštosují a Karmelitskou se projíždí většinou pomaleji (a čeká se, když tramvaj před vámi zastaví ve stanici), rozhodně tu nepanuje kolaps. Spíš bych řekl, že se tu odehrává běžný městský provoz.
V sobotu se tu běžný provoz neodehrával, natožpak víkendový. Kolony přesahovaly na Most Legií a do ulic Smíchova, na druhé straně kolabovala křižovatka na Klárově. Lidé, kteří místo auta zvolili tramvaj, si moc nepomohli, protože soupravy stály v kolonách v Letenské a Karmelitské.
Křižovatka Újezd byla ucpaná JEŠTĚ VE 20:00! O víkendu. Dokážete si představit, co by se stalo ve všední den? Přiznám se, že já po včerejšku úplně ne.
Víte, možná bych si tolik nestěžoval, kdyby šlo o jednorázovou akci, jenže Auto*mat má Smetanovo nábřeží vyblokované na tři další soboty (mimochodem, na realizaci svého programu se Auto*mat nerozpakuje pořádat peněžní sbírky, na serveru hithit chce od lidí sto tisíc) a vůbec se neskrývá s názorem, že by se tato dopravní tepna měla pro automobily uzavřít zcela.
Potřebuje Praha pěší zóny?
Potřebuje a pražané je využijí - to včerejšek dokázal. Také ovšem dokázal, že je zvrácené dělat je z nenahraditelných dopravních tepen. Lidé na nábřeží se smáli, bavili a měli dobrou náladu. Lidé na druhé straně nadávali a kvůli značnému zpoždění měli náladu špatnou. A obyvatelé Malé Strany ještě horší.
Náplavka u Rašínova nábřeží žije. A je dlouhá, takže nežije po celé své délce. Protější Smíchovská náplavka je prázdná a klidně by žít mohla. Brzo snad zase po rekonstrukci ožije Střelecký ostrov. Kampa také žije a velmi příjemně.
Pokud už chce někdo uzavírat ulice, proč nevybrat nějaké, které netvoří páteřní komunikace pražského dopravního systému? Ano, tam by ta "pozitivní" změna nebyla tolik vidět. Jenže by nebyl vidět ani tak drastický reálný dopad na dopravu v okolí.
Honza Koubek
Až se mi chce, jako mimopražskému, říci: Dobře vám tak, třeba se tam z toho cykloaktivistického hnutí poserte, když je neumíte nakopat doprdele. Nejhorší je, že se to ale pak dotýká nás všech.
OdpovědětVymazatAuto*mat je pouze organizací.
VymazatNa Smetanově nábřeží se procházeli lidé bez kol (i s kolama) - takže toto není akce pro cyklisty, ale pro většinu lidí, kteří nemusejí všude jen jezdit autem a chtějí mít klidné místa ve městě.
Příště si to větší počet řidičů rozmyslí a na ten okruh doopravdy pojedou.
Jsem jednoznačně pro, i když jsem cyklista, motorkář a řidič auta - "pražák".
Hlavně že na všech informačních tabulích pro řidiče, za které jsme zaplatili 200 milionů, bylo napsáno: "Smetanovo nábřeží uzavřeno, objízdná trasa městský okruh". Samozřejmě že si to všichni plechovkáří "zkrátí" přes Karmelitskou a zablokují tramvaje... kdo by to přece objížděl po okruhu. Bohužel v Karmelitské stojí tramvaje v kolách s auty každý pracovní den ve špičce, je to tam úplně normální, nikdo se tomu nediví.
OdpovědětVymazatMohu vás ujistit, že v Karmelitské to *takovýmto* způsobem stojí pouze ve výjimečných situacích - i špička ve všední den je mírnější, než to, co se dělo v sobotu.
VymazatDále bych docela rád věděl, jak byste si představoval objízdnou trasu městský okruh při jízdě např. z Újezdu (moje bydliště) k nemocnici na Františku? To jako strahovským tunelem, pak Patočkovou, Milady Horákové, na Špejchar a poté Badeniho, Chotkovou, po nábř. E. Beneše a přes Čechův most? Blahopřeji, právě jsem autem najezdil 7,8 km, zatímco přes Smetanovo nábřeží by to bylo 2,4 km. Opravdu, ekologie jak víno!
To je ten problém - všude na tabulích svítilo, že objízdná trasa je MO, ne Karmelitská, ale ucpaná byla Karmelitská a v ní samozřejmě stojící tramvaje.
VymazatAno, tu trasu jste popsal docela přesně. Nejjednoduší byste to měl asi tramvají, případně s přestupem na 207. Objízdná trasa centra bude pochopitelně delší než přes centrum, ale benefity, tedy že centrum bude ušetřeno tranzitní IAD a negativních externalit s ní spojených, převažují. Já bydlím na Starém Městě a pokud jsem potřeboval v pracovní den, zejména odpoledne, odvézt něco například na Anděl, uvízl jsem stejně na Smetaňáku v koloně (kterou tvoří zejména ti, kteří tu nebydlí), takže oproti cestě po okruhu to časově vycházelo podobně... Když centrum přestane být pro tranzit průjezdné, IAD ubyde, zůstane jen zdrojová a cílová a snad se ještě více lidí naučí používat po městě pro dojíždění za prací MHD nebo bezmotorovou dopravu. Já sám používám auto po městě jen když potřebuju něco těžkého odvézt, pro přepravu sebe ve většině případů použiju MHD.
Já (vyjma práce, tj testování aut) po městě většinou také jezdím mhd. Nemocnici Na Františku jsem ovšem jako cílový bod nevybral náhodně - do nemocnice se většinou jezdí s nemocnými, nemohoucími, pro které mhd není volbou. Mimo to by to tramvají nejjednodušší nebylo, protože tramvaje ucpala kolona, vzniklá vinou akce na smetanově nábřeží. Schválně zkusím změřit, kolik času mi bude trvat jízda dvěma zmíněnými trasami ve všední den a vsadím se, že trasa tunelem bude časově zhruba dvojnásobná. Navíc trasu Újezd - Na Františku rozhodně nepovažuju za tranzitní. To bych mohl tvrdit, že je tranzitní jakékoliv auto, které v rámci bloku nezaparkuje a to je nesmysl.
VymazatJá bydlím na Starém městě kousek od Nemocnice na Františku. Poradil bych vám, že nejbližší nemocnici na Malé Straně máte pod Petřínem, je dokonce hodnocená jako jedna z nejlepších nemocnich u nás, zřizuje jí řád Boromejek. Sám jsem tam kdysi byl (asi třikrát) na zákrok odstranění abscesu na zádech - šel jsem tam pěšky přes Karlův most, jezdit tam autem by mě nenapadlo, ani nevím kde se tam dá parkovat.
VymazatU Nemocnice na Františku taky není jednoduché parkování, kousek vedle je sice malá oranžová zóna, ale je většinou plná, modré zóny taky (samozřejmě jen v pracovní době zaplněné dojížděči za prací = firemní auta). Stojí i u hotelu Prezident na místě kde není povolené parkování. Občas to tam pročistí, pár dní tam nikdo nestojí a pak se to zase začne plnit. Obecně je na Praze 1 během pracovní doby s parkováním velký problém, auta stojí kde je místo, klidně ve dvou až třech řadách a na chodnících.
Napadlo mě ještě, že na František byste to měl vlastně blíže než po okruhu přes Nové Město Ječnou a po magistrále, na nábřeží Husákovým tichem na František. Obecně je ale lepší okruh, protože pro ten účel byl stavěn, a hustě obydleným čtvrtím se vyhnout. Způsobů jak zklidnit dopravu v centru je ovšem hodně, myslím že se uvažovalo i o zjednosměrnění nábřeží, aby Karmelitská a Smetanovo nábřeží byly protisměrné. Tím by průjezdnost skrz centrum byla zachována, ale snížila by se kapacita.
Jako rezident ale vidím největší problém s parkováním - v naší oblasti je nejvíce využíváno dojížděči, po pracovní době je tu parkovacích míst dostatek. Dojížděči v autech přitom zatěžují centrum co se týká dopravy nejvíce. Myslím že by se měly začít redukovat počty míst a buď zvednout poplatek pro abonenty nebo ta místa dražit. Možností je opět mnoho a záleží to na politice radnice... Jakmile klesne počet parkovacích stání pro abonenty, více lidí začne využívat MHD, doprava se zklidní, pravidelné kolony v kritických místech alespoň částečně zmizí a rezidentům se uleví (i těm v autech).
Promiňte, ale to je nesmysl. Zaprvé - nemocnici Na Františku jsem vybral jako příklad - nemusíte mi radit, kam mám, nebo nemám jezdit. Situace, kdy nebudu mít jinou možnost, než právě František, může snadno nastat (někoho tam převezou po úrazu apod.) byla to zkrátka modelová trasa, kterou denně potřebuje vykonat spousta lidí (anebo nějakou podobnou). Jaký vidíte rozdíl mezi průjezdností a kapacitou? Je to to samé a pokud kapacitu snížíte, stane se přesně to, co se stalo v sobotu v Karmelitské.
VymazatSnižování parkovacích míst a jejich zdražování? Jsem zásadně proti. Pokud to správně chápu, vadí vám lidé, kteří dojíždějí do práce - ale bydlí ve vaší oblasti. Čili přes den jsou s autem pryč a večer se vrací domů. To je snad, propánaboha, normální stav, ne? Mezi ně bych se mohl pokládat i já - také mám přes noc vůz před domem a přes den bývám pryč. Kdyby všichni jeli mhd, tak tam to auto stojí celý den. Nebo chcete nutit lidi, aby měli svá auta zaparkovaná někde na okraji města? To snad opravdu ne.
Represe nikam nevede. Zdražováním, zákazy a znepříjemňováním lidi akorát naštvete, ale nic ve skutečnosti nevyřešíte. Toť můj názor.
Asi si úplně nerozumíme. Pokud se sníží kapacita, intenzita se tomu přizpůsobí. Lidi budou stát dva tři dny v koloně než pochopí, že je to rychlejší po okruhu. To je asi taky jediný způsob, jak je tam dostat. V opačném případě by se nedalo centrem hnout již dnes, protože poptávka po cestách přes centrum by byla mnohem vyšší, než je současná intenzita - ta je ale přizpůsobená stávající kapacitě. Dalo se to dobře pozorovat při uzavření Jindřišské k VN - pár dnů kolony v Opletalově a Washingtonově, pak se to uklidnilo, pár řidičů pravděpodobně začalo používat MHD nebo jiný způsob dopravy.
VymazatMně nevadí lidé, kteří bydlí v mojí oblasti, to bych logicky vadil i já sám sobě... :). Mně vadí lidé, kteří pracují v centru, bydlí jinde a dojíždějí sem autem. Jejich parkující auto před mým domem pro mě není žádným přínosem. Stejně tak není pro mě přínosem, když kvůli nim musím stát v koloně, když se potřebuji rychle někam dostat. Mnohem raději bych byl, aby tito lidé používali MHD nebo jiný způsob dopravy než IAD, který nemá takové negativní externality a nároky na zábor veřejného prostoru. Proto jsem pro zdražení parkovného pro abonenty, případně dražbu možnosti ročního parkování. Podobný systém funguje třeba ve Vídni.
Jsem proti represi, jsem naopak pro to, aby každý platil za to co používá reálnou cenu včetně škod, které svému okolí působí. A ideální je, aby žádné škody nepůsobil a působit nemusel, čili prevence. Uličky Malé Strany ani Starého Města nebyly stavěny pro takové intenzity automobilové dopravy a to je hlavní důvod, proč se staví okruh za mnoho desítek miliard Kč (z daní všech). Aby město fungovalo, ale se v obytných oblastech dalo plnohodnotně žít, nevznikaly dopravní neobyvatelné stoky a byl dostatečný prostor pro bezmotorovou neinvazivní dopravu.
Jezdíte po pražském okruhu? Zdá se vám nevyužitý? Mně tedy ne. A až bude protažen alespoň o Blanku a začne dávat lepší smysl, jistě jím pojede ještě víc aut.
VymazatPokud se sníží kapacita průjezdu centrem, vyženete na okruh jen tu dopravu, která cílí výrazně dál. Všichni, kdo se potřebují dopravit v rámci širšího centra, budou hledat náhradní trasy a ucpou boční ulice. Dva tři dny? Tak rychle to rozhodně nefunguje. Co se týče efektu vyhnání řidičů do MHD, k tomu jsem krajně skeptický, dokud neuvidím statistiky, neuvěřím, že to přesáhne jednotky procent.
To co prohlašujete za prevenci, je represe. Prevence je funkční a smysluplný dopravní systém, čili např. dokončený vnitřní i vnější obchvat, který budou řidiči využívat proto, že funguje a bude pro ně výhodný. Postavit půlku a pak zavřít centrum, aby lidi jeli tunelem, který končí v Dejvicích a pak se motali někde po Letné, to prostě nefunguje a JE to represe.
K tomu parkování - nevím, kým myslíte abonenty. Ti, kteří mají zaplacené vyhražené stání? Zjišťoval jste, kolik to firmu stojí? Já ano a osobně bych si to rozhodně dovolit nemohl. Když je to tak drahé, nějaké další zdražení s tím moc neudělá, velké firmy to stejně zaplatí. Na modrých zónách dojížděči stát nemohou, pokud nebydlí ve stejném obvodu - a pokud ano, mají na to právo. Jakékoli dražby a zdražování by opět nic nevyřešily, jen by se na tom pár politiků a jejich kamarádů napakovalo, v tomto nemám pražádné iluze.
Strahovským tunelem podle ročenky TSK projíždí 45 tisíc vozidel denně, takže má ještě velkou rezervu.
VymazatPokud ucpou boční ulice, tak pochopí, že se nikam nedostanou. Pár dnů to trvá, než si lidé zvyknou a zařídí se podle nového stavu, to je normální.
Blanka nekončí v Dejvicích, ale na Pelc Tyrolce, na Letné je z ní výjezd. Po jejím otevření bude dálniční okruh v podstatě hotový, zbývá křižovatka v Hloubětíně. Vnější okruh není a dlouho nebude, je to škoda, ale to není záležitost Prahy. Na dopravu v centru ale stejně bude mít jen malý vliv.
Nevíte kým myslím abonenty? To se divím, když bydlíte na Praze 1 a parkujete v modré zóně jako rezident... Ano, stojí to 36 tisíc za rok, což je extrémně levné (porovnejte si to s cenou záboru plochy třeba za lešení nebo zahrádku). Za další firemní auta se cena snižuje. Když s tím zdražení nic neudělá, aspoň se vybere více peněz. Ve vídni funguje systém, že pokud chce živnostník nebo zaměstnanec parkovat v centru (kde pracuje), musí doložit že není schopný se dopravit jinak než autem.
A samozřejmě že abonenti-dojížděči v modrých zónách stát mohou, pokud to nevíte, tak docela pochybuji, že máte něco společného s Prahou 1... Mají na to právo? Jaké? Zabírají veřejný prostor, který jsme jim my všichni věnovali a platí za něj symbolickou cenu.
Blanka ale ještě otevřená není, proto mluvím o tom, že TEĎ skončí odklonění řidiči v Dejvicích. A až Blanka otevřená bude, stane se kamenem úrazu právě křižovatka Pelc-Tyrolka, která na takový provoz není stavěná a pokud vím, o její rekonstrukci se zatím neuvažuje, neb nejsou peníze.
VymazatJá sice bydlím na Malé Straně na Újezdě, jenže od Vítězné ulice na jih už je Praha 5, takže se mě modré zóny netýkají. Parkování tu ovšem není o nic lepší - naopak je horší, protože lidé, kteří se potřebují dostat na P1 se pochopitelně snaží zaparkovat co nejblíž, tedy zde u nás. Pokud by se modré zóny rozšířily i sem, mám já osobně stejně smůlu, protože testovací auta mají každý týden jinou SPZ, čili bych si stejně musel zaplatit oněch 36000 ročně za přenosnou modrou kartu - přestože tu mám trvalé bydliště a před domem mi stojí vždy jen jedno auto. A věřte, že to už bych si raději zaplatil stání někde v podzemních garážích. Tam aspoň vím, že mám své místo, zatímco na modré zóně to tak jisté není.
Pokud jde o právo - zaplatili si částku, která pro mnohé např. drobné podnikatele rozhodně není malá, natož symbolická, takže jsme jim "my všichni" rozhodně nic "nevěnovali". Když už, tak prodali. Nevím jaký plat máte vy, ale já bych 3000 měsíčně za nejisté parkování ve svém rozpočtu rozhodně cítil. Ti lidé jednají v souladu s platnými zákony, čili na to právo mají. Kromě toho - spousta rezidentů z P1 v pracovní době logicky odjíždí jinam, takže - jak jste sám napsal - místa je tam relativně dost.
Nicméně tuto debatu můžeme utnout, protože v otázce nesmyslného zdražování provozu auta za účelem vytlačení IAD z města se opravdu neshodneme. Už takhle platí motoristé za svou mobilitu několikanásobné daně.
btw pokud chcete srovnávat abonentní kartu se záborem na zahrádku, zkuste si zjistit kolik stojí vyhrazené pevné místo pro firmu. Je to výrazně víc, než 36k ročně, alespoň co jsem posledně zjišťoval.
VymazatIAD je samozřejmě problém. Ale jeho řešení nelze omezit jen na prosté uzavření ulic nebo zákazu vjezdu pro některá vozidla. Je to komplexní problém, který začíná už na samém okraji Prahy. Jestliže v 6:00 jsou všechna záchytná parkoviště beznadějně plná, tak se nemůžeme divit, že IAD jezdí do centra. Jestliže "příměstská" hromadná doprava funguje tak, že autem jsem v právi za 20 minut a autobusem mi to trvá minimálně 60 minut na okraj Prahy + další 2 přestupy v MHD (celkem tedy 90 minut) tak je jasné, jak do práce pojedu. Nedobudované městské okruhy s neutěšeným výhledem do nekonečna také k lepší doprave nepomohou. Na jihozápadě je sice dobudovaný obchvat (R1), ale jak asi pomáhá, když jsou až neuvěřitelně často zavřené tunely? Naprosto chaotický system parkování uvnitř města, kdy se odpovědní lidé nedokáží shodnout na smysluplném a jednotném system je další kapitolou k pláči! V tomhle zmatku přijde nějakej Jouda a zavře ulici, kterou se alespoň někam dá dojet. K čemu to je? S trochou optimizmu se dá řící, že alespoň znovu probudí lidi, kteří by mohli začít něco dělat. Bohužel je ale probudí jen na chvíli a za týden bude zase ticho a zmatek si bude vesele "zít" dál...
OdpovědětVymazatZdeněk
Parkoviště P+R na okrajích jsou určitě potřeba a město do nich mělo dávno investovat, namísto třeba Blanky nebo metra A. Ale i na krajích širšího centra je dost parkovacích míst v garážích a dost často nejsou plná (protože se za ně musí platit tržní, nikoliv dotovaná cena). V souvislosti s Blankou se otevřou dvě parkoviště pro 1200 aut (Prašný most a Letná) - opět, tato by měla sloužit jako P+R na okraji centra, aby tam lidé mířící do centra zaparkovali a dále pokračovali MHD/pěšky/na kole. V Holandských městech to takto funguje, centrum je často úplně bez aut a na okraji centra kapacitní parkoviště. Jenže jsem neslyšel, že by se někdo chystal zrušit v centru 1200 parkovacích míst, takže to spíš vypadá, že IAD v centru a kolem centra po spuštění Blanky ještě zhoustne ještě a více lidí bude využívat pro cestu do práce v centru auto. Centrum se stane ještě méně obyvatelným a odejdou i ty zbytky lidí, co tu ještě bydlí.
Vymazat...je to jasný. Nějakej kr**ten se chce zviditelnit a ještě na tom vydělat peníze. No aby ne - zní to, jako že něco dělá pro lidi a ještě dostal ta "ošklivá" auta ze silnice (kam asi podle něj nepatří). Hodně mi to připomíná populistické akce našich politiků, nebo seriál "Jistě pane ministře". Jeden filozof komunistické éry řek něco v tom smyslu: "Svoboda jednoho končí tam, kde začíná omezovat svobodu druhých." (a to jsem pravičák). A to je přesně ono: chodci na Smetanově nábřeží, kteří klidně mohou jít i po chodníku vs. automobilisté a celý druhý břeh Vltavy. Kterých je asi víc?
OdpovědětVymazatkterých je víc? jednoznačně chodců.... to jsou mi počty...
VymazatVíc rezidentů sídlí jednoznačně na Malé Straně. Na samotném Smetanově nábřeží jaou asi čtyři byty a jinak hospody a instituce. A kromě toho, argumentace "chodců je víc = zakážeme auta" je vskutku debilní ;)
Vymazat